Film

A lövés előtti zaj – Spielberg Lincolnja

  • Bori Erzsébet
  • 2013. január 31.

Film

Ezt hívják arrafelé presztízsfilmnek. És ügyelnek arra, hogy az Oscarhoz időzítsék a bemutatását. A nagy ember szerepére gyakran hívják Daniel Day-Lewist. Spielberg rutinosan mozog ezen a páston, legutóbb 2005-ben lépett fel rá a Münchennel. Presztízsfilmnek nevezni valamit nem értékítélet, a felfokozott becsvággyal készült munkák nem feltétlenül rosszak, sőt.

Az más kérdés, hogy hová sújt legnagyobbat a hübrisz. Ha visszatekintünk az utóbbi egy-két évtized ilyen mozidarabjaira, az összkép nem sokban különbözik a teljes filmtermésétől: az értékálló remekművek és a totális fiaskók között az „egészen nézhető” kategória teszi ki a többséget, és idesorolnak be rövid idő múlva az első évben mennybe vitt, Oscar-esővel elárasztott, kiemelkedő nézettséget hozó presztízsfilmek is. Ez a mezőny várja tárt karokkal a Lincolnt, ha lecsengenek az üdvözlőbeszédek, és vitrinbe kerülnek a díjak.


 

A Lincoln abszolút nézhető, tisztes munka, és ezek az erényei maradandóak. Valamelyest kiszínezi, az utólagos tudással és minősítéssel eltorzítja, de nem hamisítja meg a történelmet, még sokáig lehet hasznos – egyszerre szórakoztató és felemelő – néznivaló a diákoknak és a történelmi filmek magamfajta kedvelőinek. Ez nem kis dolog, ha észbe vesszük, milyen vad-romantikus királygiccsek, önkényes újraértelmezések futnak a moziban ezzel a műfajmegjelöléssel.

Nagyon profi a dramatizálás. Bár a hős hosszú pályáján több sorsdöntő év is volt, a kiválasztott szűk időtáv – 1865. januártól áprilisig – talán a legsűrűbb, nagy politikai csatákkal, a jövőre kiható döntésekkel és eseményekkel. Már négy éve tart a véres polgárháború, amelyben százezrek haltak meg, váltak földönfutóvá, nyomorékká, s bár Gettysburg (1863) fordulópontot hoz az unionistáknak, valójában csak 1865-ben válik véglegessé a győzelmük, amikor tavasszal Lee leteszi a fegyvert. A Sumter erődben, ahol minden elkezdődött, április 14-én húzzák fel újra az Unió zászlaját, ugyanazon a napon, amikor Lincoln halálos lövést kap a Ford színházban.

Látunk ugyan ádáz csatajelenetet is, de a nagy drámák a két fehér házban, a Capitoliumban és az elnöki rezidencián zajlanak. A forgatókönyv az amerikai rabszolgaságot végképp eltörlő képviselőházi szavazást állítja a középpontba, olyannyira, hogy a tárgyat pontosan megjelölő cím ez lenne: A 13. alkotmánykiegészítés. Lincolnt az előző évben választották újra, a republikánusok mindkét házban jelentős előnyre tettek szert, de a rabszolgaság eltörléséhez kétharmados többség kell, s a törvény a kormánypártot is megosztja. Noha Spielberg némileg túlfényezi hősét – különös tekintettel a feketékről vallott nézeteire –, azt nem hallgatja el, hogy az északiak túlnyomó részével együtt maga sem tekintette egyenrangúnak a négereket; a feketék ügye elsősorban bunkó volt, amit jól lehetett forgatni a déliekkel szemben. Szép az emberbarátság, szép volt a gettysburgi beszéd (amelyet a film szerint már az akkori tanulóifjúságnak is kívülről kellett fújnia), de nem ártott volna Lincoln gazdasági és társadalompolitikai érveit is előcitálni, nem hallgatva el azt a tényt sem, hogy történetünk idején Európában minden súlyos érdeksérelem és heves ellenkezés dacára már évtizedek óta eltörölték a rabszolgaságot.

A zsigeri félelmek, az előítéletek, a fehér „faj” felsőbbrendűségébe vetett hit, az anyagi és politikai haszonszerzés, a vallási nézetek, a rabszolgaság intézményétől való szintén zsigeri utálkozás, a humanista és erkölcsfilozófiai megfontolások vagy egészen személyes, titkos motívumok szabdalták szét a képviselők sorait, párthatárokon túlmenően. A Lincoln e valóban sarkalatos – és mindössze két mondatból álló! – törvény elfogadását kísérő egyéni és közösségi drámák színrevitelében jeleskedik, a megérdemeltnél kevesebb teret adva az abolíció szerepének az országegyesítésben és a nemzetté válásban, ami végül is Lincoln legfőbb célja volt.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”