Film

A galaxis őrzői

  • - kg -
  • 2014. augusztus 14.

Film

A filmtörténet, ha valamiben, a mosómedvék kárára elkövetett poénokban nem áll túl jól: az utolsó emlékezetes mosómedvés poént még Jiří Menzel sütötte el 80-ban, aztán néma csend, egymás után teltek úgy el a hosszú, forró nyarak, hogy a mozi tudomást sem vett a csíkos farkú mindenevőkről. Ezt a tátongó piaci rést tölti ki szinte forradalmi hevülettel James Gunn Marvel-megrendelésre készült filmje, melynek számos újítása közül az egyik, hogy egy hatalmas mordályt ad a főszereplő mosómedve kezébe, a lőfegyverhez pedig emberi hang és harcos mentalitás is társul. És társul hozzá egy fára nagyon hasonlító, csekély szókincsű lény is, egy fába szorult Dömdödöm – és ezek ketten, meg egy zöld űrnő, egy metaforákkal hadilábon álló martalóc és egy Han Solo-iskolán edződött komikus simán verik a Marvel összes idei humortalan, karót nyelt szuperhősét. A mosómedvés Hacsek és a fába szorult Sajó párosa mellett a másik találmánya a filmnek, hogy a Star Wars örökségét büszkén felvállaló űrcselekményt Komjáthy György kívánságműsorának magnósok által kért slágerei kísérik, és a poén – legyen egy walkmanbe való válogatáskazetta Marvin Gaye-től a Jackson 5-ig terjedő tartalma egy nagyszabású sci-fi zenei aláfestése – akárhányszor is elsütik, működik. Arra, hogy épp melyik frusztrált főgonosz akarja elpusztítani az univerzumot, szót sem érdemes vesztegetni; A galaxis őrzői két jól megválasztott poén ütemes ismétlésével verik a mezőnyt; aki szerint ez kevés, annak azt ajánljuk, hogy haladéktalanul lépjen kapcsolatba énje elfojtott mosómedvéjével.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.