Interjú

A haszonélvező

Jean Reno filmsztár

Film

Franciaország legexportképesebb színésze magánemberként lovakat nevel, olajbogyót szüretel, s a provence-i borok barátja. Mától Daniel Cohen Én, a séf című filmjében szerepel a pesti mozikban.

Magyar Narancs: Megtalálta a szerep, hisz lépten-nyomon azt kommunikálja magáról, hogy milyen nagy konyhabolond.

Jean Reno: Ahány film, annyi alkalom az utazásra, és ahová csak beteszem a lábamat, mindig van egy terített asztal, egy helyi specialitás, szó se róla, szeretek enni. Szerződések, barátságok, komoly, olykor sorsfordító események dőlnek el az asztalnál. Ráadásul egy csomó barátom dolgozik a vendéglátóiparban. Franciaországban több ezer olyan étterem van, amit számon tartanak, de csak egy tucat háromcsillagos hely van. Manapság iszonyatos a verseny, a külső nyomás, a megfelelési kényszer.

MN: Régebben nem így volt?

JR: Mintha minden téren kiveszett volna a becsületbeli ügy fogalma. Bárki bármit tehet következmények, szembenézés, belső elszámolások nélkül. Szélsőséges példával élve: Vatel, XIV. Lajos ceremóniamestere öngyilkosságot követett el, mert késett a halszállítmány a király bankettjére. Micsoda szenvedély kell ahhoz, hogy valaki ilyesmit tegyen?

MN: Vatel mintát jelentett e mai séf megformálásához?

JR: Csodálatos, ha valaki tiszteli a munkáját, az embereket, akiket "szolgál". Apám példája van előttem. Egy időben órásmesterként dolgozott. Gyakran figyeltem őt, ahogy görnyedt az órák felett. Nem léteztek megoldhatatlan esetek, nehéz kliensek. Ha kellett, éjszaka is benn maradt a műhelyben. Talán sikerült átadnia nekem valamit abból, hogy nincsenek kis és nagy ügyek. Hogy mindig éppen azzal van dolgom, akivel vagy amivel találkozom.

MN: Így végzi a munkáját?

JR: Valójában hobbiszínész vagyok. Mindig is hiányzott belőlem a görcsös akarás. Talán emiatt jöttek be olyan dolgok, amikről álmodni sem mertem. Ki a fene gondolta volna Claude Sautet másodasszisztenséről, hogy valaha a mozivilág egyik legismertebb rendezője, producere, forgatókönyvírója lesz. Luc Bessonról beszélek, akivel nem egy kalandban volt részem.

MN: Nem mellesleg a versenyautók és a márkás órák iránti közös vonzalmukból született a barátságuk.

JR: Kölcsönpénzből fizette ki a bérleti díjat Miami Beachen, amikor az első reklámklipet forgattam vele. Fiatalok, esztelenek voltunk, nagy sebességre kapcsolva éltünk, száguldoztunk.

MN: Hollywoodot is Besson filmes arcaként hódította meg.


 

JR: A nagy kékség idején még elég zöldfülűnek, alkalmi betolakodónak éreztem magam. Igazán a Léon, a profi tengerentúli sikere győzött meg arról, hogy van keresnivalóm a szakmában. Bekerültem egy klubba, aminek nem ismertem a működési szabályait. Nagy daráló a mozi, hirtelen befogad, megrág, aztán kiköp. Jobb számolni vele, mint öntelt mosollyal egy napon arra ébredni, hogy kész, vége, már a kutya sem kíváncsi rád.

MN: Vége tehát a kalandozások korának?

JR: A balhés élet már nem vonz. Volt idő, amikor a haverokkal, a stábtagokkal végigbuliztuk az éjszakákat, törtük a poharakat, ruletten eljátszottuk az utolsó pénzünket. Ehhez képest a mai énem olykor már a saját szememben is giccses és unalmas. Képes vagyok órákig elnézni a provence-i kertemben turbékoló madarakat, vagy ahogy kizöldülnek az olajfáim, beérnek a szőlőfürtök, megellik a lovam. A táj, ahol élsz, többet árul el rólad, mint bármilyen szerep.

MN: Élesen különválnak ezek magánál?

JR: Beszélő viszonyban sincsenek egymással. Nem szeretném, ha a gyerekeimben olyan pasi képe rögzülne rólam, aki páncélozott autókból lövöldözik, gengszterekkel paktál, zsaruk elől menekül, vagy éppen ő vesz üldözőbe hétpróbás bűnözőket.

MN: Ez a korral jár?

JR: Nem szeretnék álszent lenni, hiszen ahhoz, hogy megteremthettem a magam paradicsomát, kellettek azok a stúdiófőnökök, producerek, pénzemberek, forgatókönyvírók, rendezők, akik bizalmat, biztatást és nem kevés pénzt előlegeztek meg nekem. Egy szó, mint száz, haszonélvezője vagyok egy gépezetnek.

Szentgyörgyi Rita

Én, a séf

Hogy megvan Jean Renóban a képesség eljátszani egy szószaira kényes séfet, egy alapanyagaira gyermekeiként, ám gyermekeire alapanyagokként tekintő kedves karrieristát, egy régi iskolákra felesküdött, de az új technikák és befektetői akaratok által szorongatott konyhai előkelőséget; nos, ezért a felismerésért nem kell moziba menni, ez oly nyilvánvaló, mint az egyszeregy. Moziba azért a felismerésért kell menni, hogy kiderüljön, nincs az a világszínvonalú ripacskodás (mert Renóé tényleg az, ezt minden irónia nélkül, dicsérőleg állíthatjuk), mely megmenthetne egy vígjátékot, amibe annyi szellem sem szorult, mint egy másnapos túrós táskába. Legyen ez e kicsiny írás egyetlen gasztronómiai hasonlata, már csak azért is, mert Reno vígjátéka, melyben Párizs legtöbb csillagos séfje szorult helyzetében magához vesz egy földönfutó - titkon persze zseniálisan marináló - szerencsétlent a táplálkozási lánc legaljáról, szóval ez a film kész átverés. Nem azért, mert lehetett volna egy Louis de Funés aranykorát, Pierre Richard ezüstkorát vagy Reno bronzot érő jobb napjait idéző, kedves semmiség, ám az alkotói restség miatt semmi sem lett, hanem azért, mert a műfaja sem az, ami. Gasztrovígjátéknak hirdeti magát, holott ez egy nettó órareklám. Annak viszont remek: a Reno csuklóját díszítő luxusóra (alighanem egy schaffhauseni csoda) nemes darab, nincs is olyan jelenet, melyben ne látszana.

- kg -

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?