Klinghammer belép

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 13.

Első változat

Hogy a világért se hagyjam a kedves olvasót kétségek között vergődni – beismerem, hogy a kormány és a diákok vitájában én bizony (surprise! surprise!) a diákok pártján állok.

Mint a béke nagy barátja, kenyérre kenhető és konciliáns állampolgár, továbbá mint a nemzet hű fia, a legjobb férj, példás családapa és dolgozó ember, szükségét érzem annak, hogy óvólag figyelmeztessem a köz- és felsőoktatásért felelős politikusokat és vezetőket: igazán kicsit ügyesebbek is lehetnének.

Itt van rögtön a most kinevezett felsőoktatásért felelős államtitkár, Klinghammer István, akit nyilatkozatakor még ki se neveztek, még be se lépett a szobába, de jól megelőzte öblös hangja, és előrebocsátotta törköly-, pálpusztai- és hagymaszagú leheletét, hogy aztán a szobába lépve nem kellemes illatú lábbelijét a terített asztalra tegye. Szerinte nyilván jópofa dolog a HaHa tiltakozását „cintányéros, gyermekded felvonulásoknak” nevezni, és bizonyára van olyan célközönség, amely hasát fogja az olyan kitételek hallatán, mint hogy ő „tornanadrágban, tornacipőben… versenyre készen” állna a feladatra (vizuális típusú olvasóink itt tartsanak egy kis egészségügyi szünetet). Az (akkor még kinevezésre váró) államtitkár azt is volt szíves kifejteni, hogy az egyetemi szakok fele „tücsökszak”, amelyek jó részére a társadalom nem tart igényt. (Csak találgathatunk, mire gondol a professzor úr, a bölcsészszakokon kívül itt szomorúan ismerhet magára nem egy természettudományos szak is. Igényt tart-e a társadalom a csillagászatra? Hát hány magyar csillag van? Na ugye.)

Szóval, bár nincs okunk kételkedni az efféle nyilatkozatok őszinteségében (ez is valami, lássuk be), aligha tesznek jót a higgadt párbeszédnek. Mi több, a címzetteket (vagy azokat, akikkel tárgyalni kellene) nyilván jócskán felbőszítik. Nem értem, tényleg nem, hogy mi a jó ebben ezeknek a vezetőknek (ide értve az ugyancsak meglepően értetlenül nyilatkozó dékánt is) – mi hasznuk származik abból, hogy sértően, lekicsinylően, kellemetlen hangnemben beszélnek azokról (és azokkal), akikkel legfeljebb vitázniuk (és végül megállapodniuk) kellene. Már Klinghammer (félig-meddig) elődje, Hoffmann Rózsa is „pár forrófejű agitátor” akciójáról beszélt. De hozzájuk képest egyenesen csipkefinom lelkű úriembernek számít Balog Zoltán – aki viszont azt a bájos trükköt engedte meg magának, hogy az alaptörvénybe íratta mindazt, amiről nem volt kedve egyezséget kötni. (Szép hasonlat – loptam! –: ez olyan, mint amikor a váltságdíjról folyó tárgyalások közben behozzák a túsz levágott fejét.)

Még egyszer tehát: mi ez? Érzéketlenség? A „mi bármit megtehetünk” biztos tudata? Butaság? Politikai vakság? De ha bármelyik is – annyi belátás legalább nincs ezekben az emberekben, hogy ha végül győznek is, nem szabadna gyűlöletet, olthatatlan dühöt, elkeseredést ébreszteniük az ellenfelükben? Miért nem lehet kulturáltan, civilizáltan viselkedni? Vagy legalább elegánsnak látszani?

Kiegészítés: nem csodálnám, ha az „erkölcs”-re és a „közösség”-re történő hivatkozás volna az egyik elem, amely – bár talán megfogalmazatlanul – a legnagyobb ellenállást váltaná ki a kormány intézkedéseivel (és egyre inkább a kormánnyal magával) szembeforduló hallgatókból. Nemcsak azért, mert üres, hamis, megfoghatatlan és gyanús – hanem azért is, mert látják, honnan jön. Nem kéne ezt forszírozni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.