Hamlet, amikor másnapos - Christopher Plummer színész

Film

A 86 éves legendát, aki most az Emlékezz! című filmben alakít nagyot, telefonon értük el, hogy KGB-ügynökökről, Makk Károlyról, a féktelen ivászatokról és A muzsika hangjáról beszélgessünk.

Magyar Narancs: Kanadaiként – mint mondta – kénytelen az ember némi humorral viseltetni a származása iránt. Miféle humor kell a kanadaisághoz?

Christopher Plummer: Tudni kell frappánsan visszavágni, ha viccet csinálnak belőlünk. Kicsik vagyunk, valahol fent északon – ideális vicc-célpontok az amerikaiak szemében. Az egészséges önirónia nagy fegyver a kezünkben.

MN: A Monty Python Favágó dala ezek szerint meg se kottyant…

CP: Remekül szórakoztam rajta. De nekünk is megvannak a magunk nagy humoristái, így vágunk vissza a világnak. Stephen Leacockért egyenesen bolondulok, kár, hogy kiment a divatból. A másik nagy kanadai komikus, Mordecai Richler még úgy-ahogy tartja magát. Őt ismertem is személyesen. Remekül tudta ezt a zsidó dolgot, nagyon érezte a korszellemet, azt a kissé antiszemita légkört, ami Montrealt körüllengte anno.

MN: A Rózsaszín Párduc visszatérben együtt dolgozott a zseniális komikussal, Peter Sellersszel. Sellers a forgatási szünetekben is Clouseau felügyelőként járt-kelt?

CP: Ez is előfordult, de az is, hogy épp más figurákat vett fel. Nem ebben a világban élt, állandóan változtatta, hogy épp kicsoda. Akiket eljátszott, akiket utánzott, mind a személyisége részévé váltak. Nem maradt hosszan Clouseau bőrében, sok más figura várta, hogy előbújhasson belőle. Magát Peter Sellerst alig láttam. Mintha ott se lett volna.

Christopher Plummer

 
 
Fotó: TANNIS TOOHEY

MN: Önnek is megy a francia akcentus?

CP: Hogyne, persze. De túl korán van ahhoz, hogy megmutassam.

MN: Tolsztojt játszotta Az utolsó állomásban. A nagy oroszra hogy trenírozott?

CP: Egyszerűen: elolvastam a forgatókönyvet. Kívülről Tolsztoj egyszerű eset, a megfelelő szakállal bárki eljátszhatja, de belülről! Édes istenem! Egy dolgot tehettem csak; önmérsékletet tanúsítottam. Egy jelenet volt, amikor a saját fejem után mentem: amikor Emil Jannings teljesen kivetkőzik magából és kakasként kukorékol A kék angyalban – valami hasonlót tettem Helen Mirrennel.

MN: Segített az orosz néplélek megidézésében, hogy a Waterloo-t a Szovjetunióban forgatta a hetvenes évek elején?

CP: Ukrajnában forgattuk, és hát, a kopár táj, valahol a magyar határ közelében, minden volt, csak nem tolsztoji. Wellington herceget játszottam, ő sem egy kiköpött orosz. Inkább a szovjet viszonyokat idézte a forgatás: nagyjából tudni lehetett, hogy kik a KGB-sek a stábban, legalább három ügynököt kiszúrtunk.

MN: ’84-ben Budapesten is forgatott egy Molnár Ferenc-adaptációt: akkor is tudták, ki az ügynök a stábban?

CP: Nem, nem tudtuk. Magyarország más világ volt, igazi menedékhely a kommunista világban. Persze, viszonylagos szabadság volt ez, de a Szovjetunióhoz képest igazi megkönnyebbülés volt önöknél forgatni. Makk Károly volt a rendezőm. Még mindig velünk van?

MBDLIIN EC040

 

MN: Nemrég töltötte be a 90-et. Visszatérve a fiatal éveire: sosem tagadta, hogy jó barátja az alkoholnak. Mennyire voltak jóban?

CP: Ó, ember, hogy én mennyit vedeltem! Ittam én mindent, de ma már csak borozgatok. Anno abban a hitben éltem, hogy a tehetséghez elengedhetetlen a pia. Nem is tévedtem olyan nagyot. Hogy hogyan éltem túl egy-egy ivászat után a másnapi előadásokat, előttem is rejtély. Sokszor le se feküdtünk. Másnaposan színpadra állni Hamletként – tényleg nem tudom, hogy csináltuk. De ne feledje, hogy akkoriban ez volt a férfiasság fokmérője. Átpiáltad az éjszakát és másnap hibátlanul hoztad a szerepedet? Akkor férfi vagy, igazi férfi. Színészkörökben ez volt az igazi elismerés.

MN: Ismerte a kor legnagyobb színészeit: Richard Burtont és Peter O’Toole-t. Ki volt a nagyobb mulató?

CP: Mindkettőjüket jól ismertem és sokat ittam velük, főleg Peterrel. Imádtam őt. Nagy színész volt és inni is nagyon tudott.

MN: 76 éves korában Terrence Malickkel is forgathatott: többször is meg kellett másznia egy fát, csak azért, hogy később Malick kihagyja a jelenetet. Mi ez, ha nem kegyetlenség?

CP: A forgatás után megírtam neki, hogy mire lenne szüksége. Nem ártana, ha felfogadna egy forgatókönyvírót maga mellé. Akkor talán nem pakolgatná a színészeit egyik jelenetből a másikba. Gyanítom, a levelem után nem fog alkalmazni többet.

MN: Idegesíti, ha egy interjú azzal kezdődik, hogy milyen volt A muzsika hangját forgatni?

CP: Meg vagyok békélve vele. A filmet megszerettem, de a szerepemet nem. Egy szánalmasan unalmas alakot kellett eljátszanom. Kicsit bántott, hogy a fiatalok A muzsika hangjával azonosítanak, és nem a későbbi izgalmasabb szerepeimmel. Hála az égnek, azért csináltam egy-két jó filmet. És persze sok szemetet is. A szemetekből finanszíroztam a színpadi munkáimat. A színház az első szerelmem.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.