Fritz Wepper, a kölyökképű árnyék

Derrick SS volt – és Harry?

Film

Horst Tappert, vagyis a táskás szemű Derrick felügyelő kétségtelenül tagja volt a Waffen-SS-nek. De mi tudható társáról, a Harry Kleint adó Fritz Wepperről? Elmondjuk, és dögös képgalériával is kábítunk!

Az 1941-es születésű Fritz Wepper a német film egyik legnagyobb tehetségeként indult: az ötvenes évek végén, a nyugatnémet gazdasági csoda kellős közepén tizenévesként játszhatta el a háborús múlttal bátran szembenéző (egy jó ideig kevés követőre találó), és ami nem kevésbé fontos, filmként is nagyszerű A híd (1959) egyik főszerepét. Az, hogy élete első jelentős szerepében éppen a harcokba önként bekapcsolódó, fanatizált tinédzsert játszik, különös módon cseng össze mindazzal, amit most későbbi partnere, Horst Tappert háború alatti sorsáról tudni vélünk. (Az már csak egy apróbb adalék, hogy a filmben feltűnő tankok közül egyik sem valódi – 1959-ben ugyanis a nyugatnémet hadseregnek még nem voltak, nem is lehettek saját páncélosai).

Stephan a vérzivatarban

Horst Tappert 1923-ban született Elberfeldben, amit hat évvel később egyesítettek a szomszédos Barmennel, s azóta Wuppertal néven ismeri a nagyközönség (a bédekkerek meg szokták jegyezni, hogy innen származik az aszpirin, de a Kobold márkájú porszívó is!). Apja köztisztviselő volt, a kis Horst meg alighanem Hitlerjugend-tag, ami a korosztályában szinte általánosnak számított. Az elátkozott generáció tagjaként a háborút sem úszhatta meg – a középiskola elvégzése után bevonult a Wehrmachtba, saját készítésű önéletrajza szerint Norvégiában szolgált egy egészségügyi alakulatban, a háború végén fogságba esett. Most azonban Jörg Becker szociológus különös dokumentumokra lelt a Wehrmacht-katonákról adatokat őrző hivatalnál (WASt), miközben a háború után, Tübingenben kiszolgált katonákat alkalmazó színtársulatot szervező Elisabeth Noelle-Neumann (a Németországban máig vezető közvélemény-kutató Allensbach Institut társalapítója) életrajzán dolgozott, márpedig 1947-ben Tappert is tagja volt e társulatnak!

További, hallatlanul izgalmas részleteket Derrick felügyelő homályos múltjáról a Magyar Narancs május 9-i lapszámában olvashatnak!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A hatvanas években azután már felnőtt színészként főleg tévés produkciókban szerepel, s bár németországi népszerűségét (ezt bizonyítja, hányszor szerepelt például a Bravo magazin címlapján – utóbbiak hiánytalanul megtalálhatók itt), de igazi befutását – Tapperthez hasonlóan – Herbert Reineckernek köszönheti. A forgatókönyvíró-guru által kitalált Harry Klein nyomozó figuráját egyenesen neki találták ki – először itt próbálhatta ki, majd csiszolhatta szinte tökéletesre (rögtön 66 epizódban!), az öreg róka felügyelővel (akit itt Kellernek hívtak, s Erik Ode játszotta) dialektikus kapcsolatban dolgozó, néha kamaszos lendületű „sidekick” figuráját. Olyannyira sikerrel, hogy Reinecker egy az egyben átemelte a figurát s vele Weppert az 1974-ben induló Derrickbe, egyenesen Tappert oldalára  – miközben A felügyelőben a sztori szerint is és a valóságban is testvére, Elmar vette át a helyét. Wepper a Derricknek köszönhet szinte minden sikert, amit pályafutása során elért. Mindenekelőtt a világméretű ismertséget és kultuszt, ami az ő személyére és figurájára is kiterjedt – miközben az összesen 281 epizód során lassan Tapperttel együtt öregedtek bele szerepükbe. A publikum főként erről, meg még életének néhány társasági eleméről ismerhette – például hogy 1979-ben egy Hohenzollern hercegnőt vett feleségül. Pedig a filmesek sem felejtették el teljesen – Bob Fosse 1972-es Kabaré-adaptációjában például ő Fritz Wendel, az eredeti hitéhez és gyökereihez megtérő, kikeresztelkedett zsidó. Ennél (már főleg a Derrick-rajongók számára) meghökkentőbb lehetett Luc Besson fekete-fehér, dialóg nélküli posztapokaliptikus mozijában (Élethalálharc) játszott szerepe (a Kapitány fontos és persze negatív mellékalakja) – azért a nyugatnémet krimik és mondjuk a Mad Max II. rajongói halmazának nem túl népes a metszete (ám ez a társaság alkalmasint annál izgalmasabb!). Az sem véletlen, hogy ezek után tíz éven át, csak és kizárólag Harry Klein nyomozónak szentelte életét.

A Derrick-széria ugyan 1998-ban 24 év után (!) véget ért, de – az immár nyugdíjaskorú – Wepper azóta sem maradt munka nélkül. Az utóbbi években is több (habár a Derricknél kétségtelenül csekélyebb hatású és kultuszfokú) szappanoperában játszott állandó, visszatérő szereplőket.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.