Film

Mavericks - Ahol a hullámok születnek

  • Kovács Bálint
  • 2012. december 29.

Film

Ha valaki képtelen megbirkózni a gondjaival, s egy függőségbe menekül, amivel folyamatosan a halált kockáztatja, abból kétféle film születhet. Vagy dráma egy drogosról, elrettentő példaként minden nézőnek, vagy dráma egy sportolóról, követendő példát állítva mindenki elé. Mivel a kilencvenes években az amerikai Jay Moriarty apjának elvesztése és a korán rászakadt túl nagy felelősség traumáját nem drogokkal enyhítette, hanem a gyilkos óceáni hullámok meglovaglásával, a Mavericks az utóbbi kategóriában indul - nagyvonalúan eltekintve minden meglepetéstől. Rég volt ilyen nehéz nem szurkolni azért, hogy a főhőst csapja már egy hegyes sziklához valamelyik hullám, vagy legalább történjen valami előre nem látható.

A Mavericks olyan, mintha nem is maga a film lenne, hanem egy oktatóanyag arról, hogyan kell sportolóról filmet készíteni. A csóró kölyökről, akit otthon nehéz körülmények várnak, derüljön ki, hogy istenadta tehetsége van a szörfhöz/pingponghoz/ipari alpinizmushoz. Szemeljen ki egy még az ő határain is túlmutató célt. Kerítsen egy szigorú, de csupaszív tanítót, felkészülés közben legyen szerelmes valakibe, és szerezzen ellenséget is. Viszonylag hamar jöjjön rá, hogy valójában nem is a hullámokkal/szörnyű kínai pingpongzsenivel/hihetetlen magasságú irodaház felső szintjének ablakaival kell szembenéznie, hanem valamivel, ami mélyen belül bántja. Számoljon le a démonaival is. S merüljön fel, hogy mindez hiába volt, mert lehet, hogy a feladat teljesítése közben meghal. Ne haljon meg. Vége főcím.

Még sok is ennyi izgalom egy filmbe.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.