Beköszön a halál – Igaz szívvel

Film

Ma van az AIDS világnapja; a betegségről eddig is számos film készült, köztük nem egy kiemelkedő műalkotás. Most az egyik legújabbat, Ryan Murphy idei munkáját idézzük fel.

A halál oka: HIV/AIDS. A szexuális forradalom idején, az 1980-as évek elején járunk, Amerika most szembesül először igazán a betegséggel, vége a világnak, vége a szexuális szabadságnak. De az nem lehet: tagadás, hitetlenség és félrefordított tekintetek – még az érintett meleg közösségek is szeretnék másképp megmagyarázni a jelenséget, csakhogy nehezen kivívott jogaik nehogy csorbuljanak. Az eredmény: elveszett idő és több ezer áldozat.

false

Ryan Murphy filmjében Ned Weeks (Mark Ruffalo) író, aktivista egyértelmű válságszituációként észleli az AIDS megjelenését a New York-i meleg közösségben, ezért homoszexuális társaival harcot hirdet a vírus és persze a közömbös hatalom ellen. Egy bátor orvos (Julia Roberts) és sok hitetlen, majd később tettre kész civil vív itt kétségbeesett küzdelmet valami ellen, amiről csak feltételezik, mi az, mert csak az biztos, hogy e kór miatt az emberek – az USA-ban főleg a homoszexuálisok – betegszenek és halnak meg. Miközben a film szentimentálisan mutatja be a melegek hétköznapjait, s ha csak kicsit is, de bepillantást nyerünk a hatalmi gépezet – kellő meggyőző erővel ábrázolt – működésébe is, így kiderül, milyen komoly politikai felelőssége volt az USA akkori elnökének és a fejüket homokba dugó politikusoknak.

Joe Mantello és Mark Ruffalo

Joe Mantello és Mark Ruffalo

Fotó: Jojo Whilden/HBO

A „baj” közösségi megjelenésén túl jól megrajzolt egyéni sorsok bontakoznak ki, a hős szenvedélyes, mégis szimpatikusan visszafogott fickó, akire persze mikor máskor találna rá a boldogság, ha nem a legnagyobb bajban. Miközben a temetések a társadalmi élet állandósult eseményeivé válnak, igazi győzelmet aratnak a civilek. Azok a civilek, akiknek közben ráment a harcra az életük, a boldogságuk, s akiknek köszönhetően ma nem „muszáj” meghalni a HIV-vírustól.

Forgalmazza az HBO. Vetítik egyebek közt ma este 10-kor is, az HBO2-ön


Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.