A rend őre

  • - kb -
  • 2012. január 18.

Film

Nadav Lapid első rendezése elsősorban kiáltvány, s csak másodsorban játékfilm.

Vagy inkább kiáltványdarabka - a problémáknak csak a meglétéről beszél, de nem artikulálja őket. Négy tel-avivi fiatal rájön, amire azóta a fél ország, hogy túl nagy a különbség szegények és gazdagok közt, s hogy nézeteiket nyilvánosságra hozzák, túszul ejtenek pár milliárdost, és várják a tévéstábokat - persze mindenki tudja, hogy helyettük csak a kommandósok futnak majd be.

A lázadók lírai, ám vázlatos kiáltványának felolvasásáig azonban hosszú és rögös út vezet, amely másfél órányi filmmel van kikövezve. Ez nagyobbrészt dramaturgiailag felesleges jeleneteket takar, leginkább az egyik kommandós teljesen átlagos életéből; ha meg valami épp mégiscsak történik - például meghal az egyik kolléga -, annak se magyarázata, se folytatása, és így jelentősége sincs.


A forradalmárok élete persze már izgalmasabb, de a róluk szóló filmrész nem az: tízperces, az értelem és a magyarázat luxusával meg nem áldott jelenetek sorjáznak, hogy a végükön elhangozzék egyetlen fontosabb mondat - mint amikor egyikük egy bárban csókolózik, lézeng, beszélget, zenét hallgat, hogy végül azt mondhassa valakinek: ciki, hogy az csak beszél a lázadásról, de nem tesz semmit. Mindez persze lehet szándékos, lehet célja valami meditatív hangulat előidézése, egy elidegenedett nézőpont létrehozása - de attól még az összkép túlságosan is az amatőr filmek világát idézi.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.