Tévésorozat

Észak pokla

A híd

  • - borz -
  • 2012. szeptember 6.

Film

A magyar tévécsatornák körében bűnösen mellőzött The Killing sikere után nem meglepő, hogy az északiak is nagypályára léptek a televíziós krimisorozat szakágban. E mű idejében még úgy tűnhetett, hogy a nemzetközi érdeklődés felkeltéséhez ki kell várni az amerikai remake-et, de most – alig pár hónap elteltével – A híd megtörte a jeget. Egyfelől The Killing-elvonási tünetekben szenvedő nézőit továbbra is hozzájuttatja napi adagjukhoz ("new name, same shit", ahogy a Drótban mondják), másfelől vonzó opcióként veti fel a dán eredetivel (Forbrydelsen) való megismerkedést.


 

Jelen 10 részes svéd-dán sorozatunk kulcshelyszíne és főhőse az Öresund-híd, e szó szerint nagy ívű, közel 8 km-es mű, amely Malmőt és Koppenhágát köti össze egy mesterséges sziget közbeiktatásával, részben a tenger felett, részben víz alatt. A 2000-es hídavatón még békében és szeretetben ünnepeltek a történet szereplői, akik azóta vagy erőszakos halált haltak, vagy halálos ellenségek lettek. A hídThe Killing dramaturgiáját követi: egyetlen sztori folytatásos epizódokban elbeszélve; a középpontban egy deviáns nyomozó vegyes párossal, a háttérben zsaruk, igazságügyi szakdolgozók, politikusok, újságírók, a gazdasági élet nagykutyái, és a legkülönbözőbb, de mindig a szívóágon induló alsókutyák (hajléktalanok, pszichiátriai betegek, bevándorlók és társaik).

A páros két értelemben is vegyes, férfi és nő, dán és svéd. Sofia Helin túlzás nélkül zseniális az Asperger-szindrómás Saga Norén nyomozó szerepében - annyira meggyőző, hogy nem is firtatnánk, hogyan mehetett át az alkalmassági teszteken és végezte el a rendőrtiszti iskolát. Jelenlegi munkáját a gyilkosságiaknál az atyai Petterson felügyelete alatt végzi, akit egy világ választ el az amerikai rendőrsorozatok politikusoknak gazsuláló, beosztottakat sanyargató főnöktípusától. Saga társa és antitézise a mackós alkatú, szeretetre méltó és nagyon emberi (magyarán vén bűnös) Martin Rohle, aki jelentős erővel dolgozik azon, hogy a mereven szabálykövető és igazmondó kolleginát emberformára igazítsa, azaz bevezesse a hazugság, a képmutatás, a kéz kezet mos és hasonlók humán tudományába, s e szerencsére csak részsikereket hozó folyamatot egyszerre élvezetes és tanulságos követnünk.

A tíz epizódon át folyó nyomozás során óhatatlanul vetjük magunkat áltettesek után, mire a végkifejletben üldözőbe vehetjük az igazit, aki a mozi szabálykönyve szerint rettenetesen gonosz, az emberi természet szabálykönyve szerint kiábrándítóan banális. De erről már nem a filmesek tehetnek.

Ezt a Skandináviában és Nagy-Britanniában milliós nézőszámot hozó, igen jó bűnügyi tévészériát nálunk a ViaSat vetíti - nem csak a dobozban. Egyelőre minden éjfél után elérhetővé tesznek egy-egy részt a neten, ami a befogadói szokások változásának egészséges tudomásulvétele, s feltétel nélkül üdvözlendő. Ám amíg a szinkron minősége nem javul, addig ez az ajánlat nem versenyképes a magánszorgalomból is meglepően jó munkát végző feliratfordítók teremtette lehetőséggel.

Az izgalmakat fokozandó hírül adom (amit a lelkes nézők már úgyis tudnak), hogy A híd amerikai remake-je - A tetovált lány szolgai másolásával szemben - a The Killing babérjaira tör: a határvidék szerepét Kalifornia és Mexikó veszi át, és a tévésorozatok szép új világában még az sem lehetetlen, hogy az újraalkotók szeme előtt ott lebeg mintaként A gonosz érintése.

Elérhető: ViaSat Play


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.