Film

Az ölés aktusa

Film

Vidám indonéz tömeggyilkosok profi filmes keretek között - mintha mi sem lenne természetesebb - rekonstruálják egykori brutális tetteiket Joshua Oppenheimer dokumentumfilmjében (a rendezővel készült interjúnk a március 21-i számban).

A hatvanas években a kommunisták ellen elkövetett tömeges népirtásban részt vevő alakulatok tagjai parádéznak a vásznon, úgy, mintha egy fikciós amerikai filmben szerepelnének. De ez nem valami mese, ez a valóság, amelyről így első kézből szerzünk tudomást, a gyilkosok kedélyesen - olykor imitálva is hőstetteiket - beszélnek arról, mit tettek szent meggyőződésből, ami mai véleményük szerint is teljesen helyénvaló (volt). Bicskanyitogató e hencegő gyilkosokat hallgatni, nézni meg még rosszabb, de a film dramaturgiája, az eszközei és a kényszerötletből fakadó végmegoldás - Oppenheimer eredetileg a mészárlások túlélőivel forgatott volna - rendkívül fontos, sokkoló kordokumentumot hozott létre. A film a rekonstruálás - gyilkosok díszletek közti majomkodása -, illetve a valós dokumentumfilmes eszközök használata - interjúk készítése, a szereplők "követése" - révén válik maximálisan hitelessé és szörnyen őszintévé. De nemcsak a mészárlók mai élethelyzetéről és véleményéről vagy az ország politikai állapotáról kapunk objektív képet, hanem a társadalmi viszonyokról is, amelyek láttatása olyan érzést kelt, mintha Indonéziában megállt volna az idő. A múlttal szembenézni látszólag nem okoz gondot a gyilkosoknak, kizárólag az utolsó filmpercekből sejlik ki a felismeréssel párosuló megértés.

A filmet még vetítik április 13-án 21 órakor a Puskin moziban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.