Saját halál

Járhatatlan út

  • - kg -
  • 2012. április 4.

Film

Elmegy az ember az orvoshoz, ahol közlik vele: a baj nagy, a tumor nem operálható, az orvostudomány ezen a ponton leteszi a fegyvert, a hátralévő idő szűk hónapokban mérhető. Az ember hazamegy, ahol immár öten ülnek az asztalnál; anya, apa, kisfiú, nagylány - ők a jóindulatúak, és a tumor a rossz. Andreas Dresen filmjében persze nincsenek se jók, se rosszak, és megdőlni látszik Hitchcock suspense-elmélete is, miszerint ha bomba van az asztal alatt, azt mindenképp tudatni kell a nézővel, mert az okozza a feszültséget.


Itt aztán nagyon is tudatva van a nézővel, hogy bomba van az asztal alatt, de nem ez okozza a feszültséget. Az ugyanis nem a megúszás lehetőségéből, hanem a nem megúszás biztos tudatából fakad, ám ez máris erős felülfogalmazása annak, amit a film mutat. Egy házat mutat, ami olyan, mint a többi, egy családot, ami olyan, mint a többi, és egy tumort, ami szintén olyan, mint a többi. Nemrég, amikor Javier Bardemen volt a sor, hogy haldokoljon, Bardemmel együtt a rák is sztárstátuszt élvezett, Dresennél azonban nincs sztár, a tumor a hétköznapok része marad. A rendező úgy jár-kel a tumoros házban, mint egy udvarias vendég, aki, ha megrendült is, de azért tartja magát, s tudja, hogy bizonyos ajtókon nem mehet be. Nem mehet be, mert ahhoz kevés a film; Dresen nagyjából tudja, hol a határ, ami üdvös dolog, az pedig még inkább az, hogy a produkció nem a hónap művészfilmjének igényével készült. A lét nagy kérdéseit máshol feszegetik, itt csak egy játékfilm pereg - négy ember és egy tumor együttéléséről.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója. A film rendezőjével készített interjúnk itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.