Már megint ugyanaz

  • Kálmán C. György
  • 2012. július 19.

Első változat

Nincs, aki megálljt parancsoljon: az fog történni, hogy a Médiatanács elkezd „tartalmi" kérdésekben döntést hozni, esze ágában sem lesz végrehajtani az ítéletet; innen azután lesz újabb per (fellebbezésekkel!), újabb döntések születnek, ítéletek, azok kétségbe vonása…

Azok után, ami tegnap történt, nem is volna más teendőm, mint szépen idemásolni a legutóbbi blogomat, tessenek újra elolvasni, nem erőltetem meg magam.

Mert – ismét – ítéletet hozott egy bíróság (a Fővárosi Ítélőtábla), amelyben elmarasztalta a Médiatanácsot, és a Klubrádiónak adott igazat; mire föl a Médiatanács diadalittas nyilatkozatot bocsátott ki, amely szerint ők győztek, mindenben nekik van igazuk, jól megjárta a gonosz, áskálódó Klubrádió.

Na jól van, Médiatanács, leülhetsz, ezt már hallottuk, unatkozunk.

Meg kell hagyni, az Orbán-kormány elhozta nekünk a nyugodt, biztonságos, kiszámítható világot. Amin tegnap dühöngtünk – azon holnap is őrjönghetünk. A hatalom reakciói előre láthatóak, az eszement nyilatkozatok, elvi intézkedések és gyakorlati lépések már-már mechanikusan ismétlődnek. Pontosan tudhatjuk, mire, ki hogyan fog reagálni (lám, Wachsler építésügyi főfelelős válaszát is milyen pontosan megjósoltam, s ez a legkevésbé sem önfényezés, inkább a hatalom fantáziátlanságának szomorú tüköre).

Minden olajozottan működik tehát, hacsak arra nem gondolunk, hogy a jeles filozófus, Henri Bergson szerint a nevetés (egyik) forrása éppen a gépies ismétlődés: ha mindig, minden ugyanúgy történik, az nem csak az állandóság megnyugtató érzésével, hanem az ellenállhatatlan mulatságosság ingerével is kecsegtet. Mi tagadás, a Médiatanács kezd nagyon viccessé válni.

De mégsem (csak) vicces dolgok ezek. Ne úgy fogjuk fel ezeket a hivatalos nyilatkozatokat, hogy ezek nem egyebek, mint a nagyközönségnek szóló porhintések (azok számára tudniillik, akik csak a kormányközeli tévékből, rádióból, újságokból tájékozódnak), és több is, mint nettó hülyeség. A hivatalosság ugyanis ekként teremt módot arra, hogy továbbra is megszabja, eldöntse, kinyilvánítsa és (el)utasítsa mindazt, amit csak akar. Ennek révén továbbra is azt játssza, hogy nyeregben (hatalmi pozícióban) van, ekként is cselekszik – és nincs, aki ennek ellenállna. Nincs, aki megálljt parancsoljon: az fog történni, hogy a Médiatanács elkezd „tartalmi" kérdésekben döntést hozni, esze ágában sem lesz végrehajtani az ítéletet; innen azután lesz újabb per (fellebbezésekkel!), újabb döntések születnek, ítéletek, azok kétségbevonása… És így tovább. Nagyon is kidolgozott, megfontolt lépések ezek – csak a felszínen látszanak bárgyú vigyorral ismételgetett győzelmi jelentéseknek.

Bergson ide, Bergson oda: nem tudunk szívből nevetni.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.