Interjú

„Sehol nem tartunk”

Paolo Genovese filmrendező

Film

Fél Európa filmesei sorban állnak, hogy elkészíthessék az elmúlt évek legnagyobb olasz kasszasikerének, a Teljesen idegeneknek a remake-jét. Amerikában ugyan Harvey Weinstein botránya és csődje lassítja egyelőre a vállalkozást, de már Leonardo DiCaprio és Robert De Niro is bejelentkezett producernek – nálunk Goda Kriszta rendezésében készül a magyar változat, BUÉK címmel. Az A Hely című filmje bemutatójára a közeli napokban Budapestre látogató Paolo Genovesét a commedia all’italianáról és a démonairól kérdeztük.

Magyar Narancs: Korábban kifejezetten fájlalta, hogy a filmkomédiáival nemigen jutott az olasz csizmán túlra. Ehhez képest a Teljesen idegenekre hét ország máris lecsapott.

Paolo Genovese: Szinte mindenkinek van legalább egy mobilkészüléke, minimum egy titka meg baráti köre. Ennyi elégnek bizonyult ahhoz, hogy speciális effektek, földrajzi vagy társadalmi korlátok nélkül mindenütt megértsék a filmemet. Importálható árucikket sikerült gyártanom anélkül, hogy bármi újat feltaláltam volna.

MN: Három baráti házaspár és egyedülálló barátjuk, mondván, nincsenek titkaik egymás előtt, a vacsoraasztalnál kiteszik a telefonjukat, s együtt hallgatják meg a kihangosított hívásokat, olvassák el a bejövő üzeneteket. Honnan a film alapjául szolgáló játék ötlete?

PG: Eredetileg az olaszok titkos életéről akartam forgatni. De ahogy ötletelni kezdtünk a társaimmal, beugrott a mobiltelefon, mint egy viszonylag új eszköz, ami teljesen átrajzolja az embe­rek közti kommunikációt, a kapcsolatteremtést; ez a ma emberé­nek titkos fegyvere, fekete doboza. Hirtelen bevillant egy közeli barátom története. Motorbaleset érte, a felesége találta meg a mobilját, és mire a kórházba értek, szakítottak. A készülékből értesült arról, hogy a férje megcsalja. A külvilág felé tökéletes képet sugalló házaspár esetéből szőttem tovább a kollektív analízis dramedyjét. Vittorio De Sica mondását nagyon igaznak érzem: a mozik tele vannak, a templomok üresek, mert az emberek a moziban szeretnek gyónni.

MN: Milyen titkokat nem mert érinteni az egymás előtt lelepleződő barátok életében?

PG: A politikával, az üzleti élettel, a korrupcióval vagy a rasszizmussal kapcsolatos történetek szándékoltan kimaradtak. A valóságban elég nagy dózisban kapunk belőlük. Nem tartottam lényegesnek, hogy valakiről kiderüljön, hogy neonáci, másvalakiről, hogy egy vallási szekta tagja. A legszorosabb, intim viszonyrendszerekre fókuszáltam. Személyes tapasztalatom, hogy mennyire nem ismerjük azokat, akik állítólag közel állnak hozzánk. De végső soron magunkat sem ismerjük.

MN: A kollektív önvizsgálat vonalán haladt az A Hely című filmjével is. A komédia műfajától eltávolodva kockáztatni akart?

PG: Arra gondoltam, a Teljesen idegenek után inkább tető alá hozok egy merész tévedést, mint egy banális filmet. Nem azt kell megadni a közönségnek, ami tutira tetszeni fog neki, hanem azt, amiről még nem is tudja, hogy köze van hozzá.

MN: A kísértés foglalkoztatta a titokzatos férfi alakjában, aki bizonyos ellenszolgáltatásért teljesíti az ügyfelei legmerészebb vágyait?

PG: A The Booth and the End amerikai tévéfilmsorozatból merítettem az ötletet. Mit lennél képes megtenni azért, hogy megkapd, amire a legjobban vágysz? Tíz történetet fűztem fel arra az alaptézisre, hogy mindannyiunknak van egy sötét része, aminek gyakran nem is vagyunk a tudatában. A bennünk élő démonokról szól a film. Kísérletnek, egyfajta nyomozásnak szántam a lelkünk állapotáról. Az etika megkerülhetetlen, égető téma manapság, amikor a pénz, a szex, a hatalom megszerzéséről szóló sürgető vágyak, gyors kielégülések lángba borítják a világot. A szexuális visszaélésektől a terrorizmuson át a politikai botrányokig csak kapkodjuk a fejünket, közben akarva-akaratlanul ujjal mutogatunk, ítélkezünk. Bírákká lettünk, miközben a magunk megítéléséről megfeledkezünk. Mikor kérdezted meg magadtól, hogy meddig mennél el az önbíráskodásban, a csalásban, egy másik ember tönkretételében, ha azon az áron juthatsz előnyökhöz? Remélem, a közönséget szembesülésre készteti a tíz történet, és felteszi magának a vonatkozó kérdéseket.

MN: A Hely nevű kávézó lelkeket megvásárló kísértője az ördög maga?

PG: Nem lényes, hogy kicsoda. A hívők számára lehet az isten, az ateistáknak az ördög, netán a lelkiismeretünk, de leginkább a tükör, amin keresztül felfedezzük a titkos énünket.

MN: Elég sötéten látja a világot.

PG: Valóságalapú hipotéziseket gyártok. Vélhetően az életkorommal meg a világ állapotával egyenes arányban haladok a komolyabb témák felé.

MN: Ami az olasz film állapotát illeti, némi optimizmusra adhat okot, hogy az utóbbi években megint kelendő exportcikk lett.

PG: Sajnos még mindig kevés olasz film éri el azt a nézőszámot, ismertséget, amit megérdemelne. A Teljesen idegeneket több mint hatvan országban megvették, ez fantasztikus eredmény. A nemzetközi fesztiváloknak köszönhetően egyfajta reneszánszról is beszélhetünk olyan rendezők és filmek esetében, mint Paolo Sorrentino Oscar-díjas A nagy szépsége, Luca Guadagnino idei Oscar-jelölt filmje, a Szólíts a neveden, és még sorolhatnám Matteo Garrone, Gianfranco Rosi fesztiváldíjait. Mindez szép és jó, de az olasz kultúrpolitika úgymond a kirakatra fókuszál, a díjakra, így fesztiválkompatibilis filmekbe invesztál. Sehol nem tartunk a franciákhoz vagy akár a spanyolokhoz képest.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”