Pazarolni jó

  • Kálmán C. György
  • 2012. december 23.

Első változat

Volt a rendszerváltás idején egy bon mot: azt tudjuk, hogy mi lesz, de mi lesz addig? Mostanában ez átíródott, és valódi aggodalom színezi: azt tudjuk, hogy mi lesz, de mi lesz aztán? Aki effélét kérdez, az – joggal – megrémül a törvénykezés, az államigazgatás, a gazdaságirányítás szörnyű feladataitól.

Ehhez képest nem is olyan jelentős kérdés, hogy akár csinál most valamit (valami retteneteset) Orbán kormánya, akár nem – mi lesz majd a felsőoktatás úgynevezett átalakításával. Mindannyian tudjuk – és mindenki folyton hangoztatja is –, hogy nagyon sok a tennivaló; de hogy pontosan mi, arról azért nem sokat tudunk. Én attól félek, hogy bizonyos szavak (vagy inkább varázsigék) úgy beleragadnak azoknak a gondolkodásába, akik majd egyszer tényleg rászánják magukat erre az átalakításra, hogy az károkat is okozhat.

Ilyenekre gondolok: hatékonyság, a pazarlás megszüntetése, munkaerő-gazdálkodás, létszám-takarékosság, pénzügyi szigor, a párhuzamosságok felszámolása.

Megannyi szép és fontos cél, amelyek megvalósításáról majd a kancellár gondoskodik.

A hallgatók és az oktatók egyik legfontosabb követelése manapság éppen az, hogy ezt a kancellárdolgot a kormány sürgősen felejtse el, ne ültessenek az egyetemek nyakába egy nagy hatalmú pénzügyi komisszárt, aki akkor és úgy tesz keresztbe minden (autonóm) egyetemi elképzelésnek, ahogyan kedve tartja. Helyes. Ez – így – valóban tűrhetetlen volna. Ráadásul a felsőoktatás pénzügyi ellenőrzésének számos más lehetősége van – a saját gazdasági döntéshozóktól a minisztériumig vagy az országgyűlésig, a Számvevőszékig vagy akár a rendőrségig. A stiklik, lopások, sikkasztások kiderítéséhez nem kell a kormány megbízta főhivatalnok, aki ráadásul bármikor készségesen teljesíti a mindenkori kormány hirtelen ötleteit.

De persze nem – vagy nem csak – ezen múlik a dolog. Ha nem lesz kancellár (ne legyen), azért a takarékoskodás és az ésszerű gazdálkodás nem alaptalan vagy elvetemült gondolat. És az egyetemeket az állam finanszírozza, tehát logikus, hogy elvárja: jó helyre és jól menjen a pénz. Azt nagyon nehéz elképzelni, hogy egyetlen – ráadásul a kormány által kinevezett és neki alárendelt – emberre bízzuk ennek a végrehajtását és ellenőrzését; de még ha a legnagyobb körültekintéssel és demokratikus módon (ki)választott testület volna is az államnak az egyetemre költött pénzéért a felelős, a lényeg az, hogy értsék meg: pazarolni kell.

Pazarolni kell, pazarolni jó, pazarolni hasznos.

Miért tart két oktató ugyanolyan címmel és ugyanazon tárgyból órát? Mert mást és másként mondanak, mert a diák sokat okul abból, ha dönthet, melyiket részesíti előnyben, mert az egyetem olyan közeg, ahol vitázó gondolkodásmódok, ellentétes felfogások, eltérő személyiségek ütköznek egymással. Miért van a tanszéken Izé bácsi, aki kevés órát tart, idejét az alagsorban, meztelencsiga-gyűjteményével tölti, és gyakran hetekig színét sem látni? Mert az egyetemen nem a nyolcórás munkaidő szabályos ledolgozása a lényeg, hanem a tárgyban történő elmélyülés, a tudománnyal és az oktatás (akár tantermen kívüli) formáival való foglalkozás, a példamutatás. Miért fizessünk alkalmi óraadókat, más egyetemekről, sokszor az ország túlsó végéből, mikor minden tantárgyat tudunk tanítani? Mert fontos, hogy a hallgatók minél több stílust, módszert, tudásterületet, hagyományt és előadót ismerjenek meg, hogy színes és sokféle legyen a kínálat, s hogy az egyetem nyitott legyen – vigyék a hírét szerte az országban. Miért hagyjuk, hogy túlkoros diákok is üldögéljenek a szemináriumokon (igaz, jó pénzért – ha letelt a megszabott idő, rendesen fizetniük kell)? Mert bár vannak link és/vagy tehetségtelen hallgatók is közöttük, mindig van, aki tétovább, kevésbé céltudatos, nem olyan kiszámíthatóan működik, mint a többiek, akinek több időre van szüksége, keresi magát – és mire mégis végez, gyakran kiváló képességű és eredményű diáknak bizonyul.

Mindez sokak számára most pazarlásnak, az adófizetők pénze herdálásának látszik. Sokan úgy vélik, itt folyik ki a sok pénz, ennek kell gátat vetni, szigorúan az egyetemek körmére kell nézni. No, ezért tartok – nemcsak a kancellári rendszertől, hanem a pénzügyi szigortól, ami egy normális, demokratikus ellenőrző rendszer esetében is fenyegeti a felsőoktatást. Hogy ez a felfogás ne győzedelmeskedhessen, ahhoz pedig nem elég kikelni az ellenőrzés mint olyan ellen.

Nem tudom, majd akkor mi lesz, de megint nem vagyok optimista.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.