Film

Mavericks - Ahol a hullámok születnek

  • Kovács Bálint
  • 2012. december 29.

Film

Ha valaki képtelen megbirkózni a gondjaival, s egy függőségbe menekül, amivel folyamatosan a halált kockáztatja, abból kétféle film születhet. Vagy dráma egy drogosról, elrettentő példaként minden nézőnek, vagy dráma egy sportolóról, követendő példát állítva mindenki elé. Mivel a kilencvenes években az amerikai Jay Moriarty apjának elvesztése és a korán rászakadt túl nagy felelősség traumáját nem drogokkal enyhítette, hanem a gyilkos óceáni hullámok meglovaglásával, a Mavericks az utóbbi kategóriában indul - nagyvonalúan eltekintve minden meglepetéstől. Rég volt ilyen nehéz nem szurkolni azért, hogy a főhőst csapja már egy hegyes sziklához valamelyik hullám, vagy legalább történjen valami előre nem látható.

A Mavericks olyan, mintha nem is maga a film lenne, hanem egy oktatóanyag arról, hogyan kell sportolóról filmet készíteni. A csóró kölyökről, akit otthon nehéz körülmények várnak, derüljön ki, hogy istenadta tehetsége van a szörfhöz/pingponghoz/ipari alpinizmushoz. Szemeljen ki egy még az ő határain is túlmutató célt. Kerítsen egy szigorú, de csupaszív tanítót, felkészülés közben legyen szerelmes valakibe, és szerezzen ellenséget is. Viszonylag hamar jöjjön rá, hogy valójában nem is a hullámokkal/szörnyű kínai pingpongzsenivel/hihetetlen magasságú irodaház felső szintjének ablakaival kell szembenéznie, hanem valamivel, ami mélyen belül bántja. Számoljon le a démonaival is. S merüljön fel, hogy mindez hiába volt, mert lehet, hogy a feladat teljesítése közben meghal. Ne haljon meg. Vége főcím.

Még sok is ennyi izgalom egy filmbe.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.