Galkó Balázs búcsúja Jancsó Miklóstól

  • Galkóbalázs
  • 2014. február 2.

Film

A rendezőtől elköszönő cikkeink sorában most Galkó Balázs, az „Öreg” számtalan filmjének visszatérő szereplője búcsúzik atyai jó barátjától – sírva-kacagva, árván maradva.

ÁRVA-Balázs

Az „Öreg” nekem apám (is) volt. Máshogyan-apám. Hogyan? Nem fogantató-apám, nem iskolába-járató-öltöztető-kirándultató-etető-szidó-dicsérő-szerető-apám.

Olyannak ott volt az „édes” apám.

Ő meg, az „Öreg” volt nekem – meg még nagyon sok mindenkinek – (nekünk) jó-kedves-korholó-nevelő-tanító-szemnyitó-féltő-példázó-éneklő-szivarozó-liberalizáló-meghallgató-barát-viccmondó-kedvcsináló-lényeglátó-lényegláttató-boritató-vitaprovokáló-hallgató és hallgattató-éneklő-hazaismerő-föl- és megmutató APÁM/NK.

false

 

Fotó: MTI

Meg még ennél is sokkal több. Lehetett bármi búm, bánatom, panaszom, siralmam, ha átmentem hozzá: „Veresbort Balázska?” És beszélgettünk, rihegtünk-röhögtünk, ettünk, ittunk, „Voltunk!”. És mire vége lett az evésivásrihegésröhögés„levés”-tengernek, az én hozott nehezékem anélkül, hogy beszéltünk volna róla, könnyűvé lett, elszállt. Én is…

Arkangyal-Apám-bátyám-barátom.

Egyszer például a Magyarok Cselekedetei televíziós sorozat fölvételéről mentem hozzájuk. Meséltem a sorozat aznap általam narrált filmjéről; miszerint Csáth Géza magyar írónak nem lelik holttetemét. Vélhetően egy szovjet őrnagy holtteste (is) abban a sírban fekszik Szabadkán, ahol a Kosztolányi-unokatestvér magyar íróé. Kikérte magának a film készítője ezt a méltatlan nyugvást, és indulatát átvéve én is.  Mire az „Öreg”:

– Mondd Balázska! Julius Caesar hol van eltemetve?

Elment (mentek) Ámerikába, tanítani. Itthon nem kérték erre. (Minek a parasztnak a csokoládé?) Tudtam, cca. mikor érnek ki a repülőtérre. Kimentem, elvittem magammal a hegedűmet, elbújtam, de úgy, hogy mindent lássak, s mikor beléptek Ferihegy I. repülőterének épületébe, rázendítettem a magyar népdalra: „Elindultam szép hazámból…” Elengedte a bőröndjeit: Balázs, bazdmeg, gyere elő!

Lottóztam(ok). Azt terveztem, ha nyerek egy nagy kalap pénzt, összecsomagolok 100, 200, 300 stb. (mikor mennyi lett volna a főnyeremény) milliót kápéban, újságpapírba, átkötözöm egy madzaggal, fölviszem hozzájuk, leteszem a verandás-szoba közepén álló üvegasztalra – ahol a veresboros üvegek szoktak-voltak lenni: – Tessék, Öreg, csinálj mozit!

Na.

Most már kinek az asztalára tegyem azt a rahedli pénzt?! „Öreg!”

Tudtuk, hogy lesz, hogy ez lesz, tudjuk magunkról is, meg a gyermekeinkről is, hogy annak a szépséges-szép szerelemnek, örömnek, ami két sejtet egymásnak vezérelt, élet-halál lesz, lett a vége, de kurvára szar, hogy így van.

Gyulának volt-van igaza: „Ne a véges életet a halál kényszerével, de a végtelen életet a halál lehetőségével.” Megint „fölnőttebb” lettem. Rájöttem, elfelejtettem megkérdezni egy csomó dolgot…

Baszhatom.

Már nincs, nem lesz válasz…

Énekelek:

„Árva vagyok, árva,

Én vagyok az árva,

áldja meg az Isten,

ki az árvát szánja…”

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.