Csodák

  • 2015. március 15.

Film

Alice Rohrwacher Ermanno Olmi vagy a Taviani testvérek legjobb munkáival rokonítható,
Cannes-ban díjazott filmje nem (csak) a történet szintjén hat. Lebegő feszültség uralja a művet: nem a fordulatok, hanem a közjátékok, nem a kibontakozó dráma, hanem a drámát magában hordozó környezet nyújtja azt a sajátos élményt, amely a nézőt megragadhatja.

Egy többnyelvű, gazdálkodó család mindennapjaiba nyerünk beavatást. A német férfi és francia felesége négy lánygyermeket nevel a tanyán, életük a méhészkedés körül forog, megélhetésüket a méz biztosítja – és a szomszédos földeken permetezés címén alkalmazott mérgezés veszélyezteti. Részben ez lehetetleníti el életüket, részben a termelői létezés megbecsültségének alacsony szintje, részben pedig a forráshiány és az egyre szorongatóbb jogszabályok, előírások. Pénzért bevállalják egy javítóintézeti kamaszfiú nevelését, de a lecsúszást megakadályozni nem tudják.

false

Hacsak. Hacsak nem nyerik meg a tévés vetélkedő fődíját, ahol más gazdálkodókkal szemben kell az ősi etruszk kultúra igaz örököseinek bizonyulni (mondom: német a férfi, talán francia a nő, etruszknak lenni pedig éppoly komoly dolog, mint errefelé hunnak). A film végére felőrlődő családot a legnagyobb, már erősen kamaszodó lány nézőpontjából látjuk. Bigott és hajcsártermészetű apjával, gyenge és megfáradt anyjával szemben benne a legerősebb a felelősségérzet. Ő az, aki összetartja a vállalkozást is meg a családot is, és ő az, aki elvágyakozik.

A gazdaság tönkremegy, a vetélkedőként elővezetett cirkusz megaláztatásba fúl, a fiú elszökik, a család – egy gyönyörű, szimbolikus-allegorikus végkifejletben – széthullik. A nézőben mégis a szokatlan tevékenységek, hangulatok maradnak meg: a munka mint küzdelem, küszködés – és csak ritkán öröm. A szegényes, omlatag kúria, a felbomló személyiségű felnőttek, a világ természetére rácsodálkozó lány tekintete.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.