Hová tűnt Hal Hartley? – H. H. a Narancsnak

Film

Nálunk épp rendszerváltás dúlt, amikor a legmenőbb filmjeit készítette. A kilencvenes évekre itthon is nagy kultusza lett A semmi ágán és a Hihetetlen igazság rendezőjének, de az ezredfordulóra mintha kiesett volna a pikszisből. Hajdani hősünket új filmje utómunkálatai közben értük utol.

magyarnarancs.hu: Isabelle Huppert-rel beszélgettünk nemrég; ön is szóba került és közös filmjük, az Amatőr. Huppert szerint ön egyszerűen eltűnt, de vissza kéne már térnie. Persze – mondta a színésznő –, lehet, hogy nem is akar visszatérni. Szóval, tényleg eltűnt?

Hal Hartley: Valóban eltűntem. Elfáradtam. Miután elkészítettem a Henry Foolt, besokalltam. A színház és a zene felé fordultam, egy időre hanyagoltam a filmkészítést. 1988-tól kezdve mást se csináltam, mint egyik forgatásról estem a másikba. Elég volt. Jólesett néhány évig valami mást csinálni. Elment így két-három év, de aztán visszatértem. És azóta is visszatérőben vagyok.

magyarnarancs.hu: A legelső filmjét akkor készítette, amikor a független filmkészítés még inkább szitokszónak, mintsem a világ legmenőbb elfoglaltságának számított. Honnan kalapozta össze a pénzt a Hihetetlen igazságra?

false

HH: 75 ezer dollárból készült, ami már akkor is mikroszkopikus összegnek számított. A főnököm adta, mindenkinek ilyen főnököt kívánok. Egy kis reklámfilmgyártó cégnél asszisztenskedtem akkoriban, és Jerry Brownstein, a tulaj fantáziát látott bennem és a rövidfilmjeimben. Én egy hosszú kisfilmet akartam, Jerry, a született üzletember rövid nagyfilmet akart. Ekkor tanultam meg, hogyan kell filmet készíteni; hogyan kell kis pénzből rövid idő alatt valami egyszerre vicceset és művészit csinálni. 11 nap alatt forgattuk.

magyarnarancs.hu: És megtérült Jerry befektetése?

HH: Kis időbe telt, de igen, megtérült. Az amerikai forgalmazó, a Miramax egy vagyont fizetett érte. A mi szemünkben legalábbis egy vagyonnak tűnt. Jerry visszakapta a pénzét, és velem együtt a stábtagok is megkapták a fizetésüket.

false

magyarnarancs.hu: Melyik filmje volt a legnyereségesebb?

HH: Erre a megtisztelő címre alighanem a Henry Fool a legesélyesebb.

magyarnarancs.hu: A Hihetetlen igazságot A semmi ágán (Trust) követte. Ezt már nem aprópénzből forgatta...

HH: A Trust már kezdett hasonlítani egy rendes filmhez, már ami a forgatási körülményeket illeti.  24 nap forgatás, 600 ezer dolláros költségvetés. A forgatókönyv már a Hihetetlen igazság előtt megvolt, de mivel ez egy sokszereplős, több helyszínen játszódó, több embert mozgató történet, túl nagy falatnak éreztem, ezért inkább a Hihetetlen igazságot készítettem el először. Jó döntés volt a kisebbel kezdeni, a legjobb döntéseim egyike.

false

magyarnarancs.hu: A szerelem természetéről folytatott filmbeli eszmefuttatás annyira megtetszett Richard Linklaternek, hogy átemelte a Mielőtt lemegy a nap című filmjébe.

HH: Igen? Ezt nem is tudtam.

magyarnarancs.hu: Mint ön, Linklater is függetlenként kezdte, de egy ideje már mindkét térfélen játszik: csinált stúdiófilmet, dolgozott nagy sztárokkal, de következetesen készíti a saját, személyes projektjeit is. Sosem érzett kedvet valami hasonlóhoz?

HH: Richard nagyon jól csinálja, amit csinál. Akkor is jó, ha felkérésre dolgozik. Nézze csak meg a Rocksulit. Remekül elkészített, szórakoztató film. És abból a pénzből, amit az ilyen felkérésekért kap, gond nélkül el tudja tartani magát, a családját, és még az önmegvalósításra is futja. A kilencvenes években, amikor nagyon ment a szekér, én sem panaszkodhattam, volt pénzem, a munkámnak éltem, annak a munkának, amit teljes szívemből, teljes odaadással csináltam. Semmi okom nem volt arra, hogy stúdiómunka után nézzek.

Hal esőben (sapkában)

Hal esőben (sapkában)

 

magyarnarancs.hu: A kilencvenes években annyira menő volt, hogy a franciák még egy állami kitüntetést is tűztek a mellkasára.

HH: Hát igen, ha nem tudná, ön most a Művészeti és Irodalmi Rend Lovagjával beszél.

magyarnarancs.hu: Amerikai kitüntetése is van?

HH: Nem, Amerikában nem osztogatnak lovagi címeket.

magyarnarancs.hu: De miért pont a franciák?

HH: Kérdezze a franciákat. Volt néhány év, amikor elég népszerűek voltak a filmjeim Franciaországban, nyilván ez is az okok között szerepelt. De tudja, hogy van ez: szegényeknek minden évben ki kell osztani ezeket a kitüntetéseket, minden évben kell találniuk valakit.

A lovag megpihen

A lovag megpihen

 

magyarnarancs.hu: A másik nagy francia elismerést magától Isabelle Huppert-től kapta, aki a mendemondák szerint egyenesen könyörgőre fogta, csak hogy szerepelhessen valamelyik filmjében.

HH: A könyörgés erős szó, de valóban kaptam Isabelle-től egy faxot. Épp az Egyszerű embereket forgattam Texasban, s mire a több hónapos forgatásról hazaértem, azzal fogadott az asszisztensem, hogy faxom érkezett Párizsból, valami Isabelle nevű nő küldte. Kedves sorok voltak, Isabelle látta az első két filmemet, és indítványozta, üljünk össze, beszéljük meg a közös munka lehetőségét. Ennek, amikor az Egyszerű emberek meghívást nyert Cannes-ba, szerét is ejtettük. Felutaztam Párizsba, és beszélgettünk egy jót. Isabelle-nek egyébként két nagyon is konkrét célja volt velem: szeretett volna minél többet angolul játszani, és szerette volna kipróbálni magát komikusszerepekben, mert a francia filmesek nem akarták meglátni benne a komikát. Akkor már fogalmazgattam magamban az Amatőr fordulatait – Cannes után hazamentem, és Isabelle-re fazoníroztam az egyik szerepet. A pornót író apácáét. Régóta ott motoszkált a fejemben ez a történet – a nyolcvanas évek közepe óta.

false

magyarnarancs.hu: Nem tartozik a legismertebb filmjei közé az Ilyen nincs című darab: Izland, Sarah Polley, Helen Mirren, médiakritika, megcsömörlött, tűzokádó szörnyeteg – szép kis egyveleg…

HH: Az izlandiak egy szörnyfilmet szerettek volna, de minden másban szabad kezem volt. Hát, ez lett az én szörnyfilmem. A szörnyeteg média kritikája egy igazi szörnnyel. Abban az időben nagyon  izgatott a műfajokkal való játék. Az Ilyen nincs, Az élet könyve és A hétfői lány mind egy időben született, s mind ennek a játéknak az eredménye.

false

magyarnarancs.hu: Igaz, hogy Godard-t is felkérte, szerepeljen a szörnyfilmben?

HH: Igen, a doktor szerepére. Nem volt sok esélyem, de egyszer élünk, meg kellett próbálnom. Persze nemet mondott. Nyilván nem akart utazni. Ki hibáztatná ezért?!

magyarnarancs.hu: Ismerte Godard-t személyesen?

HH: Kétszer is találkoztunk. Az amerikai Filmmaker Magazine felkért, hogy interjúvoljam meg. Én meg meginterjúvoltam. Órákig dumáltunk. Néhány nap múlva pedig ebéd mellett folytattuk.

false

magyarnarancs.hu: Vannak a Godard-hívők, és vannak a Truffaut-isták. Melyik klubhoz húz?

HH: Godard-os vagyok. Persze szeretem Truffaut-t is. De amit Godard a nyolcvanas években filmkészítés gyanánt művelt, az igazi reveláció volt számomra. Komolyan mondom, ezek a filmek segítettek megérteni a világot, a történelmet, a politikát. Innen haladtam visszafelé, a hetvenes és hatvanas évek Godard-ja felé. A Keresztneve Carmen és az Üdvözlégy, Mária! sok mindenre felnyitotta a szememet. Ki gondolta volna, hogy egy svájci entellektüel ennyi mindent mondhat egy New York prolinegyedéből származó srácnak! De hát ez a szép a filmekben, az ilyen találkozások.

magyarnarancs.hu: Ha Godard az ideális filmkészítő, a Sonic Youth lenne az ideális Hal Hartley-s zenekar? Az Egyszerű emberek híres jelenete legalábbis ezt sugallja…

HH: Nem, nem, a Sonic Youth-t az operatőröm ajánlotta, az ő haverjai voltak. Ismertem a zenéjüket, láttam őket koncerten, de különösebben nem mozgattak meg. Ha valaki hatott a zenémre, az a The Who volt.

magyarnarancs.hu: Whit Stillman, a másik nagy, kilencvenes évekbeli New York-i független filmes (a Metropolitan és A diszkó végnapjai rendezője – K. G.) mostanában a tévében talált menedéket, Metropolitans címmel forgat tévéfilmet. Hogy áll a tévével?

HH: Nekem is vannak tévés ötleteim – ha megvagyok az új filmemmel, meg is futtatom őket tévés körökben.

magyarnarancs.hu: Jönnek a Hal Hartley-s tévésorozatok?

HH: Hal Hartley-sak lesznek, ennyit ígérhetek, hiszen az én fejemből pattantak ki. Ahogy eddig is, ezután is a saját fejem után megyek. Persze nemcsak magamat akarom szórakoztatni, hanem magamon kívül még néhány másik embert is.

false

magyarnarancs.hu: Nemcsak George Lucas alkot trilógiákat, hanem ön is. Legújabb filmje, a Ned Rifle a harmadik a Henry Fool-filmek sorában.

HH: Épp most fejeztük be a forgatást. Henry Fool és Fay Grim fia a főszereplő. Tanúvédelmi programban nevelkedett, erősen keresztény családi körben. Fay ugye börtönbe került, életfogytiglant kapott hazaárulásért. Ned most töltötte be a tizennyolcat, és egyetlen célja van az életben; hogy megölje az apját, Henryt, amiért tönkretette a mamája életét. Vicces, szomorú sztori. Mint az összes többi filmem. Kicsit olyan volt csinálni, mint A semmi ágánt.

magyarnarancs.hu: A Kickstarteren gyűjtött pénzt a forgatásra. Mennyi jött össze?

HH: 390 ezer dollár plusz apró. Cserébe a befektetők DVD-t, Blu-rayt, a forgatókönyvet és a rajzaimat kapják. Meg említést a stáblistán. És persze meghívást a New York-i premierpartira.

Figyelmébe ajánljuk