"Barbarellát viszont megcsinálom" - Nicolas Winding Refn filmrendező

Film

A Drive-ért Cannes-ban mennybe menesztették, következő filmjéért ugyanitt kifütyülték. A Csak Isten bocsáthat meg most megy a pesti mozikban - a dán rendezővel telefonon diskuráltunk.

Magyar Narancs: Ha a jó ízlés a kreativitás ellensége, mint nyilatkozott, akkor a Csak Isten bocsáthat meg maga lenne a rossz ízlés diadala?

Nicolas Winding Refn: A jó ízlés alatt az olyan filmeket értettem, amelyek mindenkinek meg akarnak felelni. Az én filmem nem ilyen.

MN: Mondana egy konkrét példát az ön által lenézett jó ízlésű filmre?

NWR: Jobbat tesz az interjúnak, ha bizonyos dolgok homályban maradnak.

MN: A legtöbb, korosztályába tartozó filmrendező kijárta a Dán Filmakadémiát; ön nem. Ott is a jó ízlés az irányadó?

NWR: Sokkal prózaibb oka volt. Minek iskolába járni, amikor filmet is lehet készíteni, és nekem megadatott, hogy viszonylag korán elkészíthessem az első filmemet. A Pusher minden iskolánál jobb volt, még a híres dánnál is. Szerencsém volt, nem kellett a tanulással időt vesztegetnem.

false

MN: Nem nézték ki a diplomások, mondván, mit keres közöttük ez a tanulatlan alak?

NWR: Az élet túl rövid, hogy azon töprengjek, mi a státuszom a filmesek közt.

MN: Felteszem, a filmkészítéssel töltött időt nem tekinti elfecséreltnek.

NWR: Nem, mert a filmjeimen keresztül a fétiseimnek élhetek. Azzal foglalkozhatok, ami felizgat, félelmet okoz, nyugtalanít.

MN: A Csak Isten bocsáthat meg esetében mi indította be a fantáziáját?

NWR: Egy ökölbe szorított kezet láttam magam előtt. Az ököl a bunyós filmek legalapvetőbb testrésze. Egyszersmind farokpótlék is. A szex és az erőszak találkozása - hát nem gyönyörű? Az ökölbe szorított kéz a szex és a férfias erőszak szimbóluma, míg a nyitott tenyér az alárendeltségé. Erről akartam filmet csinálni: hogy miként alakul át a szex és erőszak alárendeltséggé. Ez Ryan Gosling figurájának a keresztje. Ez meg az anyja, akitől nem tud szabadulni.

MN: A Csak isten bocsáthat meg elég szűkszavú film, de Kristin Scott Thomas szájából csak úgy ömlenek a verbális kegyetlenségek. Ritka az olyan anya, még filmes viszonylatban is, aki a fiai péniszméreteinek összehasonlításával alázza meg legkisebb gyermekét.

NWR: Olyan, mint valami kártékony rovar, aki felfalja a gyermekeit. Jó móka volt Kristin Scott Thomasszal kidolgozni ezt a gyerekfaló szörnyanyát.

MN: Nagy divatja van a skandináv krimiknek, még Scorsese is eljátszott a gondolattal, hogy filmre vigye Nesbs Hóemberét. Önt nem kapta el a hév?

NWR: A Pusher-trilógia volt az én hozzájárulásom ehhez a műfajhoz. Ezek a filmek másról sem szóltak, mint a realitás hajszolásáról. Hajszolod, hajszolod, s a végén rájössz, hogy ez egy eleve vesztes csata. Amikor rájöttem erre, fogtam magam, és a másik véglet felé mozdultam el. A Bronson, a Valhalla Rising, a Drive és most a Csak Isten bocsáthat meg már egy másik, egy elemelt valóságról szól. Más most nem érdekel.

MN: Mads Mikkelsen, a Pusher-trilógia második részének főszereplője mondta, hogy a sorozat nyitánya olyannyira megihlette Lars von Triert, hogy hazament, és menten meghirdette a Dogma-mozgalmat. Az önök közti odamondogatós-rivalizálós viszonyban ez komoly jó pontot jelenthetett önnek.

NWR: Minden tiszteletem Larsé, olyan kreatív energiákkal van megáldva, mint csak kevesen. Apám gyakran dolgozik vele. ' vágja a filmjeit.

MN: Semmi ellenérzés?

NWR: Ha valamelyik filmje túl jól sikerül, az azért rosszulesik.

MN: Pontosítana?

NWR: Emlékezzen, mit mondtam az elején! Jobb, ha bizonyos dolgok homályban maradnak.

MN: Egy dolgot viszont tisztáznia kell: azt mondta egyszer, hogy Fritz Lang lányával él. Ez szép és filmtörténetileg nagyszerű dolog, de Fritz Langnak nem volt lánya.

NWR: A feleségem anyjának viszonya volt Fritz Langgal. Nem sokkal Lang halála előtt. Hát így. Nemrég el is vettem Fritz Lang lányát. Szerintem ez elég menő.

MN: Az is nyilván az lesz, ha megcsinálja a Barbarella beígért remake-jét...

NWR: A Logan futása is tervben volt, de arról letettem, a Barbarellát viszont megcsinálom. Akárki is játssza, tűsarkúba öltöztetem. Nem a Roger Vadim-féle filmet csinálom újra, az eredeti képregényt filmesítem meg.

MN: Nemrég majdnem sikerült Harrison Fordot megnyernie egy thrillerhez. Végül miért nem állt kötélnek?

NWR: Mert nem akart a végén meghalni. Egy fokozatosan megvakuló ügynököt játszott volna. Mindannyian nagyon lelkesek voltunk, mígnem Ford azzal jött, hogy mi lenne, ha mégsem halna meg a film végén. Képzeljen el egy olyan filmet, ami másról sem szól, mint a halálról, és a főszereplő mégsem hal meg.

MN: Nem volt rá mód, hogy életben tartsa Fordot?

NWR: Nem, mert akkor szar filmet csináltam volna. Az élet túl rövid az olyan filmekhez, amikben Harrison Ford nem akar meghalni.

MN: Mostanában milyen filmek fértek bele az életébe?

NWR: Paul Schrader filmje, a The Canyons remek volt. Jó kis melodráma, háttérben Los Angelesszel. Imádom a melodrámát. Annyira bírom, hogy tegnap elmentem, és megvásároltam bakeliten a Látszatélet című Douglas Sirk-film zenéjét. Bolondulok azért a filmért. Nem lenne rossz valami hasonlót csinálni. A melodráma megosztó műfaj, de hát minden műfaj az, ami, ha elnagyoltan is, de az életről szól.

MN: És mit vár még az élettől?

NWR: A Breaking Bad befejező részét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."