Bréking!

A rendező felháborodottan elhatárolódik a Gyurcsány-gyalázástól!

  • narancs.hu
  • 2013. április 21.

Film

A Gyurcsány-gyalázó film rendezője szerint az NKA nem támogatott 5 millió forinttal Gyurcsány-gyalázó filmet, mert az Elment az öszöd c. film nem gyalázza Gyurcsányt (vagy nem Gyurcsányt gyalázza).

Lapunk helyreigazítási kérelmet kapott Dézsy Zoltántól, a jeles filmrendezőtől. A kérelemnek nem csak a postázási módja formabontó (a Narancs Facebook-oldalára érkezett), hanem a tartalma is szokatlan. Az Elment az öszöd c., rövidesen a mozikba kerülő Gyurcsány-gyalázó film alkotója ugyanis azt állítja, hogy a film nem gyalázza Gyurcsányt. Bár kissé értetlenül állunk előtte, a levelet az alábbiakban közreadjuk, mert hiszünk benne, hogy az értelmezés szabadsága nemcsak a mű befogadóját, hanem az alkotóját is megilleti. (Lapunk ezzel a korábbi közleményt természetesen nem igazítja helyre.)

Tisztelt Főszerkesztő Asszony!

Az Önök honlapján megjelent cikk (http://magyarnarancs.hu/film2/elment-
az-oszod-84448
) súlyosan megsértette  a hatályos törvényeket. Hamis,
valótlan tényállításaikkal, rágalmazásukkal konkrét és bizonyítható
(milliós nagyságrendű) anyagi és erkölcsi károkat okoztak a
produkciónak, az alkotóknak és az NKA-nak is.
A valóság ezzel szemben az, hogy a film semmilyen módon nem gyalázza
Gyurcsány Ferencet.

Súlyosbítja cselekedetüket, hogy a névtelen szerző nem látta a filmet,
és ennek tudatában állított hamis tartalmú tényt a filmről és az NKA-
ról. Tetézi felelősségüket az is, hogy a cikket átvették és idézték
más orgánumok is, és jelenleg is megtalálható az interneten.

Fenntartjuk Önöknek is a tévedés jogát, hogy valamelyik
felkészületlen szerkesztőjük hibázott. Ügyvédeink polgári pereket,
illetve büntetőeljárást javasolnak Önök ellen, én azonban nem
szeretnék pereskedni. Inkább megadnám a lehetőséget, hogy elismerjék
(fogalmazzunk így) tévedésüket, és elnézést kérjenek a filmben
szereplő művészektől, az alkotóktól és az NKA-tól a hamis tartalmú
cikkért.

(…)

Tisztelettel:

Dézsy Zoltán
rendező-producer
Elment az öszöd produkció

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.