A politika és a bankrendszer

Felcsuti Péter

A következtetés egyértelmű: a hitelezés lefagyása súlyosan rontja gazdasági növekedés kilátásait, ezért a politikának, ha fontosnak tartja a gazdasági növekedést, ki kell egyezni a bankszektorral.

A kapitalista piacgazdaságban a politika és a bankrendszer viszonya szükségképpen konfliktusos, kiváltképp válság idején: a bankok működésének természetes velejárója a prociklikusság, azaz tevékenységük nem tompítja, hanem erősíti a gazdasági ciklus kilengéseit. Fellendülés idején a hitelezési expanzió gyorsítja a növekedést, visszaeséskor a hitelezési aktivitás visszafogása mélyíti a recessziót és lassítja a kilábalást. Az állam érdeke és törekvése ezzel éppen ellentétes – jelentős mértékben erről szól az anticiklikus gazdaságpolitika. Az érdekellentét másik, de az előzővel összefüggő területe a fogyasztóvédelem. A bankok információs és érdekérvényesítési tekintetben fölényben vannak az ügyfelekkel, sőt gyakran magával az állammal szemben is. Végül és nem utolsósorban az állam érdeke, hogy meggátolja a bankok túlzott kockázatvállalását, hiszen egy esetleges bankcsőd láncreakció-szerűen az egész gazdaság működőképességét veszélyezteti.

A közép-európai régióban és benne Magyarországon a helyzetet tovább nehezítik a bankrendszer tulajdoni viszonyai: az, hogy a bankrendszer meghatározó szereplőinek többsége külföldi tulajdonban van. A jelenlegi válságra reagálva a nemzetközi és nemzeti felügyeleti hatóságok növelni akarják a bankok működési biztonságát, ami addicionális tőke-, likviditási és általában a kockázatvállalásra vonatkozó követelmények előírását jelenti. Ezek definíciószerűen gyengítik, illetve drágítják a bankok hitelezési tevékenységét, ami azonban nem egyformán érinti a nemzetközi hálózatot fenntartó bankok működési piacait. Az anyaország, illetve a nyugat-európai piacok előnyt élveznek, a közép-európai régiós piacok könnyen háttérbe szorulhatnak. Az unió egészének és benne a régió országainak stratégiai érdeke, hogy erre a konfliktusra érdemi feloldást találjanak.

Ebben a kontextusban érdemes vizsgálni a magyar politika és a bankrendszer viszonyát.

A magyar politika 2010-ben egyértelműen a konfliktus útját választotta, amikor ágazati különadókkal, illetve a végtörlesztéssel és más intézkedésekkel a válságkezelés terheinek jelentős részét a döntően külföldi kézben lévő bankrendszerre hárította. Ráadásul mindez olyan populáris-indulati felhangokkal történt, amelyek a közvélemény szemszögéből a „mi vagy ők” egyébként hamis választására egyszerűsítették le ezt a nagyon összetett kérdést. Ez megnehezíti a bizalmi viszony helyreállítását a bankrendszer és a politika között, amikor a jelenlegi vagy egy új kormány majd kísérletet tesz erre.
A válasz nem maradt el, a külföldi tulajdonú bankok több ezer milliárdos forráskivonást (nem tőkét, likviditást!), illetve fizikai kapacitásleépítést (elbocsátás, fiókbezárás) hajtottak és hajtanak végre, ami a hitelezési tevékenység befagyasztását eredményezte. Még egyszer: ez nem kizárólag a kormány lépéseire adott válasz, hanem régiós probléma is. Ám tény, hogy a régió országaiban – Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Románia – a hitelezés, ha nem is a korábbi mértékben, újraindult, míg Magyarországon ennek jelenleg semmilyen jele nem tapasztalható.

A hitelezés visszaesése a foglalkoztatás növelése szempontjából kulcsszerepet játszó kkv-szektorban a legérzékenyebb. Igaz, a szektor hitelkereslete is – nyilván jelentős mértékben a válság hatására – visszaesett, de közrejátszik ebben a bankok árazása és nagyfokú kockázatkerülése is. Mindez könnyen önmagát erősítő folyamatot indíthat el: a bankok túl szigorúak és drágák, az ügyfelek – ezt adottságnak véve – fontolóra sem vesznek olyan fejlesztéseket, amelyek banki hitellel lennének megvalósíthatók.
Ezen túlmenően természetesen nem lehet eléggé túlbecsülni azt a kárt, amit ez a konfrontációs politika a befektetői bizalom terén okozott mind a kül-, mind a belföldi szereplők körében, és ebben az értelemben komolyan rontja a gazdaság hosszabb távú növekedési kilátásait is.

A következtetés egyértelmű: a hitelezés lefagyása súlyosan rontja a gazdasági növekedés kilátásait, ezért a politikának, ha fontosnak tartja a gazdasági növekedést, ki kell egyezni a bankszektorral. Egy ilyen megállapodásnak természetesen bele kell illeszkednie a kérdés régiós megoldásába, de nyilván megoldást kell kínálnia a bankok magyarországi sérelmeire is. Olyanokra gondolok, mint a jogbiztonság megerősítése (a visszamenőleges hatályú törvények, a végtörlesztés kiküszöbölése, a jelzálog érvényesítése stb.), a jelenlegi formájában bátran illegitimnek mondható banki különadó mérséklése és a tranzakciós adó kivezetése. Cserébe a bankoknak elfogadható kockázati és árazási feltételek, illetve fogyasztóvédelmi szabályok mellett újra kell indítaniuk a hitelezést.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.