Film - Csoda M-ben - Danny Boyle: Gettó milliomos

  • - turcsányi -
  • 2009. február 19.

Film

Incredible India - ám mielőtt elmerülnénk a részleteiben (nem lesz rá hely), muszáj megfutnunk egy műtörténeti kört, mert önmagunknak (magyaroknak s orosz természetgyógyászainknak) tartozunk vele. Emlékeznek még a Feri és az édes élet c. hazai filmműre? Naná, hát lehet azt elfelejteni - Hollósi Frigyes ötöst nyert benne a lottón, vastag nyereményhalmozódás idején.

Nagy szellemek, ha találkoznak: a Trainspotting rendezőjének az jutott eszébe, hogy hősével megnyereti a fődíjat az indiai Legyen ön is milliomos!-ban. Ki is csinálna filmet egy ultiparti győzteséről? (Van élet a piros passz után?)

Minket azonban nem lehet átverni, mert láttuk például azt az 1974-ben készített angol kalandfilmet (Pénzt vagy életet) is, melyben Richard Harris adta a bombaszakértőt, aki a luxushajóra (Omar Sharif a kapitány) felhordott robbanószerkezeteket semlegesíti reményteli famulusa (David Hemmings az, felrobban) segítségével. Na, abban Harrisnek döntenie kell, hogy a kék vagy a piros drótot vágja el. Gondoljanak erre a Gettó milliomos egyik legizgalmasabb pontján, s nem lesz semmi baj.

Továbbá említhetnék még Vittorio de Sica címünkbe is odaidézett 1951-es művét, a Csoda Milánóbant - kivételes remek, higgyék el (úgy az első huszonöt második felébe saccolom a filmtörténetben). Boyle filmje zömmel Mumbaiban játszódik, innen nekünk is az "M".

S idekíván még egy sztár, Quentin Tarantino is, ő például egyszer gondolt egyet, hogy csinál - sok pénzből - egy távol-keleti filmet (amerikai beütésekkel), s abból lett a Kill Bill. Most Danny Boyle (dettó sztár) vette a fejébe, hogy - sok pénzből - csinál egy bollywoodi filmet (skót beütésekkel), s íme. S ha én a különbséget zongorázni tudnám... rendszeres fellépő lennék a "mi a kotta?" rovatban.

Ígérem, az utolsó név a régmúlt ködéből, de van egy jelenet a Gettó milliomosban, amit - ezek szerint rajta kívül, ki gondolta volna - csak egyvalaki tudott volna megcsinálni. Kapaszkodjanak meg, Federico Fellini! Pedig ok nélkül nem nagyon szokásunk dobálózni az ő nevével. Nyilván nem mesélhetem el, de arról van benne szó, hogy életbevágóan fontos (miért, miért: rajongásból) megszerezni a környékre látogató bollywoodi énekes-akcióhős (arrafelé ez hétköznapi kombináció) autogramját. Még azt is elárulhatom: sikerül. 'szintén szólva nem is emlékszem, mikor láttam utoljára ehhez fogható jelenetet.

Nincs mit tagadni, magasan járunk; az egykori másodvonal tetején, s nem túlzunk, ha azt mondjuk: e körül van a manapság elfogultságok nélkül elvárható maximum.

Egy indiai fiatalember eljut tízmillió rúpiáig, a főnyeremény előtti döntő kérdésig, a helyben ugyancsak szerfelett népszerű televíziós vetélkedőben. Alacsony sorú, tanulatlan bádogvárosi fiatal felnőttről (a mű tanúsága szerint ottan hamar felnő a nép) lévén szó, váratlan előmenetele felkelti a hatóság gyanúját, miszerint valami csalás lenne a dologban. Mi pedig ezt az előbb brutális erőszakkal, majd némileg csendesebben (rossz rendőr, jó rendőr) folyó vizsgálatot követhetjük nyomon egy teljesen hagyományosnak mondható időkezelésben, úgy a műegész háromnegyedéig. Hogy maradjon elegendő feszültség a döntő, húszmilliós kérdésig (ha jól néztem utána, 100 milla HUF-ban - a százszoros szegénységben). Mely kérdés persze az előzményekből fakad, hogy így legyen kerek az egész. Végül azonban mindegy, hol ér össze a cél a starttal, az éppenséggel lehet bárhol: érvényes szavazat akár a vége főcímre adott is. Hisz mitől kör egy kör? Hát, hogy összeér.

Ám e végső, perdöntő feladvány épp ebbéli sajátjában, hogy az előzményekből fakad, szemernyit nem tér el az előzőektől - ez a fazon, amire a filmet Boyle ráigazítja: egy fiatal, alig elkezdett élet e tájon (s hol mindenhol még) simán van elég sűrű, s elég szörnyű ahhoz, hogy elvihessük érte (inkább nyilván általa) a főnyereményt. Hogy tudniillik mégis jobb sorsra lenne érdemes az ember - mintha a régiek is ezt mesélték volna. Emlékeznek, amikor De Sica sorsüldözöttjei elkerékpároznak a milánói dóm fölött a magas égbe?

Danny Boyle Gettó milliomos című filmje kivételes mozimű, semmi esetre ne hagyják ki!

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.