"Sötét, drámai filmnek indult" - Wes Anderson rendező

Film

A Grand Budapest Hotel jól csengő címe ellenére sem Budapesten, hanem Görlitzben forgott - a rendezőjével viszont Prágában beszélgettünk.

Magyar Narancs: Sok helyütt nyilatkozta, hogy Ernst Lubitsch nagy tisztelője, és A Grand Budapest Hotel egyik ihletője is ő volt. De volt neki egy másik nagy tisztelője is, Billy Wilder, aki az irodája falára azt írta ki: "Vajon mit csinálna Lubitsch?" Ön kinek a nevét írná a falra?

Wes Anderson: Alighanem Billy Wilderét, ő elég jó tanácsadó lenne. Egy kezemen meg tudnám számolni azokat az amerikai rendezőket, akik a rendezés mellett az írásra is nagy gondot fordítottak. A hetvenes években ebben is változás állt be Hollywoodban, de korábban az író-rendező alakja meglehetősen ritka jelenség volt. Oké, ott volt John Huston, ott volt Joseph Mankiewicz, meg ott volt Wilder. Lehet, hogy kihagytam valakit, de olyan sokan nem lehettek. Preston Sturges - vegyük még őt is ide! Ami Lubitschot illeti, neki megvolt a saját jól bejáratott írója Samson Raphaelson személyében, de ha papíron nem is, lélekben íróember volt. Ilyen volt Wilder is. Az írógép fölé nem ő görnyedt, az az írótársa, I. A. L. Diamond volt; Wilder az az alak volt, aki fel-alá járkált az irodában, hevesen ötletelve. Imádom Wilderben, hogy a filmjei nagyon is írói filmek, de egy pillanatra sem tűnnek papírízűnek. Atmoszférateremtésben is nagy volt, szinte harapni lehet a hangulatot nála. Kevés olyan filmet ismerek, ahol olyan sűrű az atmoszféra, mint az övéiben. Ha megkérdezi, mik az örök filmes kedvenceim, a listámon három Wilder-film is fenn van: a Legénylakás, az Alkony sugárút és a Gyilkos vagyok (Magyarországon Kettős kárigény címmel is ismert - a szerk.).

false

 

Fotó: Köves Gábor

MN: Ha ekkora rajongó, biztosan van kedvenc Wilder-jelenete is...

WA: A Legénylakásból mondok egyet. Amikor Shirley MacLaine, az összetört szívű liftes kisasszony öngyilkosságot próbál elkövetni Jack Lemmon bérleményében. Szívszaggató jelenet. Ugyanakkor ott van Lemmon karaktere is, ez a kedvesen szerencsétlen fickó, aki titkon érzéseket táplál a liftes kisasszony iránt. Tőle sem lehet eltagadni az együttérzést. Ez biztosan az egyik kedvenc jelenetem. De az igazi remekmű, ami mind fölött áll, legalábbis az én ízlésem szerint, az az Alkony sugárút.

false

MN: Cameron Crowe egy vaskos interjúkötetet szentelt Wildernek. Ön melyik kollégájával interjúzna szívesen?

WA: Egyszer készítettem egy interjút Peter Bogdanovich-csal egy elfeledett filmje (They All Laughed - a szerk.) DVD-kiadása kedvéért. Crowe remek interjúpozícióban volt, hiszen barátságba került az akkor már nagyon idős, élete vége felé járó Wilderrel. És tudja, minden mindennel összefügg; Wilder műgyűjtő volt, előszeretettel gyűjtötte a Schieléket. A Grand Budapest Hotel egyik jelenetében is lóg egy Schiele, méghozzá főhelyen.

MN: Egy kicsit elmentünk a klasszikusok irányába, de köztudott, hogy Az elveszett frigyláda fosztogatói is a fő kedvencei közé tartozik.

WA: Hát igen, megboldogult kölyökkoromban elkészítettem a Frigyláda folytatását. Sajnos az összes Super 8-as játékfilmemet ellopták, amit tizenévesen készítettem. Feltörték a kocsimat az egyetemen. Ez egyrészt sajnálatos, másrészt viszont így nem kell rémülten felriadnom az éjszaka közepén, hogy egyszer valaki a nyilvánosság elé tárja őket. A Frigyláda saját kezű folytatásában ugyanazok a karakterek szerepeltek, mint a Spielberg-filmben. Két és fél perc volt az egész. Nem ön lesz az első, aki megjegyzi, hogy a filmjeim tele vannak más filmekre való kikacsintásokkal - tisztában vagyok vele, elvégre én rendezem őket. Hommage, hommage, hommage - mondják a kritikusok, s már sorolják is, hogy melyik jelenettel melyik klasszikus előtt akartam tisztelegni. Ám én sosem akarok tisztelegni; én lopni akarok. Ellopni azt, ami a kedvenceimben jó volt, s átemelni, hátha attól jobb lesz az én filmem is. Klassz dolog az hommage, egyáltalán nincs ellenemre rokoni szálakat kiépíteni mások filmjeivel, de az én érdekem mint rendezőnek nem a hajlongás, hanem a saját filmem feljavítása. Van A Grand Budapestben például egy síelős hajsza - azt az Őfelsége titkosszolgálatában című James Bond-filmből emeltem el, John Barry zenéjével együtt.

MN: A filmjei nemcsak utalásokkal vannak tele, hanem jellegzetes tárgyakkal is. Játsszuk azt, hogy én mondok egy filmet, ön meg mond egy tárgyat, amit a legfontosabbnak tart belőle. Rendben?

WA: Kezdjük!

false

MN: Petárda?

WA: Elég könnyű dolgom van, mert ami igazán fontos, ami a szívemhez nő a forgatás alatt, azt fogom és megtartom. A Petárda elkészítésekor még zöldfülű voltam, nem tudtam, hogy a filmben szereplő tárgyak a díszletosztály tulajdonát képezik, így sok mindennek búcsút kellett mondanom. Szükségünk volt egy börtönre a filmben, ahová Owen Wilsont bezárják. A helyszín bejárásakor betévedtem a dolgozói részlegbe, ahol ezüstözött övcsatokat készítettek az elítéltek. Megmutatták nekem a kínálatot, nekem meg az ugrott be, hogy ezeket akár Owen is csinálhatta volna. Haza is vittem egyet mindegyikből.

false

MN: Okostojás?

WA: Az írógép, amin Max a színdarabját pötyögi be, és amit korán elhalt édesanyjától kapott. Csak egy pillanatra látszik, de az van ráírva, hogy "Bravo Max! Love Mom".

false

MN: Tenenbaum, a háziátok?

WA: Azok a rajzok, amiket Luke Wilson figurája rajzolt. Az öcsém műve valamennyi. Még jó, hogy megtartottam.

false

MN: Édes vízi élet?

WA: Emlékszik arra a jelenetre, amikor Bill Murray azt javasolja Owen Wilsonnak, hogy meg kéne változtatnia a nevét, Owen pedig az új névjegykártyáira az új nevét nyomtatja? Azokat a névjegykártyákat megtartottam. Mit is csináltam ezután? Ja, igen, az indiai vonatosat (Utazás Darjeelingbe - a szerk.). Abból a Mace márkájú paprikasprayt tartottam meg, amivel lefújják egymást a fiúk. A fantasztikus Róka úrból pedig magát Róka urat tartottam meg báb alakban. Persze az összes többi báb is megvan otthon.

false

MN: Holdfény királyság?

WA: A Davy Crockett-típusú szőrmekucsmát, amit a főszereplő kiskölyök hordott.

MN: A Grand Budapest Hotel?

WA: Hazavittem az egész hotelt. Mármint a hotel makettjét. Azért az se volt kicsi.

false

MN: Elmondta nemegyszer, hogy Stefan Zweig művei, főleg A tegnap világa című memoár adta az ihletet A Grand Budapest Hotel elkészítéséhez. Zweig a németek elől menekülve meg sem állt Brazíliáig, ott lett öngyilkos. Lehet, hogy egyszer majd csinál valami ehhez fogható, sötét, drámai filmet is?

WA: A Grand Budapest Hotel sötét, drámai filmnek indult. Nem tehetek róla, hogy vígjáték lett belőle.

Figyelmébe ajánljuk