(K)Ádár János az új M1 arca – Egész napos közszolgálati bakiparádé

  • narancs.hu
  • 2015. március 15.

Fekete Lyuk

Káosz a köbön, súlyos bakik és új köztársasági elnök Orbán új homokozójában, a megújult köztévén.

„Ádár János köztársasági elnök”.

Nem, nem maradt le semmiről, nem választott senki és semmi – még a Fidesz sem – titokban új államfőt, csupán megújult az M1, elindult az MTVA új adója, a nemzeti hírcsatorna.

false

Nyilván vannak e hazában olyanok is szép számmal, akik azt szeretnék, ha Ádár János lenne a köztársasági elnök – bárki legyen is ő –, mert már az ehhez feltétlenül szükséges Facebook-oldalt – ezt itt – is létrehozták. Hogy tudatlanságról, véletlen hibáról vagy freudi gondolattársításról van-e szó, végül is majdnem mindegy: feltehetően az összesről.

Csúfos bakiparádéval, döcögve, tele technikai hibákkal startolt ma – mutatjuk itt és itt – a köztévé hírtévéje, amitől már reggel elakadt a lélegzetünk, ám mindez igen megtermékenyítően hatott az interneten garázdálkodó ellendrukkerek, nemzetietlen érzelmű kapcabetyárok kreativitására.

Arra pedig, hogy hogyan lett Áder Jánosból Ádár János, ajánljuk mindenki szíves figyelmébe az MTVA-vezérigazgató, Szabó László Zsolt frappánsnak szánt – de nagyképűre sikerült – válaszát az Origóról.

„Csak az nem hibázik, aki nem tesz semmit. Fel voltam készülve arra, hogy apróbb hibáinkat felnagyítják majd, de ez azért van, mert súlya van annak, amit csinálunk, szem előtt vagyunk, néznek bennünket. Az első nap számlájára lehet írni a hibákat, de ezek ugyanúgy megvannak az internetes portáloknál is, csak azok nem kapnak nagy publicitást. Talán lehet, hogy mi érdekesebbek vagyunk. A kollégáim is érzik ennek a súlyát, és még jobban összpontosítanak majd.”

Ennél a mostani színvonalnál minden bizonnyal csak jobban lehet majd „összpontosítani”, amihez nyilván sok sikert kívánunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.