Egy új színházi csapat

Plazma-rap

  • Kovács Bálint
  • 2007. december 6.

Színház

November közepén tartotta első bemutatóját a legújabb magyar színtársulat, a KoMa. Megnéztük az előadást, aztán leültünk beszélgetni Róbert Júlia dramaturggal és két színésszel, Zrinyi Gál Vincével és Ötvös Andrással.

Magyar Narancs: A KoMa név feloldása rögvest be is avat a társulat missziójába: kizárólag KOrtárs MAgyar drámákat játszotok. Melyik volt előbb - a programadó ötlet vagy a társulat?

Zrinyi Gál Vince: Az ötlet. Andrissal már az egyetemen kitaláltuk, hogy egyszer majd alapítunk egy társulatot, ugyanakkor nem akartuk, hogy az csak egy újabb alternatív csapat legyen a sokból, mindenképpen ki akartunk találni valamilyen irányvonalat. Máté Gábor, az osztályfőnökünk vetette fel, hogy játszhatnánk kortárs magyar darabokat - ilyen csapat nincs Magyarországon. Persze minden színház törekszik arra, hogy évente-kétévente bemutasson egyet - ahogy a napokban az egyik kőszínház sajtótájékoztatóján találóan megfogalmazták: kötelességből. Mi nem kötelességként tekintünk erre, bennünket egész egyszerűen ez érdekel. A szakma krémjének egy jelentős részével ellentétben ugyanis nem gondoljuk azt, hogy a kortárs drámaírók rosszak. Szerintünk nagyon jó és izgalmas, ahogyan arról írnak, ami bennünket is körülvesz, és az ő drámáik alapján sokkal könnyebb olyan előadásokat létrehozni, amivel lehet mondani valamit magunkról vagy arról, amiben élünk.

MN: Miért épp a Plazmát választottátok első bemutatónak?

ZGV: Szerintem ez az egyik legjobb kortárs magyar dráma, Lőkös Ildi ajánlotta a figyelmünkbe - ráadásul tökéletesen alkalmas volt arra, hogy rendező nélkül meg lehessen csinálni. Szinte nincs olyan jelenet, amelyben mindenki szerepel, így a próbafolyamat alatt egyszerre tudtunk kívülről tekinteni az előadásra és benne is lenni. Jól passzol a KoMa céljaihoz az is, hogy tudjuk így, egy büfében, reflektor, díszlet és kellékek nélkül játszani. Szeretnénk szakítani azzal a kőszínházi gondolkodásmóddal, amely szerint a nézőnek "meg kell tisztelnie" a színházat azzal, hogy elmegy, és megnézi az előadásokat. Úgy gondoljuk, nem baj, ha nem jársz színházba - akkor majd mi odamegyünk hozzád. Ezért szeretnénk - első lépésként - gimnáziumokban is játszani a Plazmát.

Róbert Júlia: A diákok legnagyobb része önhibáján kívül lényegében nem is tud arról, hogy létezik kortárs szerzők által írott irodalom is - hiszen a kronologikus irodalomoktatásban senki nem jut tovább József Attilánál vagy Radnótinál. Az iskolákba elkísér majd minket Garaczi is - így talán még érdekesebb lesz a diákoknak, hogy az előadás után a szerzővel beszélgethetnek a darabról.

MN: Akár ebben a kávézóban is el lehetne játszani a Plazmát, ahol most ülünk. Nem akartok "turnézni" vele?

RJ: De igen - produkciós vezetőnk, Erős Balázs segítségével el szeretnénk vinni az előadást mindenhová, ahová csak tudjuk.

MN: Spontán vagy meghirdetett előadásokra készültök?

ZGV: Gondoltunk arra is, hogy csak úgy előadjuk valahol, ahol legfeljebb a tulajjal egyeztettünk - de ezt még át kell gondolni. Nem szeretnénk átlépni egy határt, egy nézőt sem szeretnénk megbántani azzal, hogy végig kelljen néznie egy előadást, amire nem számított, és amihez nincs kedve, ha ő csak kávézni jött...

ÖA: De azért ne lepődjön meg senki, ha valamelyik szórakozóhelyen egyszer csak meghallja a Plazma-rapet! (Nevet.) A KoMa valamennyire önfejlesztő műhely is, szeretnénk többet megtudni a szakmáról, és kísérletezni azzal, hogy mit kezdhet a színház a nézővel, hogy mit tud adni a 21. században a színház annak a generációnak, akik közül sokan soha nem lépnek be egy kőszínházba, ha a nagymamájuk nem erőszakol rájuk egy diákbérletet.

MN: A három Kaposváron végzett színészeteknél (Patocskai Katalin, Jelinek Erzsébet és Tóth Máté), a Máté-osztály másik három friss diplomásánál (Zrinyi Gál Vince, Lass Bea és Polgár Péter) és a Plazmában vendégként szereplő Jaskó Bálintnál téged valószínűleg többet látott már színpadon a közönség, András. Egy Katona József színházi fő- és néhány mellékszerepen, ezenkívül két Krétakör-előadáson át vezetett az utad a KoMába.

ÖA: Amikor megalakult a KoMa, ezen már mind túl voltam. Akkor épp úgy gondoltam, felhagyok a színészettel, és tűzoltó leszek... Az egyetemi gyakorlatomat a Katonában töltöttem, és nagyjából akkor, amikor Gábor (Zsámbéki - K. B.) nekem adta a Goldoni-darab egyik szerepét, leültünk Schilling Árpáddal beszélgetni - arról is, hogy nem lenne-e kedvem csatlakozni hozzá. Akkorra már többször is dolgoztunk együtt, és nagyon tetszett a gondolkodása, nagyon szerettem, ahogy dolgozik, úgyhogy nagy örömmel mondtam igent. Még év közben be is jelentettem a Katonában, hogy erre mennék tovább. Aztán idén nyáron, a komáromi workshopon volt egy konfliktusom Árpáddal, és eljöttem - Komáromból és a Krétakörből is. De Vince (aki addigra már letett arról, hogy a színészet helyett marketingmenedzseléssel foglalkozzon) könnyen le tudott beszélni a tűzoltóságról - szerintem nagyon jól döntöttem (nevet).

MN: További tervek?

RJ: Tavasszal lesz egy új bemutatónk, januárban pedig tartunk egy workshopot, ahol azt szeretnénk, ha egy hónapig együtt dolgozna színész, zenész, látványtervező, filmes és dramaturg - nem feltétlenül a saját szakmája szerint. Ennek az alapját Podmaniczky Szilárd ÉS-ben megjelent Szép magyar szótár-pársorosai adják majd. Aztán jó lenne kipróbálni pár dolgot azok közül, amiket egy francia színházban próbáltam ellesni, amikor idén gyakorlaton voltam Párizsban. Az a - csak kortárs darabokat játszó - színház egyébként egy Vígszínház-jellegű palota a Champs-Élysées-n, három játszóhellyel.

Plazma - az előadás

Garaczi László új színdarabja, a Plazma a kortárs magyarra "szakosodott" KoMa társulat repertoárjának első darabja. A dráma témája néhol kissé már elkoptatott - mikor gátlástalan média- és közéleti személyiségekről, az értékként csak a pénzben mérhetőre tekintő pláza- (itt: plazma-)cicákról és -pasikról szól -, ugyanakkor formai megvalósításában, dramaturgiájában és nyelvi leleményességben kiváló. Előbbi tulajdonságát jótékonyan feledteti, utóbbiakat kidomborítja a rendező nélkül létrejött előadás.

Az előadás tere hétköznapi büfébelső, némelyik asztal körül a színészek, a többi mellett pedig a nézők ülnek - az ötlet nem új, inkább kísérlet a még szokatlan forma hagyománnyá tételére. Az öt színész fejenként - Garaczi utasítása szerint - nagyjából öt-öt szerepet játszik, a bonyolult kapcsolatrendszerek és történetfoszlányok csak az előadás legvégére állnak össze, válnak egészen érthetővé. A színvonal az öt színész esetében hol elég jó, hol pedig nagyon jó, amatőrségről nincs szó, de Zrinyi Gál Vince alakítása még így is kitűnik a többi közül: minden szerepének merőben más, jól átgondolt karaktert kölcsönöz, s ha nem látnánk, nem is hinnénk, hogy egy ember játssza őket. Jaskó Bálint kellő iróniát és abszurditást visz karaktere, a "konzumrabszolga" műsorvezető banális pálfordulásába; partneréről, Ötvös Andrásról süt a lelkesedés, ám abból talán kicsivel többet visz át minden karakterébe, mint amennyi indokolt volna. Patocskai Katalin, bár kevés szöveget kapott, arckifejezéseivel és hangsúlyaival jól érzékelteti a Jelinek Erzsébet barbibaba karaktere mellett barátnőként kitartani akaró és ezért intellektusát rejtegető lány gondolatait. Melyek - és ez a Plazma Garaczi által alkotott világára mindvégig jellemző - nem túlzottan magvasak, nem árulkodnak nagy mélységekről. Ez azonban csak a drámát olvasva zavaró - a KoMa előadásában helyükön vannak az arányok, s megoldásaik ötletesek, főleg az egyedüli kellék, a narancs fő szimbólummá emelése. Az előadás mindent kihoz a darabból, amit csak lehet - és a szűk másfél óra után úgy gondoljuk: az bizony nem kevés.

A Plazma következő előadása december 14-én és 21-én lesz a Gödörben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.