"Megsemmisítő élmény" - Thomas Elsaesser filmtörténész, esztéta

Film

Rainer Werner Fassbinder halálának 25. évfordulója alkalmából a tavalyi Berlini Filmfesztiválon mutatták be Berlin Alexanderplatz Remastered címmel a rendező nevezetes tévésorozatának felújított változatát. A Fassbinder's Germany c. könyv és a nálunk is megjelent alapmű, A német újfilm szerzőjével a közelgő budapesti Fassbinder Fesztivál (ahol ugyancsak levetítik a 15 és fél órás sorozatot) alkalmából beszéltünk. Köves Gábor

Rainer Werner Fassbinder halálának 25. évfordulója alkalmából a tavalyi Berlini Filmfesztiválon mutatták be Berlin Alexanderplatz Remastered címmel a rendező nevezetes tévésorozatának felújított változatát. A Fassbinder's Germany c. könyv és a nálunk is megjelent alapmű, A német újfilm szerzőjével a közelgő budapesti Fassbinder Fesztivál (ahol ugyancsak levetítik a 15 és fél órás sorozatot) alkalmából beszéltünk.

*

Magyar Narancs: Ön szerint az amerikai tévésorozatok közül a Twin Peaks volt az, amely elsőként alkalmazta a Berlin Alexanderplatz elbeszéléstechnikáját. Meglepő párhuzam, már csak azért is, mert David Lynch sorozata nagyon népszerű, nagy becsben tartott darabja a popkultúrának. Fassbinder sorozata is elérte volna ezt a fajta népszerűséget, vagy továbbra is inkább a beavatott kevesek, a filmértők filmje?

Thomas Elsaesser: Nem hiszem, hogy elérte volna az úgynevezett popkultúra rétegeit, de amikor tavaly a felújított formájában bemutatták, a világ nagyvárosaiban szép sikert aratott. Ami a Twin Peaks-párhuzamot illeti, nem valami tényszerű, tudományos megállapításról van szó, csupán valami közelebbi, könnyebben azonosítható fogódzót akartam adni a mai közönségnek, hogy mégis mire számítsanak, amikor egy annyira szokatlan alkotással találkoznak, mint ez.

MN: Annyiban klasszikusnak nevezte az elbeszélést, amennyiben itt is a személyiségfejlődésre tett kísérlet áll a középpontban, ugyanakkor rámutatott, hogy épp e klasszikus törekvés ellen hat, hogy a történet valójában a személyiség kiürülésének irányába halad.

TE: Elég nagy sokk is lehetett ez annak idején (1980 karácsonyán adta a német ARD tévécsatorna - a szerk.) a közönség számára, hogy egy ilyen kiüresedési folyamatnak volt kitéve, amikor hétről hétre követte a sorozatot. Korábban ilyet aligha láthatott a tévéjén. Szerintem sokan ezért is kapcsolták ki a készüléket. Nem számíthattak pozitív fordulatra, a sorozat nem kínált esélyt a happy endre, sőt, ahogy haladt előre, egyre csak romlott a helyzet. Különösen erős egyéniség kell ahhoz, hogy valaki beleélje magát egy olyan történetbe, ami másról sem szól, mint a főhős lehető legteljesebb sárba tiprásáról. A másik, ami segíthette az azonosulást és együttérzést, ha valaki ugyanezeken keresztülment. Lehet, hogy Biberkopf átlagember, de ami történik vele, az nagyon is szélsőséges. A regényben csak képes valamennyire megállni a lábán, de a filmben ennek már semmi nyoma.

MN: A sorozatnak nemcsak a hangulata, de a képi világa is kifejezetten sötét, olyannyira, hogy a nézők közül sokan reklamáltak, hogy alig látnak valamit a tévéjükön. Szándékos volt ez a hatás Fassbinder részéről, vagy nem számolt az új médium korlátaival?

TE: Mindenképpen szándékos volt, azt akarta elérni ezzel, hogy a néző minél inkább koncentráljon. De az is igaz, hogy a mozivászon sokkal jobban kiadta a részleteket, a moziban távolról sem hatottak olyan sötétnek a képek, mint otthon, kis képernyőn. 1980-at írtunk, hol voltak még a plazmatévék! Fassbinder amúgy sem tévéfilmnek szánta a sorozatot, és mindent megtett azért, hogy átmentse a filmet a jövő mozijába. Egyébként tökéletesen tisztában volt a tévés technikákkal, már a hetvenes évek elejétől készített tévéfilmeket.

MN: A panaszt tevők csak a "sötétséget" kifogásolták?

TE: A levelek rendszerint azzal kezdődtek, hogy semmit sem lehet látni, és azzal folytatódtak, hogy a levélíró kikérte magának a durva szexjeleneteket. A baj forrása az lehetett, hogy bár nagyon is kíváncsiak voltak, nem látták tisztán, mi történik a képernyőn, ez okozhatta a frusztrációt.

MN: Fassbinder állítólag majdnem az összes filmjének a jogait elosztogatta kokainért cserébe. A maga idejében bevett szokás volt az efféle tranzakció művészkörökben?

TE: Hollywoodban is biztosan megesik ilyesmi, de amennyire tudom, Fassbinder esete egyedülállónak és szélsőségesnek számított Németországban, bár ami azt illeti, a filmfinanszírozás is hasonlóképpen extrém módon zajlott.

MN: Fassbinder követői között Lars von Triert, Pedro Almodóvart és Francois Ozont szokás emlegetni. Kit tart a legközelebbi rokonnak?

TE: A felsoroltak közül mindannyian jól ismerik Fassbinder életművét, és ha már itt tartunk, így van ezzel Steven Soderbergh is. Azt mondanám, hogy tehetségben és mentalitásban Ozon áll a legközelebb Fassbinder könnyedebb énjéhez, a sötét oldalhoz pedig Gaspar Noé.

MN: Milyen élmény volt tavaly, a felújítás alkalmából újranézni a Berlin Alexanderplatzot? Élvezte?

TE: Először úgy éreztem, mintha túlságosan is világosak lennének a képek, de aztán oly sok finomságra, apró részletre lettem figyelmes, hogy teljesen magával ragadott az élmény. Az "élvezni" szó talán nem a legjobb a Berlin Alexanderplatz esetében, inkább azt mondanám, hogy "újraéltem" a filmet: magával ragadó, megsemmisítő élmény.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.