A nevető harmincadik

Fazekas Csaba: Boldog születésnapot!

  • - ts -
  • 2003. október 16.

Film

Érdemes-e hinni a reinkarnációban? Ja, hinni a biciklipumpában is érdemes, de ez a reinkarnáció, ez egy cifra dolog. Tárgyalt filmünkben például Einstein (világhírű tudós) harmincnegyedik reinkarnációja (Einstein, Zweistein, az annyi mint Vierunddreissigstein) egy rendes balek Budapestről, de ennek voltaképpen örülhetünk (velünk Einstein is), hiszen egészen a harmincharmadikig is egy csomó fehér egérben reinkarnálódott a legendás fizikus, fehér egerekről viszont viszonylag ritkán készül játékfilm, leginkább csak akkor, ha tudnak beszélni, mint Stuart Little.

A sok fehér egér után tehát egy szürke alak, a harmincadik születésnapjára ébredő kis formátumú zenetanár, aki gondol egy merészet, s a jeles nap ajándékaként meglepi magát mindazzal, amiről addig lecsúszott. Hogy Einstein mi mindent álmodott magának, arról én speciel szívesen megnéznék egy filmet, de inkább nem, mert félek, hogy Jim Carrey játszaná. Mostra viszont Osváth András (Kocsis Gergely) vágyai jutottak: kocsi, lakás, asszony, gyerek - ilyet láttunk már eleget, ja és még valami (amit egy általam fölfoghatatlan okból a műalkotás személyzete: ruhás, berendező, zenész mond föl, bele a néző képibe), egyszerre két nővel dugni. Hogy ez eddig miért nem jött össze hősünknek, kész rejtély, hiszen fog nyolcezer forintot, és gumival igénybe vesz egy ez irányú szolgáltatást, extrák nélkül. Nincs más magyarázat: eddig nem volt nyolcezer forintja, alighanem ki kellett várni az első száznapos programot.

Ám hamar befut a Déli pályaudvarra Ónodi Eszter (valami Vera vagy Gyöngyi), ő simán fölér kettővel, sőt egy tucattal is, ha másért nem, hogy jelenlétével emelje a kaland fényét.

Ez igen, ez már valódi kívánság, nem házmesterálom: harmincéves koromra egy, csak egy napot végigkalandorkodni Ónodival, és akkor legyen ott pezsgő, kaviár, élményfürdő. Vagy, ha tetszik, harmincéves koromra forgatni egy filmet Ónodi Eszterrel (régebben Törőcsik Marival, más országban Gina Gersonnal, Ana Geislerovával, mittudomén).

És ez rendben is van: Kocsis Gergely és Ónodi Eszer másfél órás, némileg szordínós ámokfutása Pesten és Budán, kedvesebb és halványkább ötletektől hajtva, tényleg nem fáj még nekem sem. Két-három befejezés, végtére ez egy elsőfilm, aztán mehetünk haza. De hogy mitől megy a villamos, azt Fazekas Csaba csak a következő filmjében fogja elárulni.

 

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.