Nézik a csillagok

Terrence Malick: Az élet fája

  • Greff András
  • 2011. december 22.

Film

Ezer dologról hadarnak ma a filmesek, de a közölhetetlennek tetsző tartalmak kifejezésére csak kevesen teszik fel az életüket. A törpehadosztály élén masírozó Terrence Malicket ellenben más sem foglalkoztatja: az ő - változatosságában is hihetetlenül egységes - életművének centrális kérdése egyértelműen a beszéd lehetőségére irányul. Hogyan lehet szólni arról, hogy igenis van miért a mindenséggel mérni magad? Rámutatni arra, hogy a történelemtől jobbára függetlenül párhuzamos történetek sora bonyolódik ezen a Földön? Felismertetni, hogy mit is jelent valójában a kiűzetés a Paradicsomból - akkor is, ha az Éden nem sokkal több nemes illúziónál?

Malick filmjei nemcsak a manapság szokatlanul nagyigényű kérdésfeltevés miatt oly rendkívül izgalmasak, hanem azért is, mert a rendező nem marad adós a válasszal. Az általa leszűrt tanulság ugyan nem különösebben újszerű, mégsem árt, ha újra és újra emlékeztetnek rá. Malick munkái ugyanis igen erős bizonyítékai annak, hogy az emberi lét legsűrűbb tartományainak megközelítése csakis a költészet eszközeivel vihető véghez. A verbálisakkal is, persze, csak azok nem a filmrendező zsákjában vannak. Ennek ellenére a húszévi rejtélyes eltűnését követően, vagyis 1998 óta forgatott filmjeiben Malick újra és újra megpróbálkozik a poézissal a szövegek szintjén is: az eredmény minden esetben, Az őrület határánban éppúgy, mint most, Az élet fájában szomorú és beszédes kudarc a tőrőlmetszett hollywoodi didaxis és az aktuális ezoterikus giccs jegyében.

Terrence Malick ugyanakkor a kortárs amerikai filmrendezők legtehetségesebb képépítője, aki pontosan tudja, hogy beállítások jól eltalált sorával nagyregénnyi anyagot lehetséges a felszínre sodorni. Ő pedig - a hírek szerint ugyanazzal a könyörtelen maximalizmussal, mint az ezen a terepen szintén igen messzire gázoló Kubrick és Tarkovszkij - ki is passzírozza magából és bámulatosan ügyes operatőreiből ezeket a zavarba ejtően gazdag képeket. Így aztán filmjei úgy is tökéletesen működnek, sőt úgy működnek csak igazán, ha elengedjük a fülünk mellett a pátoszos narrációt.


A képköltő Malick módszere már pályakezdése óta az, hogy kettőt hátralép elsődleges tárgyától, azaz tőlünk, homo sapiensektől. Addig, hogy már nemcsak a többnyire igen szomorú cselekedetek (csalás, öldöklés, megszomorítás), hanem a hangsúlyosan nem díszletszerűen felfogott környezet is jól látható, ahol ezek a szívszorító történések leperegnek. Malick az eleven tájjal kivételesen eredeti és komplex módon bánik. Míg a Hollywood által terjesztett mítoszokkal, vagyis magával az amerikai álommal leszámoló első filmjében, a Sivár vidékben még a főhősök belső világára rezonáló, könnyen lefordítható, úgynevezett lelki tájakkal operált, a későbbiekben már sokkal bonyolultabbá alakította cselekmény és miliő viszonyát. Második világháborús, szabálytalan remekművében (Az őrület határán) a bolygó élővilágát hierarchikusan elrendező gondolat önkényességét mutatta fel vele, érzelmes Pokahontasz-variációjában (Az új világ) pedig az egész hódítástörténet nagy metaforáját építette rá.


Ebben a sorban Az élet fája betetőző műnek tetszik mind a gazdagság, mind pedig a lépték tekintetében. Malick ezúttal az egész univerzumot kamerája elé tereli: elrugaszkodunk az űrbe, és visszakanyarodunk egyenesen a kezdetek mai tudásunk szerinti kezdetéig, az ősrobbanásig (egy nagy, a CGI-tól szerencsésen idegenkedő öreg effektmester, a korábban egyebek mellett az Űrodüsszeiában vagy a Szárnyas fejvadászban is varázsoló Douglas Trumbull gondoskodott róla, hogy ezek a szekvenciák letaglózóak legyenek). Mindeközben egy családregény végét is megkapjuk az 50-es évek Amerikájából, ahol egy privát kudarcaitól megkeseredett apa (Brad Pitt, mint Malick színészei általában, derekasan helytáll) lassan csepegtetve viszi be a mérget szerettei életébe. Ez a gyerekszemszögből láttatott történet nem a fordulatai, hanem az atmoszférája miatt válik hallatlanul izgalmassá. Malick ugyanis nem a jellegzetes tárgyi eszközökkel és korfestő zenékkel levezényelt nosztalgiaébresztésben utazik, hanem újrateremti a gyermekkori világészlelés hangulatát - úgy, olyan erővel, ahogyan azt korábban csak kivételes darabokban, A vadász éjszakájában, a Fanny és Alexanderben vagy a Tökéletlen időkben tapasztalhattuk. A mindenség és a nukleáris család között pedig kizárólag képi eszközökkel - elsődlegesen formákkal, de fényekkel és mozgástípusokkal is - képes szoros kapcsolatot teremteni, és ez a képözönre épített viszonyteremtési munkálkodás tökéletesen egyedivé alakítja a filmjét. A hibák elkerüléséért viszont nem szavatol: Malick ezúttal a képeivel is folyamatosan a giccshatáron egyensúlyoz, és vannak jól észlelhető megbicsaklásai (ilyen például a spirituális közhelyként jellemezhető zárójelenet a tengerparton), amiket azonban kellőképp ellensúlyoz a tény, hogy olyan lefegyverző pillanatokig is eljutunk (lásd az univerzum formálódásának összecsengetését a fogantatással), ahová csakis ez az ösvény vezethet el. Arról pedig, hogy vajon hiba-e, hogy Malick világából tökéletesen hiányzik a humor, valószínűleg egészen máshogy fogunk majd gondolkodni akkor, amikor már nem a mindent biztonságosan idézőjelek közé csúsztató megszólalások uralják a kultúrát. Most, ebben a pillanatban viszont Az élet fája minden bajával, kétségtelen túlhúzottságával együtt is érdekesebb, gondolatébresztőbb darabnak tetszik nagyjából bárminél, amire a mozipénztáraknál jegyet válthatunk.

Az SPI és Corner Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."