No

  • - legát -
  • 2013. március 14.

Film

Chilében 1988-ban népszavazást írtak ki arról, hogy menjen-e vagy maradjon Pinochet. Bár a tábornok hatalma eddigre megrendült valamelyest (ezért kerülhetett sor a szavazásra), biztos lehetett győzelmében: uralma alatt a chileiek többsége apolitikussá vált, a tizenöt évvel korábbi puccs emlékére pedig aranyló árnyékot vetett a gazdasági fellendülés, illetve a fogyasztói társadalom számos nyalánksága.

A No főszereplője kora haszonélvezője, menő kreatív szakember, aki igyekszik elfelejteni, hogy apja is a puccs áldozata volt. De amikor az ellenzék (kereszténydemokraták, szocdemek, kommunisták közösen!) megkeresi, hogy csinálja ő a kampányukat, annak ellenére sem mond nemet, hogy látja: ezek a fazonok legszívesebben elharapnák egymás torkát, ráadásul egyikük sem hiszi, hogy a választást megnyerhetik: az állami televízió nekik napi 15 percet, Pinochetnek 23 órát és 45 percet biztosít.

A sztori alapján borzalmas giccset is készíthetett volna Pablo Larrain rendező a "megtért bárányról", aki a hőn áhított szabadság érdekében kockára teszi karrierjét, a végén pedig megdicsőül, de szerencsére szó sincs erről. Noha látjuk, hogy a hatalom a rendőri zaklatástól kezdve a kampányfilmek ellopásán át a gyűlöletkampányig mindent elkövet, René számára fontosabb, hogy profi terméket állítson elő, meggyőzze fafejű megrendelőit, hogy gyásszal és múltidézéssel nem lehet választást nyerni. A No attól válik igazán jó filmmé, hogy ezt a csatát, illetve a mexikói Gael García Bernal nagyszerű alakításának köszönhetően a főszereplőben dúló "belső harcot" is sallangmentesen tudja ábrázolni, ráadásul a nyolcvanas évek végének megidézésében is hibátlan. Az a fajta "rendszerváltó" film, amit annyira hiányolunk az elmúlt 20 év hazai terméséből.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.