„Jimmy Dean volt a legjobb barátom” - Martin Landau filmsztár

Film

Hitchcocknál kezdte, járt az Alfa Holdbázison, nyert egy Oscart Lugosi Béla megformálásáért. Csütörtöktől nácivadász holokauszt-túlélőt játszik Atom Egoyan Emlékezz! című filmjében. A 88 éves legendával telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: „Zsidó kölyök vagyok Brooklynból, ám eddig még sosem játszottam zsidót” – jegyezte meg 60 évesen, miután Coppola eljátszatta önnel pályafutása első zsidó figuráját.

false

Martin Landau: A Tucker című filmben voltam először a filmvásznon is zsidó. Annyi minden voltam én már korábban: latin-amerikai, indián és ki tudja, még mi. Ha ma lennék fiatal, politikailag nagyon is inkorrekt dolog lenne, ha ilyen szerepekben tűnnék fel. Most, hogy elértem egy bizonyos kort, a szereposztók felismerték bennem a zsidó öregembert. Apám osztrák volt, öt muzeális értékű tóratekercset sikerült kicsempésznie Német­országból. Utcai ünneplés fogadta, a Brooklyn Eagle fényképes cikket szentelt a hírnek. Apám akciója felért egy Mission: Impossible-epizóddal. De nemcsak a tekercseket hozta ki, hanem a rokonait is.

MN: Amikor átvette az Oscarját, óva intette a szervezőket, hogy a Mission: Impossible híres főcímzenéjével lekeverjék a beszédét.

ML: Igen, mert még meg akartam köszönni a díjamat Lugosi Bélának. De leke­vertek.

MN: Az Ed Woodban egy óriás gumipolippal birkózik, az Alfa Holdbázisban pedig egy polipszerű űrszörnnyel küzd. Melyik volt a nagyobb színészi kihívás?

ML: Ez nem is lehet kérdés: az óriáspolip az Ed Woodban. Tim Burton ott forgatta a polipos jelenetet, ahol Ed Wood is: a Griffith Parkban. Az űrsorozat szörnyetegeivel nem nagyon tudtam megbarátkozni. Az első évadban még kevesebb volt a szörny és több az érzés meg a stílus, a másodikban a producerek lejjebb adták; jöttek a szörnyek és elromlott, ami jó volt az Alfa Holdbázisban.

false

MN: Az Észak-Északnyugatnak viszont minden perce maga a tökély. Ahogy a híres fináléban Cary Grant kezét tapossa a Mount Rushmore tetején, azzal beírta magát a filmtörténetbe. Nehéz volt?

ML: Magát a mászást Los Angelesben vettük fel, az MGM stúdiójában. Nagy könnyebbséget jelentett, gondolhatja, hogy nem kellett az elnökök sziklába vájt arcát a helyszínen megmásznunk. Hitchcock szerette megviccelni a színészeit, de ez azért viccnek is rossz lett volna. Fel sem merült. Amúgy nem volt ő az a színészevő szörnyeteg, amilyennek az elbeszélések tartják. Hozzám mindig is nagyon kedves volt, gondolom, látta rajtam, hogy itt ez az igyekvő fiú a színház világából, az Actors Studio környékéről, aki mindenáron bizonyítani akar. Hitchcocknak rossz híre volt, már ami a női főszereplőivel szembeni bánásmódot illeti. Tippi Hedren vagy Eva Marie Saint sokat tudna erről mesélni, és meséltek is nekem, de én csak Hitchcock jó oldalát ismertem.

MN: Az Actors Studióban számos ismeretségre tett szert: James Dean és Steve McQueen barátságát is a legendás színiiskolának köszönheti…

ML: Steve McQueen jó barátom volt, de Jimmy Dean volt a legjobb barátom. Ugyanaznap vettek fel az Actors Studióba, amikor Steve is bekerült. Csak keveseket vettek fel. Ma én vezetem az Actors Studio nyugati parti iskoláját.

Dean & Landau

Dean & Landau

 

MN: Lugosi Béla akcentusát az Ed Woodban hogy kísérletezte ki?

ML: Először is, elugrottam a Samuel Frenchbe, tudja, ez egy híres színházi szaküzlet. Amerikai-magyar akcentus után kutattam, de nem volt ilyen kazettájuk. Be kellett érnem néhány mezei, magyar nyelvű hanganyaggal. A magyarok nyelve nehezen áll rá az angol „w”-re. Well, well, well – hát, ez nehezen megy. Hallgassa csak meg a Gabor sisterst! Ötven éve itt éltek már, és még mindig úgy beszéltek, mintha épp most szálltak volna le a hajóról. Megtanultam, hova kerül a nyelv az ízes magyar beszéd közben, aztán megtanultam, hogy ne kerüljön oda. Ez az oda-vissza játék, ez a „csak ne magyarul beszéljem az angolt” küzdelem adta ki az én lugosis akcentusomat. Lugosi romantikus szerepekre vágyott, az óhazában is ilyenekben domborított; Liliom volt és Hamlet, de az akcentusa miatt egzotikus idegeneket osztottak rá Hollywoodban. Mivel egy Tim Burton-filmben szerepeltem, Tim stílusához szabtam az alakítást. Tragikomikusra vettem a figurát, mintha csak egy Csehov-darabból szalasztották volna.

false

MN: Woody Allen, a nagy Csehov-rajongó, ezt biztosan értékelte. Jól kijöttek a Bűnök és vétkek forgatásán?

ML: Ha nem jövünk ki, Woody nyilván kirúg. Nem szívbajos, ha nem tetszik neki, amit csinálsz, már repülsz is. A Kairó bíbor rózsájában Jeff Daniels azután kapta meg a főszerepet, hogy Woody hat hét alatt három másik főszereplőt – Michael Keatont, Eric Robertset és még valakit – lapátra tett. Woody inkább író, mint rendező: nem nagyon ért a színészekkel való bánásmódhoz, és ezt nem is tagadja. Engem nem rúgott ki, tetszett neki, amit csináltam. Rám hagyott mindent, de azért persze ott volt a forgatáson.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.