"Megsemmisítő élmény" - Thomas Elsaesser filmtörténész, esztéta

Film

Rainer Werner Fassbinder halálának 25. évfordulója alkalmából a tavalyi Berlini Filmfesztiválon mutatták be Berlin Alexanderplatz Remastered címmel a rendező nevezetes tévésorozatának felújított változatát. A Fassbinder's Germany c. könyv és a nálunk is megjelent alapmű, A német újfilm szerzőjével a közelgő budapesti Fassbinder Fesztivál (ahol ugyancsak levetítik a 15 és fél órás sorozatot) alkalmából beszéltünk. Köves Gábor

Rainer Werner Fassbinder halálának 25. évfordulója alkalmából a tavalyi Berlini Filmfesztiválon mutatták be Berlin Alexanderplatz Remastered címmel a rendező nevezetes tévésorozatának felújított változatát. A Fassbinder's Germany c. könyv és a nálunk is megjelent alapmű, A német újfilm szerzőjével a közelgő budapesti Fassbinder Fesztivál (ahol ugyancsak levetítik a 15 és fél órás sorozatot) alkalmából beszéltünk.

*

Magyar Narancs: Ön szerint az amerikai tévésorozatok közül a Twin Peaks volt az, amely elsőként alkalmazta a Berlin Alexanderplatz elbeszéléstechnikáját. Meglepő párhuzam, már csak azért is, mert David Lynch sorozata nagyon népszerű, nagy becsben tartott darabja a popkultúrának. Fassbinder sorozata is elérte volna ezt a fajta népszerűséget, vagy továbbra is inkább a beavatott kevesek, a filmértők filmje?

Thomas Elsaesser: Nem hiszem, hogy elérte volna az úgynevezett popkultúra rétegeit, de amikor tavaly a felújított formájában bemutatták, a világ nagyvárosaiban szép sikert aratott. Ami a Twin Peaks-párhuzamot illeti, nem valami tényszerű, tudományos megállapításról van szó, csupán valami közelebbi, könnyebben azonosítható fogódzót akartam adni a mai közönségnek, hogy mégis mire számítsanak, amikor egy annyira szokatlan alkotással találkoznak, mint ez.

MN: Annyiban klasszikusnak nevezte az elbeszélést, amennyiben itt is a személyiségfejlődésre tett kísérlet áll a középpontban, ugyanakkor rámutatott, hogy épp e klasszikus törekvés ellen hat, hogy a történet valójában a személyiség kiürülésének irányába halad.

TE: Elég nagy sokk is lehetett ez annak idején (1980 karácsonyán adta a német ARD tévécsatorna - a szerk.) a közönség számára, hogy egy ilyen kiüresedési folyamatnak volt kitéve, amikor hétről hétre követte a sorozatot. Korábban ilyet aligha láthatott a tévéjén. Szerintem sokan ezért is kapcsolták ki a készüléket. Nem számíthattak pozitív fordulatra, a sorozat nem kínált esélyt a happy endre, sőt, ahogy haladt előre, egyre csak romlott a helyzet. Különösen erős egyéniség kell ahhoz, hogy valaki beleélje magát egy olyan történetbe, ami másról sem szól, mint a főhős lehető legteljesebb sárba tiprásáról. A másik, ami segíthette az azonosulást és együttérzést, ha valaki ugyanezeken keresztülment. Lehet, hogy Biberkopf átlagember, de ami történik vele, az nagyon is szélsőséges. A regényben csak képes valamennyire megállni a lábán, de a filmben ennek már semmi nyoma.

MN: A sorozatnak nemcsak a hangulata, de a képi világa is kifejezetten sötét, olyannyira, hogy a nézők közül sokan reklamáltak, hogy alig látnak valamit a tévéjükön. Szándékos volt ez a hatás Fassbinder részéről, vagy nem számolt az új médium korlátaival?

TE: Mindenképpen szándékos volt, azt akarta elérni ezzel, hogy a néző minél inkább koncentráljon. De az is igaz, hogy a mozivászon sokkal jobban kiadta a részleteket, a moziban távolról sem hatottak olyan sötétnek a képek, mint otthon, kis képernyőn. 1980-at írtunk, hol voltak még a plazmatévék! Fassbinder amúgy sem tévéfilmnek szánta a sorozatot, és mindent megtett azért, hogy átmentse a filmet a jövő mozijába. Egyébként tökéletesen tisztában volt a tévés technikákkal, már a hetvenes évek elejétől készített tévéfilmeket.

MN: A panaszt tevők csak a "sötétséget" kifogásolták?

TE: A levelek rendszerint azzal kezdődtek, hogy semmit sem lehet látni, és azzal folytatódtak, hogy a levélíró kikérte magának a durva szexjeleneteket. A baj forrása az lehetett, hogy bár nagyon is kíváncsiak voltak, nem látták tisztán, mi történik a képernyőn, ez okozhatta a frusztrációt.

MN: Fassbinder állítólag majdnem az összes filmjének a jogait elosztogatta kokainért cserébe. A maga idejében bevett szokás volt az efféle tranzakció művészkörökben?

TE: Hollywoodban is biztosan megesik ilyesmi, de amennyire tudom, Fassbinder esete egyedülállónak és szélsőségesnek számított Németországban, bár ami azt illeti, a filmfinanszírozás is hasonlóképpen extrém módon zajlott.

MN: Fassbinder követői között Lars von Triert, Pedro Almodóvart és Francois Ozont szokás emlegetni. Kit tart a legközelebbi rokonnak?

TE: A felsoroltak közül mindannyian jól ismerik Fassbinder életművét, és ha már itt tartunk, így van ezzel Steven Soderbergh is. Azt mondanám, hogy tehetségben és mentalitásban Ozon áll a legközelebb Fassbinder könnyedebb énjéhez, a sötét oldalhoz pedig Gaspar Noé.

MN: Milyen élmény volt tavaly, a felújítás alkalmából újranézni a Berlin Alexanderplatzot? Élvezte?

TE: Először úgy éreztem, mintha túlságosan is világosak lennének a képek, de aztán oly sok finomságra, apró részletre lettem figyelmes, hogy teljesen magával ragadott az élmény. Az "élvezni" szó talán nem a legjobb a Berlin Alexanderplatz esetében, inkább azt mondanám, hogy "újraéltem" a filmet: magával ragadó, megsemmisítő élmény.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.