Tévésorozat

Nem habzik

Marslakók

  • Baski Sándor
  • 2012. március 20.

Film

A Marslakók „egy világszinten új kezdeményezés, magyar találmány” lesz – ezt ígérték a köztévé napi sorozatának készítői. Két héttel a kezdés után úgy tűnik: a dicséretes ambíciók mellől hiányzik a szakmai tudás.

Hogy a közszolgálati adók négy- (esetleg nyolc)évente gazdát és állományt cserélnek, olyan magától értetődőnek számít, mint a tavaszi és őszi óraátállítás. Hírértéke már csak annak van, amikor a dolgok természetes rendjét váratlanul megzavarja egy-egy anomália. Az eddig nem éppen kormányközeli körökben (lásd: Heti Hetes) mozgó Jáksó László megjelenése a köztévében egy új napi sorozat kreatív producereként pont ilyen esemény volt. A döntés híre jelentős kognitív disszonanciát váltott ki mindkét politikai oldalon, hiszen nem szokás csak úgy átdobni kétmilliárdot (a tervek szerint ennyibe fájna a sorozat három év alatt) a barikád túloldalára.

Pedig ha Jáksó személyétől elvonatkoztatunk, és csak a sorozat reklámkampányára, illetve az eddig bemutatott epizódokra koncentrálunk, már nem is tűnik olyan érthetetlennek, hogy mit keresnek a Marslakók a kormány tévéjében. Egy olyan kurzushoz, amely szentül hiszi, hogy a gazdasági törvényszerűségeket egyik pillanatról a másikra, pusztán az akarat erejével újra lehet írni, milyen más audiovizuális produktum illene, mint amely kezdésként rögtön az egész műfaj megújítását tűzi ki célul?

Tegyük hozzá rögtön: az unortodox módszerek alkalmazása a (populáris) kultúra bármelyik ágában a politika világával ellentétben kifejezetten dicséretes ambíciónak számít. A szabályok átírásához azonban nem árt legalább a szakma alapjaival tisztában lenni. Jáksóék egy olyan napi szériát vizionáltak, amely elmossa a dokumentum és fikció közti határokat, többek közt azzal, hogy a (saját keresztnevükön szereplő) főhősök napi aktualitásokról csevegnek, illetőleg önmagukat alakító sztárok tűnnek fel. Már az megérne egy bekezdést, hogy a Szomszédok után mennyire számít nóvumnak ez az ötlet, pláne, hogy Lenke néniék, a Marslakókkal ellentétben a politikáról is diskurálhattak, de ennél relevánsabb az a kérdés, hogy vajon az online újságírók életének izgalmai elég muníciót jelentenek-e egy éveken át futó napi sorozat számára.


 

Tíz epizód után a válasz egyelőre nemleges. Nem kétséges, hogy a műfaj Amerikában praktizáló nagyjai még a hidegburkolók életéről is izgalmas szériát tudnának kanyarítani, a Marslakókhoz képest azonban egyelőre a Jóban-rosszban is a napi szappan felülmúlhatatlan csúcsteljesítményének számít. A jelenleg mindössze 150 ezer (a 18–49-es korosztályban 35 ezer) kitartó honfitársunk által követett sorozattól egyelőre nem az lenne a bravúr, ha nézettségben megközelítené vetélytársait, hanem ha a legalapvetőbb technikai és dramaturgiai szabályokat képes lenne legalább egy epizód erejéig betartani. Kezdetnek az is megtenné, ha az operatőrök nem ötletszerűen rángatnák a kamerát, ha a jelenetek nem ad hoc módon indulnának és végződnének, és csak akkor szólna a harsány háttérzene, amikor feltétlenül szükséges. A következetes karakterépítés, a modorosságoktól mentes dialógusok és a választott téma ismerete – ebben az univerzumban futárral érkezik a papírkép az online lap szerkesztőségébe – már csak bónusz lenne.

Mindettől függetlenül nem elképzelhetetlen, hogy a Marslakókat, miután szép lassan hagyományos szappanoperává transzformálják, és az alkotók is sikeresen elsajátítják a sorozatgyártás alapjait, megszokja a közönség, pont úgy, ahogy a Barátok közttel is történt. Jelen pillanatban ez a két alternatíva kínálkozik a széria jövőjével kapcsolatban: langymeleg középszer, vagy bukással végződő, unortodoxiának hazudott dilettantizmus.

M1, minden hétköznap 20.10-től

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.