Interjú

Seherezádé abszurd sztorijai

Miguel Gomes filmrendező

Film

Tabu című filmjével a filmkritikusból lett filmrendező nemcsak bejutott a tavalyi berlini filmfesztiválra, a Berlinaléra, de hajdani kollégái, a filmkritikusok díját is elhozta. Miguel Gomes alkotása a Latin-amerikai Filmnapokon debütál - a portugál filmessel ez alkalomból beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mindig megkérdezik, mi köze a filmjének Murnauhoz?

Miguel Gomes: Majdnem mindig.

MN: Mi köze van?

MG: Konkrétan annyi, hogy eltulajdonítottam az 1931-es Murnau-klasszikus címét. Eredetileg Aurora lett volna a filmem címe, de a román új hullám beelőzött: Cristi Puiu is ezt a címet adta a filmjének. Az Aurora portugálul napfelkeltét, virradatot jelent (mely ugyancsak egy Murnau-film címe - a szerk.), de ezt, ugye, elvitték a románok. Úgyhogy választanom kellett; vagy Murnautól lopok, vagy egy frissen bemutatott filmtől. Én inkább a nyolcvan éve halott filmrendezőt választottam.


MN: És nem annyira konkrétan mi köze van a két Tabunak egymáshoz?

MG: Nekem Murnau egyet jelent a mozi fiatalságával. Ekkor volt a film a kifejezőereje teljében. A húszas-harmincas években. A nézők részéről pedig aztán tényleg ez volt az ártatlanság kora. Boldogan, feltétel nélkül adták át magukat a mozi kegyes hazugságainak, ennek a romantikus, nagyon művi világnak. De nem egy konkrét film előtt akartam kalapot emelni, nem akartam szépelegni, úgy tenni, mintha bármi keresnivalóm is volna a húszas-harmincas években. Nekem itt van keresnivalóm, 2013-ban, de a film fiatalkorának ártatlansága nagyon is vonzott.

MN: A Tabu volt Murnau utolsó filmje. 1931-ben fejezte be, abban az évben, amikor Portugália leghíresebb filmese, a 104 évesen is aktív Manoel de Oliveira az első filmjét készítette. Ezek szerint ő is ott volt a mozi ártatlanságánál...

MG: Ha más nem is, a portugál filmkészítés gyakorlata összeköt bennünket. Rajtunk, portugál filmeseken nincs semmiféle kényszer, hogy sikerfilmet csináljunk. Annyira kicsi a portugál piac, hogy ez nem is lenne lehetséges. S mivel nincsen piaci nyomás, megengedhetjük magunknak, hogy személyes filmeket készítsünk. Manoel de Oliveira nem a piac szabályai szerint dolgozik, miként én sem. A finanszírozók részéről nincs olyan elvárás, hogy profitot termeljünk. Ez a kis piacok nagy luxusa, a művészi szabadság. A szabadság a portugál film becses hagyománya.

MN: Ki finanszírozza a filmjeiket?

MG: Az állam. A pénz java része a televíziós reklámbevételekből származik. Az így befolyt összeget független szakmai bizottságok osztják szét. Olyanok ülhetnek csak a bizottságokban, akiknek semmiféle érdekük nem fűződik a pályázó produkciókhoz.

MN: Akárcsak nálunk, tavaly önöknél sem készültek államilag finanszírozott játékfilmek. Mi történt?

MG: Teljesen leállt a portugál filmgyártás. Nem volt se pénzosztás, se film. A gazdasági válság betett a mozinak. De egy hete újra lehet pályázni. Most már nemcsak a televíziós reklámbevételekből, de egy új törvénynek hála a mobiltelefoncégektől és az internetes reklámokból is befolyik valami. 8-10 film készült egy évben, s ez a szám szerintem tartható most is. Egy-két hét, és én is beadom az új filmtervemet, Az 1001 éjszaka meséinek mai, portugál átiratát. Seherezádé elég abszurd sztorikat mesél.

MN: A Tabu még a leállás előtt készült. Mennyit kapott?

MG: A film végső költségvetése 1,3 millió euró volt. Az eredeti elképzeléseim megvalósításához valamivel több mint 2 millióra lett volna szükségem, de nem bánom, hogy nem jött össze. Nincs ellenemre, ha az anyagiak kihívások elé állítanak. A kapott összegből például az istennek se tudtam fehér embereket beszerezni. Hiába kívánta így a forgatókönyv, az afrikai helyszínen, Mozambik fővárosától több mint ezer kilométerre egy lelket sem találtunk, utaztatásra viszont nem volt pénzünk. Ilyenkor az ember gondolkodik egy kicsit, és átírja a forgatókönyvet. Különben sem a valós Afrika érdekelt, hanem az a romantikus, sosem volt hely, ami a klasszikus hollywoodi mozik találmánya volt. Olyanokra gondolok, mint Howard Hawkstól a Hatari!, John Ford filmje, a Mogambo vagy John Huston klasszikusa, az Afrika királynője.

MN: Rablóból lett pandúr; kritikusból lett rendező.

MG: A filmkritikusi pályafutásom a múlt évezredre esik, 2000-ben felhagytam a szakmával. Minden héten, a bemutató napján jelentek meg az írásaim, és persze pontoznom is kellett a filmeket, noha ez annyira nem volt az ínyemre, de mit tehettem, ez a bevett gyakorlat. Abel Ferrara filmjével, A temetéssel indult a kritikusi pályám. Ritka pillanat volt, mert öt csillagot adtam rá, ami a későbbiekben nem volt rám jellemző. Nem voltam szívbajos, sokszor értékeltem nullára a filmeket. Meglehetősen szigorú kritikus hírében álltam. Amikor először pályáztam mint filmrendező, azért is támogatott a bizottság, mert látni akarták, mi történik, ha a hóhért akasztják. Kíváncsian várták, felsül-e ez a fickó, aki annyiszor megmondta a tutit írásban.

MN: Akadtak konfliktusai, ha lehúzott egy-egy hazai filmet?

MG: Egy-két esetről tudok csak, amikor megorroltak rám a filmesek. Nem nagy ügy, a munkával jár. Hidegen hagyott az ilyesmi.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.