"Félelem és öncenzúra nélkül" - Fischer Iván karmester

Zene

A 2012/13-as évadtól ő tölti majd be a berlini Konzerthaus vezető karmesteri és zeneigazgatói posztját. Az idén hatvanéves művészt új berlini feladatairól, a Budapesti Fesztiválzenekar helyéről és helyzetéről, a megszorítások közepette is megőrzendő rangjáról kérdeztük.

Magyar Narancs: A múlt hétfőn Berlinben önt nevezték meg a Konzerthaus következő zenei irányítójaként. Azt jelenti ez, hogy kivonul a hazai zenei életből?

Fischer Iván: Ez nem fogja befolyásolni a magyarországi munkámat a Fesztiválzenekarral, a múltban is töltöttem már be hasonló funkciót. Ugyanannyit leszek majd Berlinben, mint amennyit az elmúlt néhány évben Amerikában töltöttem, amikor ott a washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként dolgoztam. Kivonulásról tehát nincs szó, bár ez az új feladat most nagyon inspirál. A Konzerthaus szimfonikus együttesének (az egykori keletnémet Berlini Szimfonikus Zenekarnak) van Németországban a legnagyobb közönsége, vagy évi 10-12 ezer bérletessel, részint régi, lojális kelet-berlini zenebarátokkal, részint új, vegyes összetételű fiatalokkal. Néhány új berlini fesztivál kitalálása és megrendezése lesz majd a fő feladatom.

MN: Felteszem, a berlini jelenlét akarva-akaratlanul egyfajta kultúrdiplomáciai jelleget is ölthet.

FI: Ez elkerülhetetlen, a berlini tartózkodásom egyfajta nem hivatalos nagyköveti tisztet ró rám. Már eddig is rendkívülinek mondható a sajtóérdeklődés, a német újságírók rengeteget kérdeznek Magyarországról. Igaz, már Washingtonban is hasonló volt a helyzet, csak hát akkor kevesebb vita folyt Magyarország nemzetközi megítéléséről.

MN: Ez most különösen hálátlan és bonyodalmas feladatnak tűnik. Gondoljunk csak a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott határozott hangú interjújára!

FI: Egyáltalán nem gondolom, hogy nekem napi aktualitású belpolitikai kérdéseket kellene kommentálnom. Zenész vagyok, a zenével akarok foglalkozni, s természetesen Berlinben is elsősorban ezt várják tőlem. Én a német sajtóban a magyar ügyekkel kapcsolatban, ahogy eddig, úgy ezután is kizárólag akkor fogok megszólalni, ha valami nagyon fontos kérdésről lesz szó. Ilyennek tekintem a demokratikus alapértékek védelmét, a kisebbségek megvédését az előítéletektől, a hátrányos megkülönböztetéstől, ezekről szükség esetén az elkövetkezőkben is félelem, öncenzúra és óvatoskodás nélkül kívánok majd szólni. Ez ugyanis nem a napi politika szintje.

MN: A Fesztiválzenekar sikere nyilván jórészt a magyar zenepedagógia, a magyar zeneélet eredménye. Ám mi az, ami kiemeli a zenekart a magyar, sőt a nemzetközi mezőnyből?

FI: Seregnyi apró dolog, újítás, reform, és persze 25 évnyi kemény munka, amit nemigen lehet néhány szóval elmagyarázni. Az engem két esztendőn át követő és környékező berliniek is ennek a titkát keresték, s éppen ezt várják majd tőlem: ennek a színvonalnak, légkörnek, a nemzetközi zenei szakmával és a közönséggel kialakult rendkívül sikeres kapcsolatnak a megteremtését. A Fesztiválzenekarról tanulmányokat írnak szerte a világban, idejönnek hallgatni és tanulmányozni az együttest, próbálják megfejteni ezt a szavakba nem foglalható módszert. Nem panaszkodhatunk, felfigyeltek a munkánkra, hatalmas az elismerés itthon és külföldön. Talán az egyetlen hely, ahol úgy érezzük, hogy nem kezelik a valós rangján a zenekart, az a politikai-költségvetési szféra. Ott, úgy tűnik, nincs igény arra, hogy egy magyar zenekar a világ élvonalához tartozzon.

MN: A kulturális kormányzat és a főváros döntéshozói együtt 175 millióval csökkentették a Fesztiválzenekar idei támogatását. Az együttes költségvetése az állam, Budapest és a magántámogatók hozzájárulásaiból áll össze. Nem olyan ez, mintha a háromból most két lábat kirúgnának?

FI: Nem, erről nincs szó, az állam és a főváros is folyamatosan támogatja a Fesztiválzenekart, a támogatás nem szűnt meg, csak csökkent. Az elvonások miatt idén le kell majd mondanunk sok hangversenyt. Sajnos arról született minisztériumi és fővárosi döntés, hogy kevesebb Fesztiválzenekar-koncertet halljon a közönség, és ez így is lesz, hacsak nem oldódik meg még idén ez a kérdés. De az együttes léte és minősége nem forog veszélyben. Először is kellőképpen harc- és viharedzett társaság vagyunk ahhoz, hogy átvészeljük az ilyesfajta elvonásokat. Másrészt a minőségből sem engedünk jottányit se, a nemrégiben kidolgozott stratégiai elképzeléseinkről nem fogunk lemondani.

MN: Nem veszélyeztetik az elvonások például azt a középtávú tervet sem, hogy a zenekaron belül létrejöjjön egy korhű hangszereken játszó historikus együttes?

FI: Valóban, terveink egyike az, hogy a zenekaron belül, a zenekar művészeinek önkéntes kezdeményezésére létrehoznánk egy, a barokk és a klasszikus zenét korhű hangszereken játszó együttest. Ez ugyanis a jövő, ilyen lesz egy zenekar néhány évtized múlva, a jövő zenekara ötvözi majd össze ezt a két zenei-előadói stílust. Mi már néha Beethoven szimfóniáit is natúrkürttel és natúrtrombitával játsszuk, de ez csak az első lépés. Az ilyen változásokhoz ritka újító szellemre és elkötelezettségre van szükség.

MN: Ön az egyik januári interjújában úgy fogalmazott, hogy "a zenekar ügye nem politikai kérdés". Mégis, nincs az idei elvonások mögött valamiféle büntető szándék?

FI: Én nem tételezek fel ilyesfajta rosszindulatot a minisztérium és a főváros illetékesei és általában az államapparátus részéről. Tavaly decemberben éppen ők segítettek bennünket abban, hogy az év folyamán zárolt pénzünkhöz hozzájuthassunk. Az persze bizonyos, hogy egy ilyen általános drasztikus megszorítás idején rossz és igazságtalan döntések is születhetnek, s éppenséggel az sem elképzelhetetlen, hogy egy-egy politikailag fokozottan lojális lobbizó felhozhatja azt a szempontot: inkább a "rosszfiúktól" vonjanak el pénzeket, s ne tőlük. Az is kétségtelen, hogy nagyon hiányzik három alapelv: hogy több évre lehessen tervezni, hogy a minőség és hasznosság legyen a meghatározó szempont, és hogy az esetleges elvonásokat előzze meg hatásvizsgálat. De a fő problémát én változatlanul abban látom, hogy a szigorú európai elvárásoktól meghatározott költségvetés valósággal satuba szorítja a kulturális szférát, amely ilyen esetekben hagyományosan pórul szokott járni. Ha választani kell egy kórház és egy színház között, akkor nyilvánvalóan maradjon meg inkább a kórház, végtére is első az egészség.

MN: Megőrizhető így az a rang, amit művészeink a világban megszereztek nekünk?

FI: Magyarország és ezen belül is elsősorban Budapest kultúrája fantasztikus kincs, kimagasló összeurópai érték. Az a gazdag és változatos kínálat, ami manapság Budapesten elérhető - színházból, komolyzenéből, kiállításokból stb. -, az nem egyszerűen versenyképes a kontinens többi fővárosával, de kimondottan imponáló, s jogos büszkeségre ad okot. Ezért jó itt élni, s ezt bűn lenne veszendőbe hagynunk. Az a költségvetési nyomás, ami jelenleg az országra nehezedik, súlyosan veszélyezteti ennek a sokszínűségnek a megőrzését, s ezt jó lenne megértetnünk az európai döntéshozókkal. Én személyes feladatomnak is tekintem, hogy Berlinben minél többekkel megértessem: a magyar kultúra nemzetközi támogatást érdemel, hiszen a fennmaradása, színvonalának megőrzése egész Európának fontos. Meggyőződésem ugyanis, és korántsem tartom a realitásoktól elrugaszkodott ötletnek, hogy a magyar kultúrának valamiféle Marshall-segélyt kellene kapnia. Erről még fognak hallani tőlem Németországban.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.