Tekintély

  • Kálmán C. György
  • 2013. június 28.

Első változat

Akkor most tegyünk még egy lépést.

Nemcsak arról van szó, hogy nem ölelünk a keblünkre olyanokat, akik megbocsáthatatlan dolgokat műveltek, és azóta sem volt egyetlen megbánó vagy mentegetőző szavuk erről; nemcsak arról, hogy az „összefogás” nem szabadna, hogy akolmeleget jelentsen, amikor is mindenkinek mindent elnézünk, a pillanatnyi jó érzés kedvéért.

Számoljunk le a „vitathatatlan tekintélyek” keresésével is. Először is, semmi és senki nem vitathatatlan: azért vagyunk gondolkodó lények, hogy vitázzunk, ne értsünk egyet, vonjunk kétségbe bármit, érveljünk és (esetleg végül) elismerjünk; legfeljebb alkalomszerűen és nagyon személyesen (csak a magunk számára és semmiképpen nem másokra erőltetve) fogadjunk el tovább nem tárgyalható tényként egyes értékeket. Másrészt, nagyon óvatosan kell bánni a tekintéllyel: nemcsak azért, mert mások (más csoportok) számára ezek mindig kikezdhetők, hanem mert a legkiválóbb embereknek is vannak botlásaik, gyengébb pillanataik vagy sötétebb oldalaik.

Bizonyára bennem van a hiba, de én még azokra a nagyon kiváló, komoly teljesítményű és nagy hatású emberekre is gyanakvással nézek, akiket mesternek, gurunak, meghatározó személyiségnek neveznek mások (gyakran még életükben); jó, elfogadom, hogy sokaknak szükségük van efféle fároszokra, akikre felnéznek, és akik útmutatást adnak; elhiszem, hogy a súlyos szavak (vagy az alapos tudás) lenyűgözőleg hat. Lelkesedni jó. És aligha van olyan ember, aki ideig-óráig át ne adná magát az elragadtatásnak – legyen a tárgy bár kedvenc rocksztár, színész, hegedűművész, egyetemi tanár vagy televíziós jós. De azért azt naponta megtapasztaljuk, hogy szó sincs univerzális értékekről – mások furcsálkodva vagy épp ellenségesen néznek, ha rajongásunkat hangoztatjuk.

De mindezzel semmi baj nincs – így működik a kultúra, tekintélyeket tisztelünk és bírálunk, értékeket átértékelünk és újakat állítunk, veszekszünk a világ dolgain, nemigen értünk egyet –, szóval semmi baj, amíg mindez valahogyan nem kerül a politika mezejébe (vagy valami átfedésbe azzal). Onnantól kezdve bizonyos nagy emberek egy-egy politikai oldal vagy álláspont révén szentelődnek meg vagy hullanak a sárba; ez vagy az a lovagregényszerző, dorombvirtuóz vagy bolhaszakértő nemcsak egyszerűen zseniális, hanem „rendes ember”, a mi nézeteink rendíthetetlen pártfogója, és ha bárki kétségbe vonja nagyságát, ezzel egyenesen a politikai elkötelezettségéről is tanúságot tesz. És ekkor már nincs helye annak, hogy a tekintélyszemélyek valóságos értékéről szó essék.

Ezért aztán valamennyi oldal tele van erősen túlértékelt és valóságos jelentőségük szempontjából soha meg nem vitatott tekintélyekkel – amelyeket (akiket) a másik oldal természetesen igyekszik (és nem mondhatjuk, hogy alaptalanul) lerántani az aranyozott posztamensről. Kerényivel, Biró Zoltánnal, Tőkéczki Lászlóval viszonylag könnyű a helyzet, a Kozmosz már kinevezése pillanatában a vérbe cikizte Schmittet, még szó sem volt plágiumügyről; de Vidnyánszky nagy tehetségének mítosza is foszladozóban. Ideát viszont ugyancsak rengeteg hasonló figura van; a művészetek és a média világából csakúgy, mint a tudomány szférájából.

Ha volna tanácsom a jelenlegi kormánnyal szemben álló erők számára, az az lenne: ne hagyatkozzanak semmiféle tekintély csillogására; ne szorongassák tekintélyes emberek kezét, ne üljenek be koncertjeikre, előadásaikra, meccseikre, ne lapogassák a hátukat, ne vonják be őket a politikai játszmákba. Nemcsak azért, mert gusztustalan, taszító, elidegenítő – hanem mert hihetetlenül veszélyes. A tekintély ugyanis, mint mondtam, soha nem vitathatatlan; hamar eljön az az idő, amikor valakik (nyilván elsőként a másik oldal) nekiállnak kétségbe vonni, kinevetni, tönkretenni. Okkal, ok nélkül, alappal, alaptalanul, gonosz módon vagy megfontoltan. És jól teszik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.