Szőkék hátrányban - Két film Hitchcockról

  • - bori -
  • 2013. március 6.

Film

A nagy tanulság, hogy filmet rendező filmrendezőről kábé ugyanolyan reménytelen filmet csinálni, mint festő festőről, író íróról vagy zenét szerző zeneszerzőről. Ezért az életrajzi filmek értelemszerűen a nagy ember életéről szólnak, ami önmagában - az életmű nélkül - többnyire meglehetősen érdektelen. Most őszintén, akarja azt bárki is tudni, hogy Hitchcock mikor dugott utoljára Almával, hány százalékkal részesedett a bevételből, vagy szerette-e a pinot noirt? Ha igen, akkor sem a mozi tűnik a legmegfelelőbb helynek az ilyen információk beszerzésére. Aki pedig a rendező Hitchcockra kíváncsi, annak Truffaut beszélgetős könyvéhez érdemes fordulnia, amely évről évre, filmről filmre vezet végig a pályán, tele olyan vérfagylaló izgalmakkal és intimitásokkal, mint a templomtorony fényképezése a Szédülésben, Janet Leigh melltartója a Psychóban vagy Kim Novak az előbbi ruhadarab nélkül.


A Hitchcock közel sem nyújt ennyi és efféle izgalmat, s alkotói valószínűleg a suspense mesterművei és a maguk elég unalmas sztorija közötti ellentmondást érzékelve követik el legnagyobb tévedésüket: hús-vér alakban felléptetik Ed Geint, akinek sorozatmészárlásai a regényt és a belőle készült filmet, a Psychót ihlették. Méghozzá a valóságos Geint, a wisconsini suttyót, aki jóval hitelesebben jelenik majd meg a vásznon másfél évtized múltán, texasi láncfűrészesként. Hitchcock viszont nagyon is tudatosan egy csinos és megnyerő fiatalembert választott a gyilkos szerepére, így semmi nem igazolja, hogy önmagának flanelinges, Freddy Krueger-kalapos tahóként idézze meg.

Ettől az ízlésficamtól meg az alapvető semmitmondástól eltekintve a Hitchcock meglehetősen szórakoztató atelier-darab, elsősorban a színészi játéknak köszönhetően. Anthony Hopkins jól hozza a nyilvánosság előtt a híres-hírhedt rendező szerepét néha a ripacskodásig játszó Hitch szerepét, aki odahaza zugivó, zugevő papucsférje és egyben elkényeztetett, nehezen kezelhető gyermeke a szerető, de szigorú Almának. Akinek szintén megvannak a maga titkos gyengéi. Helen Mirren ismét megcsillogtatja kivételes tehetségét a látszólag eszköztelen alakításra. A temperamentumos Scarlett Johansson nagyon jól beletalál Janet Leigh figurájába. Nem sorolom fel az egész stáblistát.


A Hitchcock érdemei kivált szépen domborodnak a szintén 2012-es The Girl mellett, amely az életrajzi kronológia szerint folytatása az előbbinek, amennyiben a Madarak és a Marnie rendezőjét teszi meg hősének. Az itteni Hitchcock azonban gonosz és kicsinyes despota, aki pokollá teszi a címszereplő, Tippi Hedren életét. Terrorizálja, üldözi a szerelmével, zsarolja, derékba töri egy nagy tehetség pályáját. Hitch nem lehetett könnyű eset, az sem titok, hogy megszállottja volt a skandináv típusú, magas, szőke heroináknak, de hogy közülük miért éppen Hedrent tette tönkre, az a filmből nem derül ki. Azt simán elfogadnánk, hogy ezúttal "a lány" szemszögéből nézzük a dolgokat, de akkor hogyan hallgathatták el azt, hogy a szép modell nulla színészi előképzettséggel kapta meg a Madarak női főszerepét, s nyilván kínszenvedés volt egyszerre megoldania egy komoly feladatot és megszereznie a kellő rutint. A filmbeli Tippi számára ez a probléma egyszerűen nem létezik (még azt is megtudjuk, Ingrid és Grace elbújhat mellette), neki csak a rendező ostromával van baja, amitől nem védi meg a szürke, meghunyászkodó Alma. Az szintén elsikkad, hogy a mai napig tartó pályáján soha senkitől nem kapott akkora lehetőséget, mint a Marnie címszerepe.

Ami a The Girlt végképp hitelteleníti, hogy a történet szerint Hitchcock ad hoc változtatásokat és döntéseket hoz forgatás közben, kifejezetten Tippi gyötrésére. Ezen csak kacagni tud az, aki hallott már valaha a mester munkamódszeréről.

És ezzel vége is a mulatságnak, mert a film amúgy totál humortalan, "Alfie" a rémes limerickjeivel és a szenvelgésével éppoly szánalmas benne, mint a neje vagy a titkárnője. Ezzel szemben a Hitchcocknak és benne Hitchnek is van humora. Kicsit fás, kicsit angolos, de jó.

Hitchcock (InterCom)


 

 

 

The Girl (BBC, HBO)


Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.