Ersze, ersze - Q, érzékek birodalma

  • - köves -
  • 2013. július 11.

Film

Magas művészet vagy nettó pornográfia? Ez a nagy kérdés a nemrég bemutatott Q, érzékek birodalma című francia film kapcsán.

false

 

Soft verzió: a szép, de szomorú Cécile (a szeme se áll jól) apja hamvait maga mögött hagyva az első adandó piszoárban magára rántja alkalmi társát, az autószerelőt, de semmi sem lesz a dologból, mert amit a fiú akar, azt a lány nem, minden mást viszont igen.

Normál verzió: a szép, de szomorú Cécile (a szeme se áll jól) kisebb dolgait elvégezvén nem sieti el sem az alsónemű, sem az autószerelő magára húzását; hosszas huzavona kezdődik a WC-falnak dőlve, a behatolás számos lehetőségét - egyelőre csak elvi síkon - felvetve.

Soft verzió: Cécile-t (szeme sem) ezúttal állandó barátjával látjuk, a helyszín egy konyha, a háttérben narancsfacsaró. Valamit Cécile is facsar, de az mind képen kívül történik, mindenesetre erősen izzadnak az egymáshoz tapadó felek; lehetséges lenne, hogy mosogatnak?

 

 

Normál verzió: pirul a narancsfacsaró, mert mosogatásról szó sincs, ez bizony szenvedélyes kézimunka fürge ujjakkal s jól kivehető testrészekkel.

Soft verzió: előkerül az autószerelő. Mellette szíve hölgye, az egyszerű, de erkölcsös családból származó, bölcsészesen szende szépség (a szemüvege sem áll jól); autóban ülnek a tengerparton, a szerelő már hátra is dőlt, szerelme pedig épp a kormánykerék alá bukik, ott tesz-vesz serényen, hogy mit, nem mutatják. Lehet, hogy a világítótorony szimbólumként meredezik?

Normál verzió: úgy-úgy, szimbólumként, mert a kocsiban orális kedveskedés folyik, mindközönségesen szopás.

Ha a soft verziót nézzük, abban azért nincs köszönet, mert kívülről mutatják az autót hosszasan, ha a normál verziót nézzük, abban meg azért nincs, mert sok mindent mutatnak a filmben nyálcsorgató közelségből, de olykor beszélnek is hozzá, nehogy tévedés essék: ez nem pornó, kérem szépen, hanem látlelet, méghozzá társadalmi és mélyen szántó: korkép vagy mi, a válság sújtotta, tengő-lengő generációról.

Látlelet, na persze, vagy mint a viccben mondják: ersze, ersze. Nálunk a kocsin kívül maradós verziót vetítik.

Forgalmazza az Anjou Lafayette


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.