Freud összepisilné magát az örömtől

  • - kg -
  • 2015. július 18.

Film

Aki még nem látta, rohanjon megnézni az Agymanókat, amely eddig magasan az év legjobb filmje. A Pixar mesterei most a tudatalatti mélyére rajzolták be magukat.

Az utóbbi időkben kezdtek elmaradozni a Pixar neve mellől a „korszakalkotó”, a „revelatív” és az „übercuki” jelzők, s bár ez utóbbit bizonyára maguk az animációs guruk is megkönnyebbüléssel fogadták, hisz mindnek volt gyerekszobája, a közszeretet lanyhulását nyilván ők is érzékelték. A jó hír, hogy néhány kisebb botlás után ismét régi fényében tündököl a márka, s ehhez nem kellett más, mint a cégen belüli jolly joker: Pete Docter, a Szörny Rt. és a Fel! szülőatyja.

false

Az Agymanók tanúsága szerint a mi drága Docterünk nemcsak tudja, hogy mi játszódik egy erősen cse­peredő kislány fejében, de a maga „korszakalkotó”, „revelatív” és „über­c*ki” módján meg is mutatja a részleteket. Elkészült hát örök kedvencünk, az emberi testben játszódó Fantasztikus utazás párdarabja, azzal a számottevő különbséggel, hogy Pixaréknál az emberi elme legbelsőbb termeiben járunk és a rezidens érzelmek – konkrétan Derű, Bánat, Harag, Majré és Undor barátocskáink – játsszák a főszerepet.

false

Az Agymanók az első film, mely Freudból is előhozná a Pixar-grupit, mert akárhogy is nézzük, mégiscsak egy gyermeki lélek működése van itt felboncolva színpompás technicolorban, rózsaszín képzelt baráttal. Míg kívül a kis Riley első kamaszfájásaival birkózik, belül a lelki tájak és rezdülések rajzolódnak ki, mintha egy egyszerre meseszép és lidérces Disney-vidámparkban barangolnánk.

Alighanem az Agymanók az első Pixar-film, mely nemcsak hat a tudatalattira, de meg is mutatja azt – hát, elég setét egy hely, nem vitás. A kis Freud viszont biztos összepisilné magát az örömtől meg a 3D-től.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.