Apámmal, a nyaralónkban - Jan Sverák filmrendező

Film

A Kolja Oscar-díjas rendezője a cseh filmgyártás rekordere: minden idők legdrágább cseh filmjét éppúgy ő követte el, mint a legsikeresebbet. Utóbbi, a minden helyi rekordot megdöntő Csereüvegek most megy a pesti mozikban. Köves Gábor
A Kolja Oscar-díjas rendezője a cseh filmgyártás rekordere: minden idők legdrágább cseh filmjét éppúgy ő követte el, mint a legsikeresebbet. Utóbbi, a minden helyi rekordot megdöntő Csereüvegek most megy a pesti mozikban.

Magyar Narancs: A Kolja és az Oscar-díj után nagyszabású háborús filmet forgatott két cseh pilótáról, akik a német megszálláskor az angol légierőhöz csatlakoznak. A Sötétkék égbolt kelet-európai viszonylatban igazi szuperprodukciónak számított, a legdrágább cseh filmként emlegetik. Elég nagy ugrás lehetett a szinte családias léptékű Kolja után.

Jan Sverák: Ugyanabba a csapdába estem, mint Nyikita Mihalkov, aki a Csalóka napfény után friss Oscar-díjasként leforgatta A szibériai borbélyt. Valami nagyot, látványosat akart csinálni, és jól befürdött vele, akárcsak én a Sötétkék égbolttal. Az Oscar után mindenki a vállamat veregette, és azt az ígéretet kaptuk Hollywoodból, az egyik stúdiótól, hogy bármi is legyen a következő filmem, azt ők boldogan finanszíroznák. Amikor megtudták, hogy ez a bármi két Angliába szakadt cseh pilótáról fog szólni, és a film felében csehül beszélnek, jelentősen alábbhagyott a lelkesedésük. A kezdeti ígéretből annyi maradt, hogy ha már leforgattuk a filmet, ők örömmel megtekintik, és majd meglátják, tudnak-e vele kezdeni valamit. Végül nekem kellett összekalapoznom a pénzt.

MN: Mennyi gyűlt össze?

JS: Hétmillió dollár. Egy ilyen mértékű produkció Hollywoodban 100 milliónál kezdődik. De már nem volt visszaút, ki kellett tartani az árral szemben is. Küzdelmes munka volt, nem sok örömöm telt benne. Ezek után mindenképpen valami egyszerűt, személyeset, könnyen elkészíthetőt akartam csinálni, és egy nap, amikor apámmal (Zdenek Sverák - közismert színész, forgatókönyvíró, fia filmjeinek állandó közreműködője) a családi nyaralónkban beszélgettem, megpendítettem, hogy írnia kéne valamit a saját dolgairól. Az ihletért sem kellett messzire menni, a helyi közértben jött szembe, ahová az édesanyámmal járok. A szupermarketünk örökké szótlan üvegvisszaváltójának az alakja köré építettük a történetet.

MN: A filmes együttműködések közül a rendező és a forgatókönyvíró kapcsolata az egyik legkényesebb viszony, önöknél ráadásul családon belül kell rendezni a szakmai természetű vitákat. Jól veszi az édesapja a rendezői instrukciókat?

JS: Mint minden kapcsolatnak, a miénknek is a kölcsönös bizalom adja az alapját. Nem ma kezdtük a közös munkát, volt időnk összecsiszolódni az elmúlt 15-16 év során. Egyikünknek sem kell tartania a másiktól, nincs alakoskodás, nincsenek hátsó szándékok. Az időzítésen persze sok múlik, meg azon, hogy miként adom be a keserű pirulát. Meg szoktam édesíteni, nálam ez a módszer működik. Először dicsérek, és utána, mintegy mellékesen, rámegyek a hibákra.

MN: A Csereüvegek előkészítésekor mi volt a legkeserűbb pirula?

JS: Amikor megpróbáltam rávenni, hogy többet mutasson meg az anyámhoz fűződő kapcsolatáról. A filmben szereplő idős házastársak az anyám és apám kapcsolatát játsszák el. Érzékeny téma, hiszen a féltékenység, a másikkal szembeni elégedetlenség is része ennek a kapcsolatnak, így érthető, ha az apám vonakodott.

MN: És hogy sikerült rávennie?

JS: Úgy volt, hogy 2003-ban forgatjuk a filmet, neki is kezdtünk, de éreztem, hogy nem elég erős a könyv, úgyhogy leállítottam a munkát. Az apám nem is állt szóba velem hónapokig, aztán egy év elteltével mégis erőt vett magán, és nekiment még egyszer a forgatókönyvnek. Ezúttal már jóval többet mert megmutatni a saját kapcsolatukból. Persze anyámat is meg kellett nyugtatnia. Apám úgy magyarázta, hogy ez az ő történetüknek egy lehetséges változata, ez történt volna velük, ha ő, azaz az apám megmarad az eredeti szakmájánál, azaz folytatja a tanítást, és így megy nyugdíjba. Anyám elfogadta ezt a magyarázatot.

MN: Ha ennyire családi ihletettségű a produkció, akkor nyilván önre is rá lehet ismerni valamelyik szereplőben.

JS: Attól tartok, hogy kimaradtam a családi képből, a legjobb tudomásom szerint nem látszom egyik karakterben sem.

MN: A magyar filmek, még a legsikeresebbek is, a hazai piacon nem képesek nyereséget termelni, külföldre pedig csak nagy ritkán kerülnek el. A Csereüvegek jó üzlet volt?

JS: Megduplázta a befektetett összeget. Ez azért nálunk is ritka eset, a legtöbb film, még ha nem is került sokba, és jól is futott a mozikban, épp hogy visszahozza a költségeket. Arra azért én sem számítottam, hogy ilyen jól fog menni, de abban biztos voltam, és ezzel is álltam az angol producerünk elé, hogy a befektetése meg fog térülni.

MN: Miért volt ebben ennyire biztos?

JS: Mert a vígjáték népszerű műfaj, és mert az apám szerepel benne, aki nagy sztár minálunk. Úgy kalkuláltam, hogy félmillióan pusztán kíváncsiságból is eljönnek. Végül másfél millióan jöttek.

MN: Csehországban 2007-ben öt hazai film is bekerült a bevételeket rangsoroló éves top 10-be. Ilyen eredmény nálunk elképzelhetetlen lenne.

JS: Ezt én is csak azzal tudom magyarázni, hogy a cseh közönség ragaszkodik a saját színészeihez és a saját, házi történeteihez. Ez nem egy mai keletű dolog, nevezhetjük akár hagyománynak is. Azért is készül évente ennyi cseh film, átlagosan úgy harminc, mert bizton számíthatnak a hazai közönségre.

Kritikánk a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.