20 000 nap a Földön

  • - greff -
  • 2015. február 1.

Film

Eleven ikonok számára a legkevésbé sem kívánatos az őszinte, mítoszbontó szembenézés, és Nick Cave van annyira eszes rocksztár, hogy ezzel a ténnyel tökéletesen tisztában legyen. Ehhez képest a róla szóló furcsa – megrendezett szituációk, gondosan kiválasztott, hatásosra formált képek és keresetlennek tűnő pillanatok között szertelenül ingázó – dokumentumfilmben nem is olyan kevés azoknak a perceknek a száma, amikor a jeles dalszerző önként lemond a maszkok viseléséről. Vagy mégsem volna így?

false

Nehéz kérdés, hiszen a filmben a jelentős alkotóművészt bemutatni szándékozó, felnőttesen komoly (és sokszor kínosan reflektálatlannak tűnő) jeleneteket szinte mindig sikerül Cave-nek egy kis öniróniával fenéken billentenie – ami nagyban növeli a film élvezeti értékét. És a látvány is erős: a brightoni tengerparton szélnek eresztett, tízpontos anekdoták mellé halálos pecsétgyűrűket, zoknikat és bőrcipőket kapunk, a méltóságteljes öregedés lefegyverző rekvizitumait. Nick Cave (és jelenlegi legfontosabb társa, Warren Ellis) öltözködési szokásairól talán többet tudunk meg a filmből, mint a karrierjéről, pedig számos jelentős állomás felvillan a Boys Next Door megalapításától Berlinen át a Kylie Minogue-gal előadott sikerduettig.

A film rendezői azonban tényleg csak a villanásokban érdekeltek, a mélyfúrást inkább meghagyják másnak. Vagy mégsem? Hiszen a 20 000 nap a Földön igencsak közel merészkedik választott tárgyához – hogy végeredményben megmaradjon mindvégig a mutatós felszínen.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.