Kérik az állásfoglalást

  • Kálmán C. György
  • 2011. december 31.

Első változat

Elfogadták hát – mint az várható volt - a visszataszító, felháborító, ocsmány egyháztörvényt. Nem fogom itt és most elemezni, csak egyetlen lényegtelen, de nagyon jellemző mozzanatot emelek ki. Tudom, tudom – hajszál a szarosbödönben, nem éppen ettől megy el az étvágyunk, de mégis.

 

A törvény III. részének 14. § (4) bekezdése szerint a Parlament illetékes bizottsága bizonyos meghatározott „feltételek fennállásáról … a Magyar Tudományos Akadémia elnökének állásfoglalását kéri”.

 

Minden tiszteletem az MTA elnökének (aki munkaadóm is), nem vitatom el tőle, hogy az atomfizikához (és még nyilván számos tudományterülethez) kiválóan ért, és főleg – elsősorban – a magyar tudományos élet egyik (ha nem a) legfőbb irányítója; de hát miért tudna bármi érdemlegeset mondani (akár ő, akár a mindenkori elnök) a vallásokról vagy az egyházakról? Nem ez a dolga. Olyan feladatot sóz a nyakába a törvény, amire nincs (nem is lehet) felkészülve. Nem tudom, mi a megalázóbb – ha ezt a törvény megalkotói tisztázták előre az Akadémiával, vagy ha nem.

 

Egyáltalán: a hatalom (nemcsak a mostani – huszonegy éve mindegyik) egyszerre úgy bánik az Akadémiával, mintha a kapcarongya lenne, és úgy, mintha érinthetetlen, szent, magasztos testület volna. Hol egyszerűen afféle kormányzati háttérintézményként használja, amelynek hipp-hopp teljesítenie kell mindenféle kormányzati megbízásokat, választ adni a felsőbb körökből érkező kérdésekre. Hol meg olyan tisztelettel közeledik a tudós testülethez, mintha az nem is emberekből, hanem valamiféle felsőbbrendű lényekből (és egytől egyig hatalmas tudású, erkölcsileg is makulátlan teremtményekből) állna, akikkel már csak egy légtérben mutatkozni is mérhetetlen dicsőség volna. (És persze a tudós urak és hölgyek is végtelenül meg vannak tisztelve, ha nagyhatalmú politikust tudhatnak a körükben. A kölcsönös és páros élvezet garantált.)

 

Ezúttal azt a funkciót szánja a törvényhozó az Akadémiának, hogy legyen közalkalmazottak bármikor szabadon felhasználható kis éceszgéber-csapata, amire, ha kell, bármikor rá lehet kenni, hogy ez vagy az az egyház miért nem lehet mégis egyház – az akadémiai állásfoglalás (ha úgy alakul) fegyver lehet az egyházak elismerését kézben tartó parlamenti bizottság kezében. Persze nyilván nem az elnök egyszemélyben alakítja majd ki az állásfoglalást – elvileg lehetnek (bár nem szükségképpen vannak – és, tudjuk, pár napja kettővel kevesebben) olyanok az Akadémiához tartozó kutatók között, akik értenek a vallásokhoz, egyházakhoz; de hát akkor miért nem fordul a Parlament egyenesen az ilyen tudósokhoz, akik nem is feltétlenül az Akadémián, hanem például az egyetemeken (vagy egyházi szellemi központokban) dolgoznak? Nem, nem tehetik; a cél éppen az, hogy a pitiáner hatalmi játszmákba, így a vallások megregulázásába is belekeverjék  az Akadémiát és személyesen annak elnökét.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.