Kamondi Zoltán (1960–2016)

  • narancs.hu
  • 2016. március 17.

Film

55 éves korában elhunyt a Dolina és Az alkimista és a szűz rendezője, aki a rendszerváltás utáni magyar film egyik legszebb jelenetét alkotta meg. Ezzel emlékezünk itt rá.

Kamondi Zoltán élete során négy, elég eredeti és elég egyenetlen nagyjátékfilmet rendezett. Közülük az első kettő (a Halálutak és angyalok, valamint az Az alkimista és a szűz) tűnik maradandóbbnak, miközben, tegyük hozzá, nem ezeket, hanem a Kísértéseket jelölték Berlinben Aranymedvére. Utolsó bemutatott filmje Bodor Ádám írásából, Az érsek látogatásából készített Dolina volt 2007-ben; ötödik filmje, a Halj már meg! (Ónodi Eszter, Cserhalmi György és Kováts Adél főszereplésével) gyakorlatilag készen van, jelenleg a befejezésére és bemutatására vár.

false

S ha már az interneten a teljes Az alkimista és a szűz könnyen elérhető, iderakjuk azt is, elsősorban azért, mert ebben látható a rendszerváltás utáni filmművészet egyik legszebb, egyszerre ártatlan és tűzforró jelenete Ónodi Eszter főszereplésével, akit ez a film tett az ezredforduló korszakának legfontosabb filmszínésznőjévé. Az általa alakított szereplő a 15. percnél érkezik meg az ajándékával:

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.