Aki úgy tudott bejönni – Pálfi György filmrendező 40 éves

  • narancs.hu
  • 2014. április 10.

Film

Biztos ismerik önök is Dés László és Bereményi Géza dalát, az a címe, hogy Aki úgy tudott bejönni, Udvaros Dorottya énekli. Figyeljenek: Amint bejött az ajtón / Valami rossz lakásba / Egy mozdulatra láttam /  Hogy aki épp most itt az ajtón belép, / Más, mint a többi sok. Pálfi György még nem volt sehol, vagy épp a téren focizott a többi gimistával, amikor ezt írták: mégis róla szól.

false

 

Fotó: MTI

Az a mozdulat, amivel feltépte a magyar filmgyártás kapuját, de mondjunk nyugodtan filmművészetet, szóval az a mozdulat örökre megmarad az értő közönség – vagy éppenséggel a filmszakma – emlékezetében (nemzetközi díjai bizonyítják, hogy ráadásul nem is csak tisztán a hazai pályáról beszélünk). Épp tucat esztendeje esett ez a már jó ideje szokatlannak mondható, teljességgel váratlan eset. 2002-ben, amikor bemutatták a Hukkle! című filmet. Egy addig jószerivel ismeretlen gyerek, egy 28 éves tacskó munkáját. S megállt a levegő, ilyet régen pipáltunk. Voltak persze, akik rögtön tudtak valami magyarázatot, volt „legendás Simó-osztály”, pedig amit láttunk, nem igényelt különösebb magyarázatot. A Hukkle! friss volt és üde, s úgy szólalt meg egy addig sohasem hallott nyelven, hogy mindenki azonnal értette.

A mozi nagyszerű dolog, fehér inges merész férfiak rabolják el vörös hajú nők szívét, s a huszadik percben mindig összenéz a fiú a lánnyal, az ötvenedikben végre elcsattan az a csók is, közben helikopterek köröznek a felhőkarcolók fölött, s végül győz az igazság vagy a gyengébb, de a Hukkle! még csak nem is Budapesten játszódott, hanem Ozorán, ahol tán addig csak Illyés Gyula egyik verse. A Hukkle! egy öregember csuklására hangszerelt mozgóképes költői próza volt: egy nagy tehetség belépője, szűk tizenkét évvel ezelőtt.

S e tizenkét év alatt Pálfi György – minden gesztusában ezt a tehetséget mutatván – elköltötte alkotói ifjúságát. Csinált egy elismert kortárs író ugyancsak gyanúsan lírai prózájából még egy sikeres nagyjátékfilmet: a Taxidermia nyelvek játéka. Parti Nagy Lajos talált az utcán egy nyelvet, hazavitte, szétszedte, összerakta, ráült és kiköltött belőle valamit, vicceset és szelídet. Pálfi, mint egy vén tolmács, ezt a költeményt első hallásra lefordította a film nyelvére, bizonyítván tehetsége mellett beérő szakmai tudását, mindközönségesen profi voltát. Csakhogy a filmváltozat nem szelíd, hanem vad lett! Majd pár évre rá azt is megmutatta, hogy helyén van a szíve, s elhitette a nézővel, hogy egy igazi filmművész akkor is gazdag, ha éppen nincsen egy vasa sem; ez volt a Final Cut – Hölgyeim és uraim.

S míg forgott a filmje, Pálfi György egyszer csak 40 éves lett. Egy férfi alkalmasint a negyvenet átlépve válik igazán férfivá. Tehát mi most egy felnőtt Pálfi Györgyöt köszöntünk. Aki – nyilván ettől mélyen meghatódván – új filmjében, a Szabadesésben a fejünkre hajítja a hetedik emeletről Molnár Piroskát. Nem is egyszer!

Hölgyeim és Uraim, Pálfi Györgyöt sohasem fogják kiismerni!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.