Film

Rozsdás fegyver

Quentin Tarantino: Django elszabadul

  • Greff András
  • 2013. január 25.

Film

Aligha ragadtatjuk vad fantáziálásra magunkat, ha úgy képzeljük, a Django elszabadul nem csupán újabb építőelem lehetett a pályáját becsülendő tudatossággal konstruáló Tarantino számára, hanem a trófeák trófeája, a testet öltött nagy ábránd. A western, Amerika egyik legeredetibb és legnagyobb hatású hozzájárulása a filmtörténethez, s persze a zsáner vérben, lőporban és balos keserűségben pácolt olasz mutációja mindig is halálosan izgatta a mozis műfajok egyik legszabadabban garázdálkodó szerelmesét, és ez az izgalom a nyilatkozatain túl néhány év után igen markáns nyomot hagyott az általa rendezett játékfilmeken is, legkivált a Kill Billen.

Mindezt és a maga közel három órájában elénk került végeredményt figyelembe véve aligha állítható más, mint hogy a Django elszabadul elsősorban mozgóképi illusztráció a megkésett vállalkozás szócikkéhez. Nem csupán a 90-es évek ereje teljében lévő Tarantinója tudott volna ugyanis ennél többet kihozni egy westernből, hanem - nagy valószínűséggel - az elmúlt tíz év azon Quentinje is, aki még nem szánta rá magát az előző filmjében levezényelt esztétikai fordulatra. A Becstelen Brigantyk kétségkívül új mellékutat csatolt Tarantino húsz éven át koptatott sztrádájához - megengedőbb olvasatban a Django elszabadul a vaskövetkezetességgel felépített második állomás volna ezen az úton, ám közelebb járunk az igazsághoz, ha hozzátesszük, hogy ugyanazt a mérsékelten jó ízű csemegét árulják itt is, csak a csomagolás lett a nasson látványosan más.


Az amott SD-tisztet, itt fejvadászt alakító Christoph Waltz testében közlekedő vándormotívumon túl a legfontosabb, hogy Tarantino ezúttal is ugyanazzal a két fő fogással próbálja meg nézőjét a székbe passzírozni. A felettébb élvezetes vágybeteljesítés az egyik, hisz míg a Brigantykban nácikat agyabugyáló zsidóknak, addig a Djangóban egy rasszista déli bunkókat regulázó exrabszolgának kell vidám szívvel szorítani; a másik a bohózatba illően maníros szerepformálás és a brutális erőszak egyidejű alkalmazása, vagyis a stilizáció. A figyelemre méltó az, hogy bár mindez így együtt eredetibbé és érdekesebbé teszi Tarantino legújabb próbálkozásait a hollywoodi termelés 95 százalékánál, önmagában mégis csupán ötven-hatvan percre elegendő üzemanyagot biztosít ennek a két filmnek.

A legfrissebb dobásban a laposodás egyik oka, hogy nem csupán Django szabadul el látványosan, hanem a filmidő is. Tarantino egyetlen olyan filmje, amely két óra fölé kúszott, mégis minden a helyén volt benne, a Jackie Brown volt - azóta a legütősebb munkája, ha a Kill Billt egyetlen filmnek számoljuk, aligha véletlenül az volt (a Halálbiztos), amely egyúttal a legrövidebb is. A Django elszabadul a közepe táján ijesztő tántoríthatatlansággal leül, sőt ledől, mint ültetvényes a desszert után, hogy egy rendkívül kínos vacsorajelenet végeztével nagy nehezen beinduljon, majd egy teljesen felesleges, erőltetetten megírt zárlatduplázás kedvéért újra leüljön; mindezt azért, mert Tarantino számára - alighanem kedvenc filmje, A Jó, a Rossz és a Csúf félreolvasása miatt - az epikus western leginkább a borzasztó hosszúval egyenlő. Csakhogy a gegművészként megismert Tarantinónak egyáltalán nincs 165 percre elegendő szövegi vagy egyéb természetű poénja (a Django elszabadul a Brigantykhoz hasonlóan a háromszor elsütött viccek filmje), és az sem ritka, hogy egy-egy groteszk hangot jócskán félreintonál: míg Leonardo DiCaprio perverz rabszolgatartója például jól illik a képbe, a mellette sertepertélő Samuel Jackson egy balul sikerült Eddie Murphy-szkeccs és a Vissza a jövőbe 2. öreg Biff Tannenje között létesít szándékolatlanul és gyötrelmesen kapcsolatot, noha még ő sem annyira nyomasztó, mint Franco Nero, az eredeti Django együgyű cameója.

Maradna még a zsonglőrködés a műfajokkal, de míg a Volt egyszer egy vadnyugat és Az üldözők odacsempészése a második világháborúba vagy Morricone heroikus dallamainak belefütyülése egy kungfucsatába nem kevés bájt hordozott magában, addig a westernmotívumok használata westernfilmben legalábbis kevésbé pikáns. A zenében van egy-két jól sikerült elhajlás (a floridai hiphopsztár, Rick Ross belecsúsztatása a 19. századba feltétlenül ezek közé tartozik), de összességében Morricone vadnyugati fegyverpárbajokhoz írt témái uralják a filmet, valamint, bár egyáltalán nem zavaró mértékben, a Corbucci-idézetek, amelyek sajnos egytől egyig arra emlékeztetik a spagettifalókat, hogy az olasz mester ezeket a trükköket mennyivel jobban is csinálta egykor (gondoljunk például az átvérzett fehér szegfű A zsoldosból csent képére). Tarantino persze a rehabilitációs erőfeszítéseiről is ismert, és ha ezzel a rokonszenves, de erősen félresikerült művével beleírja a fejekbe, hogy Leone műfajában igenis létezett még egy zseniális Sergio, akkor a végkövetkeztetés az is lehet akár, hogy minden nagyon rendben van.

Az InterCom bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.