Film - Csoda M-ben - Danny Boyle: Gettó milliomos

  • - turcsányi -
  • 2009. február 19.

Film

Incredible India - ám mielőtt elmerülnénk a részleteiben (nem lesz rá hely), muszáj megfutnunk egy műtörténeti kört, mert önmagunknak (magyaroknak s orosz természetgyógyászainknak) tartozunk vele. Emlékeznek még a Feri és az édes élet c. hazai filmműre? Naná, hát lehet azt elfelejteni - Hollósi Frigyes ötöst nyert benne a lottón, vastag nyereményhalmozódás idején.

Nagy szellemek, ha találkoznak: a Trainspotting rendezőjének az jutott eszébe, hogy hősével megnyereti a fődíjat az indiai Legyen ön is milliomos!-ban. Ki is csinálna filmet egy ultiparti győzteséről? (Van élet a piros passz után?)

Minket azonban nem lehet átverni, mert láttuk például azt az 1974-ben készített angol kalandfilmet (Pénzt vagy életet) is, melyben Richard Harris adta a bombaszakértőt, aki a luxushajóra (Omar Sharif a kapitány) felhordott robbanószerkezeteket semlegesíti reményteli famulusa (David Hemmings az, felrobban) segítségével. Na, abban Harrisnek döntenie kell, hogy a kék vagy a piros drótot vágja el. Gondoljanak erre a Gettó milliomos egyik legizgalmasabb pontján, s nem lesz semmi baj.

Továbbá említhetnék még Vittorio de Sica címünkbe is odaidézett 1951-es művét, a Csoda Milánóbant - kivételes remek, higgyék el (úgy az első huszonöt második felébe saccolom a filmtörténetben). Boyle filmje zömmel Mumbaiban játszódik, innen nekünk is az "M".

S idekíván még egy sztár, Quentin Tarantino is, ő például egyszer gondolt egyet, hogy csinál - sok pénzből - egy távol-keleti filmet (amerikai beütésekkel), s abból lett a Kill Bill. Most Danny Boyle (dettó sztár) vette a fejébe, hogy - sok pénzből - csinál egy bollywoodi filmet (skót beütésekkel), s íme. S ha én a különbséget zongorázni tudnám... rendszeres fellépő lennék a "mi a kotta?" rovatban.

Ígérem, az utolsó név a régmúlt ködéből, de van egy jelenet a Gettó milliomosban, amit - ezek szerint rajta kívül, ki gondolta volna - csak egyvalaki tudott volna megcsinálni. Kapaszkodjanak meg, Federico Fellini! Pedig ok nélkül nem nagyon szokásunk dobálózni az ő nevével. Nyilván nem mesélhetem el, de arról van benne szó, hogy életbevágóan fontos (miért, miért: rajongásból) megszerezni a környékre látogató bollywoodi énekes-akcióhős (arrafelé ez hétköznapi kombináció) autogramját. Még azt is elárulhatom: sikerül. 'szintén szólva nem is emlékszem, mikor láttam utoljára ehhez fogható jelenetet.

Nincs mit tagadni, magasan járunk; az egykori másodvonal tetején, s nem túlzunk, ha azt mondjuk: e körül van a manapság elfogultságok nélkül elvárható maximum.

Egy indiai fiatalember eljut tízmillió rúpiáig, a főnyeremény előtti döntő kérdésig, a helyben ugyancsak szerfelett népszerű televíziós vetélkedőben. Alacsony sorú, tanulatlan bádogvárosi fiatal felnőttről (a mű tanúsága szerint ottan hamar felnő a nép) lévén szó, váratlan előmenetele felkelti a hatóság gyanúját, miszerint valami csalás lenne a dologban. Mi pedig ezt az előbb brutális erőszakkal, majd némileg csendesebben (rossz rendőr, jó rendőr) folyó vizsgálatot követhetjük nyomon egy teljesen hagyományosnak mondható időkezelésben, úgy a műegész háromnegyedéig. Hogy maradjon elegendő feszültség a döntő, húszmilliós kérdésig (ha jól néztem utána, 100 milla HUF-ban - a százszoros szegénységben). Mely kérdés persze az előzményekből fakad, hogy így legyen kerek az egész. Végül azonban mindegy, hol ér össze a cél a starttal, az éppenséggel lehet bárhol: érvényes szavazat akár a vége főcímre adott is. Hisz mitől kör egy kör? Hát, hogy összeér.

Ám e végső, perdöntő feladvány épp ebbéli sajátjában, hogy az előzményekből fakad, szemernyit nem tér el az előzőektől - ez a fazon, amire a filmet Boyle ráigazítja: egy fiatal, alig elkezdett élet e tájon (s hol mindenhol még) simán van elég sűrű, s elég szörnyű ahhoz, hogy elvihessük érte (inkább nyilván általa) a főnyereményt. Hogy tudniillik mégis jobb sorsra lenne érdemes az ember - mintha a régiek is ezt mesélték volna. Emlékeznek, amikor De Sica sorsüldözöttjei elkerékpároznak a milánói dóm fölött a magas égbe?

Danny Boyle Gettó milliomos című filmje kivételes mozimű, semmi esetre ne hagyják ki!

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.