Halhatatlan szeretők

  • - kg -
  • 2014. április 24.

Film

Hát hülyék ezek a vámpírok?! Hogy csak most, annyi infantilizmus és gyermekded blamázs (Alkonyat, Pirkadat, Félhomály, Homály) után fedezték fel maguknak Amerika nagy melankólikusa és frizurakirálya, Jim Jarmusch élettani előnyeit?!

Jarmusch még a telefonkönyvből is könnyűszerrel ellenkulturális ikont farag; meg se kottyan neki, ha néhány sötétben bujkáló ellentrendi vámpírt kell elhelyeznie a tájban, mely táj, elvégre Jarmusch-filmben járunk, az indusztriális lepusztultság virágaival teli. És Detroit hozza is, amit egy becsődölt citynek hoznia kell; a kémények füstölnek még, de ember már nem nagyon jár az utakon. Otthonos vámpírtelep, ezt Jarmusch jól látta meg, és jól látta, hogy Tanger is rejteget némi egzotikumot; igaz, a kelet varázsa már Bertoluccinál is megvolt, az Oltalmazó égben ráadásul egy mindenkinél menőbb vámpír, Paul Bowles is szerepelt.

false

A Detroit-Tanger-útvonalon két fotogén vámpír szereti egymást az évezredes szeretők nem múló szenvedélyével. Tom Hiddleston mint szomorú fekete rocker és Tilda Swinton mint Patti Smith fehérre meszelt mása gusztusos pár, John Hurt személyében pedig egy két lábon járó Shakespeare-vicc is tiszteletét teszi a vámpírok közt, de a sok old school köldöknézés, bakelitlemez, vintage gitár és fényképekről kikacsintó ikon között nincs az égvilágon semmi. A jarmuschi semmi persze kellemes: légies, kopottasan vonzó és minden belemagyarázható. Csak ne volna olyan ismerős minden, ahogy ezek az öröklét törvényeitől sújtott vámpírok teszik-veszik magukat az emberiség (és Detroit) romjain.

Az A Company filmje

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.