Christopher Nolan filmjei

Álmatlanok kara

  • Greff András
  • 2012. augusztus 9.

Film

Végy egy férfit, legyen kicsit őrült. Zavard össze még jobban. Karistold a lelkét. Aztán szórd be sóval. Adj neki célt, engedd szabadjára. Furcsaságát lássák mindig - ő ne lássa önmagát. Ostorozd, űzd, gyötörd egyre, ameddig csak bírja.

Talán ilyesféle mondatokon futna át a szemünk, ha megkaparinthatnánk Christopher Nolan sajtcéduláit, amelyekre hét-nyolc éve vonalazta Batmanjének kontúrját - de nem kell csupán itt megállni: sorainkkal hevenyésztük minden Nolan-nagyjátékfilm grafitszürke vázlatát.

A monománia Christopher Nolannél tapasztalható szigora még akkor is különlegesnek mondható, ha felidézzük a lapos axiómát, mely szerint a filmrendezők nagy többsége pirkadattól búcsúzásig ugyanazt a vágyát űzi változatos tájakon. Kortársai közül ezen a terepen csak a magára zárt gyerekvilág aranykulcsát kettétörő Wes Anderson futja le, akinek mintha gótrajongó, foltos lelkű, ideggyenge féltestvérét ismerhetnénk fel a fiatal brit rendezőben. Az egyik ugyan Álomországban, a másik pedig Gothamben vagy Alaszkán játszódik, de Christopher Nolan filmjeiben ettől még ugyanaz a figura bukkan fel újra és újra, hogy horribilis bigottsággal munkálkodjon valamin. A változatosság a motivációs mezőt is elkerüli: valaki meghal - a szülők, a társ, a feleség -, s ezzel veszi kezdetét az élhetetlen élet. A privát szféra fogalma a magányteret tartja, halmozódnak a titkok, a labirintus ajtaja örökre bezárul. A valóság törött tojás tartalmaként folyik ki a kezekből, ezt viszont csak mások látják: hiába tudja például mindenki, hogy A tökéletes trükk latorkodó bűvészei sosem csak a riválist teszik alaposan tönkre, vagy hogy A sötét lovaggumiruhás igazságosztásakor a téboly tart épp karnevált, ha megkérdezik a tettest, a rémítő botladozást megkomponált táncnak véli.

A sötét lovag - Felemelkedés forgatásán


A sötét lovag - Felemelkedés forgatásán

Az ésszerűség rajtemelvényéről a rakoncátlan érzelmek lesiklólejtőjére zuhanó menthetetlen férfihős persze nem nolani vívmány, készen adta át neki az érett film noir. Mi sem természetesebb hát annál, hogy filléres, de ügyesen összeeszkábált első filmje, a Követés virtigli noirvariáció volt csakúgy, mint a pénzt, paripát hozó Memento. Figyelemre méltó vonás, hogy bár mindkettőben ott kavar egy keményszívű femme fatale, a hősök bekattanása nem a számító némberek feltűnésétől datálható. Megy az nekik maguktól is. Lekéredzkedni a tébolyhintáról pedig úgy lehet csak, ahogy azt Cobb, az álomvadász teszi az Eredetben: ahhoz, hogy éljen, búcsút kell mondania mindannak, ami az élete volt - e felállás csapdajellegére azonban már nem ő, hanem Bruce Wayne ébred rá a most bemutatott A sötét lovag - Felemelkedés legelején. Így aztán, ha más tán nem is, a végállomás helye Nolannél mindig betájolható. "A megszállottság a fiatalok játéka" - mondja az idős mentor A tökéletes trükkben, de mi biztosak lehetünk benne, hogy hőseinkre sohasem vár békéltető hajlott kor. Inkább csak a börtön, még inkább a temető. De az igazán szívszorító az, amit fáradozásaikért cserébe ajándékul kapnak. Batman éles tükörképe, a kíméletlen Joker A sötét lovag végén szökés után kibuggyantja rémes arcát a lopott kocsi ablakán, s a pillanatnyi csendbe dőlve szótlanul megigazul: kap rá két sprőd másodpercet, hogy elfújja a káoszt - s ha világunkból nem is tudja, bús fejéből sikerül. Enyhet adó másodpercek nyomorító évekért: a Nolan-világ ajánlata ki is merül ennyiben.

E vigasztalan szemlélet könnyen eszünkbe juttathatja a karrierje kezdetén szintén tömör noirverziókkal bűvészkedő Stanley Kubrick pályáját, melyet sportmérlegként hasznosítva lemérhetjük a Nolan-munkák eddig elért összsúlyát. Ha nem is a versailles-i kastélyt vetjük össze itt a visegrádi erdészlakkal, azért a léptékkülönbség minden szögből látható: noha a nagyszabás, a hűvös szív s a precizitás Nolannél is megvan, filmjeiben hiánycikk a gyökeres eredetiség, a foglyokat nem ejtő radikalitás és az utóbbiból is fakadó sátáni humor, amelyek Kubrick számos ismert filmjét naggyá varázsolták. Mert bár hőseivel Nolan cudar módon bánik, önmagával azért jóval megbocsátóbb (lásd A tökéletes trükk önimádattól csöpögő sorait), a humor csak baleset nála, a történetek szintjén - esetenkénti bonyolult időkezelés ide vagy oda - kitart a tipikus mellett, az Álmatlanság óta pedig hajlamos rá, hogy utat nyisson munkáiban a didaxisban pácolt, émelyítő sablongiccsnek.

Mégsem állíthatnánk azonban, hogy rocksztárféle státusát legkivált a látványteremtésben elért vitathatatlan eredményeinek köszönheti (mely sikerekben egyenrangú félként osztozott vele idáig Wally Pfister operatőr, a mély árnyékok, a szuperéles 70 mm-es film - ez szintén megvolt Kubricknál - és a grandiózus nagytotálok legendás barátja). Könyvlapként emelkedő sorházak ide, vad bőrruhás motorozás oda, a kimagasló érdeklődés elsődleges okát mániás, szorongó, bűntudatos, véres szemű, gyors pulzusú, inszomniás, önáltató, száraz szájú, izzadt, elbotló s a sors futóhomokjába nyakig merülő hőseiben vagy hőseinek aurájában találhatjuk fel. Persze ki akarna olyan lenni, mint a nyúzott Nolan-hősök? De rossz a kérdés: mindenki olyan. Ezért tükröződhet filmjeiben annyi minden mégis - A sötét lovagban mindjárt egy egész korszak, a terrorizmus lidérce ellen övön aluli ütésekkel is harcoló George W. Bush érájának majdnem teljes formakincse. Mert ha mélyre fúrni Nolan nem is igen képes (lásd az Occupy-mozgalmak továbbgondolására tett kudarcos kísérletét a Felemelkedésben), felmutatni azért bizony elég ravaszul tud. Szorosan követve, kitartóan, bravúrosan, mint névtelen alteregója tette London mélyén egykor, aki szintén többet akart aztán, s az űrbe lépett, pedig a felvonóra várt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.