Beköszön a halál – Igaz szívvel

Film

Ma van az AIDS világnapja; a betegségről eddig is számos film készült, köztük nem egy kiemelkedő műalkotás. Most az egyik legújabbat, Ryan Murphy idei munkáját idézzük fel.

A halál oka: HIV/AIDS. A szexuális forradalom idején, az 1980-as évek elején járunk, Amerika most szembesül először igazán a betegséggel, vége a világnak, vége a szexuális szabadságnak. De az nem lehet: tagadás, hitetlenség és félrefordított tekintetek – még az érintett meleg közösségek is szeretnék másképp megmagyarázni a jelenséget, csakhogy nehezen kivívott jogaik nehogy csorbuljanak. Az eredmény: elveszett idő és több ezer áldozat.

false

Ryan Murphy filmjében Ned Weeks (Mark Ruffalo) író, aktivista egyértelmű válságszituációként észleli az AIDS megjelenését a New York-i meleg közösségben, ezért homoszexuális társaival harcot hirdet a vírus és persze a közömbös hatalom ellen. Egy bátor orvos (Julia Roberts) és sok hitetlen, majd később tettre kész civil vív itt kétségbeesett küzdelmet valami ellen, amiről csak feltételezik, mi az, mert csak az biztos, hogy e kór miatt az emberek – az USA-ban főleg a homoszexuálisok – betegszenek és halnak meg. Miközben a film szentimentálisan mutatja be a melegek hétköznapjait, s ha csak kicsit is, de bepillantást nyerünk a hatalmi gépezet – kellő meggyőző erővel ábrázolt – működésébe is, így kiderül, milyen komoly politikai felelőssége volt az USA akkori elnökének és a fejüket homokba dugó politikusoknak.

Joe Mantello és Mark Ruffalo

Joe Mantello és Mark Ruffalo

Fotó: Jojo Whilden/HBO

A „baj” közösségi megjelenésén túl jól megrajzolt egyéni sorsok bontakoznak ki, a hős szenvedélyes, mégis szimpatikusan visszafogott fickó, akire persze mikor máskor találna rá a boldogság, ha nem a legnagyobb bajban. Miközben a temetések a társadalmi élet állandósult eseményeivé válnak, igazi győzelmet aratnak a civilek. Azok a civilek, akiknek közben ráment a harcra az életük, a boldogságuk, s akiknek köszönhetően ma nem „muszáj” meghalni a HIV-vírustól.

Forgalmazza az HBO. Vetítik egyebek közt ma este 10-kor is, az HBO2-ön


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.