Hideg nyomon - Brian De Palma: Gyilkos vágyak

  • Greff András
  • 2013. május 9.

Film

Vagy a dicső múltról szólunk, vagy telezokogjuk a zsebkendőt.

Előbbi mellett biztosan nem az szól, hogy Brian De Palma maszszív életműve porlepte portéka volna: számos kortársával ellentétben őt aztán nem kell bemutatni mostanság sem senkinek. Az 1973-as Nővérekkel megkezdett, pontosan húsz évet átfogó igazán nagy korszakának pillanataiból a közemlékezet azonban kissé furcsán szelektál: számottevő gyakorisággal csak a gengszterfilmjei kerülnek szóba, a Carlito útja, az Aki legyőzte Al Caponét és legkivált persze A sebhelyesarcú, amely a gengszterromantikát tárt kebellel fogadó szubkultúrák áldozatos munkája révén (nehéz volna úgy elhajítani egy kavicsot akár a déli, akár a keleti parti, de még a magyar hiphopban is, hogy ne találjunk el valakit, aki éppen a kokainpiramisba fejelő Al Pacino előtt rója le hódolatát) a bemutatása óta eltelt harminc év során nagyjából A keresztapa mellé emelkedett fel, ami azért mindenképp túlzás. Ugyanakkor ezek sem rossz filmek.

Brian De Palma egykori művészetét mindazonáltal sokkal inkább azok a pszichothrillerei tartják melegen, amelyeket Alfred Hitchcock (illetve kisebb százalékban Michelangelo Antonioni és a szintén Hitch-követő Dario Argento) filmjeinek motívumaiból virtuózkodott össze. Az Alibi test, a Megszállottság, a Gyilkossághoz öltözve, a Halál a hídon vagy a 70-es évek egyik bűnösen alulértékelt ínyencsége, A Paradicsom fantomja című delejező horrormusical is a hajtókáján hordja a hatásait, de a rendező éppen annyi fülledtséget, perverziót, szilánkokra robbant személyiséget és kábító hatású képi bravúrt suszterolt beléjük, hogy saját lábat növesztve távolodhassanak el a szimpla hommage daraboktól.


 

Legfrissebb művében az idős mester pontosan ezekhez az állomásokhoz keresi a visszavezető ösvényt, de csak a múlt jéghideg árnyát találja. A Gyilkos vágyakban minden benne van, de semmi sem stimmel. A reklámszakma boszorkányai közé csábító thriller zűrzavaros szerelmi sokszöget kínál, ám a két főhősnő, Rachel McAdams és Noomi Rapace jeleneteit annyi érzékiség sem fűti, mint egy karamellás felfújtat. A színészvezetés gyakran félresikerül, a feldobott ikermotívum ott marad a levegőben, a bűntett nagy rejtélye pedig - kötelező álarcok ide vagy oda - egyáltalán nem rejtély, mert a képépítés egykori, ezúttal tévéfilmes színvonallal is megelégedő zsenijének sikerül képileg elszólnia magát - és így tovább. Mintha erre a filmre találták volna ki anno a South Park híres szlogenjét: megtekintését semmilyen korosztálynak nem ajánljuk.

Az ADS Service Kft. bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.