"Szeretem összezavarni a nézőt" - Michaёl Borremans képzőművész

Film

A kortárs flamand művészet meghatározó alakja realizmus és szürrealizmus között ingadozó, talányos és nyugtalanító festményeiről ismert. A Gentben élő művész legutóbbi tíz évben készült több mint száz munkáját bemutató Szakállat enni című kiállítása június 16-ig látható a Műcsarnokban.
A kortárs flamand művészet meghatározó alakja realizmus és szürrealizmus között ingadozó, talányos és nyugtalanító festményeiről ismert. A Gentben élő művész legutóbbi tíz évben készült több mint száz munkáját bemutató Szakállat enni című kiállítása június 16-ig látható a Műcsarnokban.

Magyar Narancs: Biciklivel jár a városban - nem érzi veszélyesnek?

Micha‘l Borremans: Néha igen, de megszoktam.

MN: Másodszor van Budapesten. Hogy tetszik?

MB: Szerintem az egyik legjobb és legszebb európai főváros: a régi házak, a Duna, a történelmi hangulat! Bár a politikai helyzet elég különös, nem is értem.

MN: Mi sem. Igen későn, harmincéves kora után kezdett el festeni. Miért?

MB: Bonyolult döntés volt: sokáig a saját utamat kerestem. A művészeti iskolában grafikát tanultam, de nagyon érdekelt a fényképészet, a karrierem is fotósként kezdődött. Amikor fényképezel, közvetlen viszonyba kerülsz az emberekkel. Nagyon interaktív dolog, én viszont a magam módján aszociális vagyok.

MN: Korábban talált képek alapján dolgozott, amelyek a harmincas évek világát idézték fel. Miért pont ezt az időszakot választotta?

MB: Kezdetben nagyon érdekesnek találtam: adott az általam festett figuráknak valami nehezen behatárolható, mégis ismerős jelleget. De nem volt jó döntés, számos félreértéshez vezetett. Nosztalgikusnak tekintették, pedig nem ezt akartam. Ma már saját tervezésű ruhákat viselő modelleket fényképezek - így egyáltalán nem lehet konkrét időhöz kötni a festményeket. És ettől aztán kicsit irodalmivá, anekdotikussá válnak. A célom az volt, hogy ez a kreált valóság ne egy konkrét, hanem egy nagyon is univerzális és általános, kommunikatív világot tükrözzön vissza.

MN: Hogyan viszonyulnak a fotók a festményekhez?

MB: A fényképek fontos elemek a folyamatban, de csupán mint kiindulópontok. A fotó mindig befejezett; egy érthető, transzparens médium, amely könnyen leírható és dekódolható. Azért fordultam a festmények felé, mert jóval erősebbek, nyitottabbak. A festmény nem átlátható valóság, hanem festmény.

MN: A filmjei viszont a festményeiből erednek.

MB: Igen, és hasonlóak is - mindkettő művi valóság. De a valódi ok mégis az volt, hogy sokszor úgy éreztem festés közben, mintha a képek lélegezni és mozogni tudnának. A filmek ezt igyekeznek megragadni, s mivel nem vagyok rendező, lépésről lépesre kellett megtanulnom a technikát. Amúgy is hosszadalmas munka, a Taking Turns címűt egyenesen meggyűlöltem a készítése közben, de meg kellett csinálnom. Ezek a filmek nagyon "primitívek" - 16 vagy 35 milliméteres filmszalagra készülnek - és organikusak, de nagyon szeretem őket.

MN: Mit gondol arról, hogy egyes gyűjtemények és múzeumok XXI. századi anyagából kiszorul a (korszerűtlennek tekintett) festészet?

MB: Ha nem használjuk, a festmény egy üres médium csupán, de engem pontosan a történelmi beágyazottsága izgat. Kedvelem, mert átfogó, nagyon pragmatikus és hagyományos médium. Persze manapság a legtöbb festmény nem érdekes, megértem a kurátorokat. Másrészt viszont a kortárs képzőművészet eszközei és kifejezésmódjai tízévente radikálisan megváltoznak és idejétmúlttá válnak, ami - szemben a festészettel - elég nagy probléma.

MN: Ezért nyúl vissza a XVII. századi életképekhez, ismerős képi toposzokhoz, korábbi nagy mesterekhez és technikákhoz?

MB: Akár akarjuk, akár nem, a festészetnek történelmi konnotációi vannak. Egyrészről a képi stílusnyelvek foglalkoztatnak: amikor ezekkel dolgozom, nemcsak a festői hatások érdekelnek, hanem a párbeszéd lehetősége is. A másik ok, hogy már nagyon fiatalon elbűvölt a festészet világa. De nem csak a XVII. századi festészetet kedvelem. Manet például nagyon érdekes: a legelső modern és egyben az utolsó klasszikus festő, mintegy a két világ határán állt.

MN: Látszólag portrékat fest, de ezek az alakok nem néznek a befogadóra, elzárkóznak a néző tekintete elől.

MB: Úgy dolgozom, mint egy színházi rendező, a modelljeimet pedig úgy használom, mint a játék katonákat: képi építőelemekként. Nem érdekelnek a pszichológiai vagy egyéni aspektusok: helyzeteket teremtek, melyek különböző burkolt utalásokat tartalmaznak. Ehhez a portrétípust használom: a néző felismeri ugyan az ismerős formákat, de folyamatosan egymásnak ellentmondó érzeteket, a családiasság és az idegenség kettősségét tapasztalja meg. Nem a figurák létezése érdekel, hanem amit önmagukban reprezentálnak: a célom a reprezentáció felmutatása. S bár a munkáim reflektálnak a valóságra, el is távolodnak tőle. A modellek művi jellegét a fényekkel és a színekkel emelem ki: nem emberi lények, inkább torzók, átmenetek a szobor és az ember között. Szeretem összezavarni a nézőt.

MN: Értem, hogy a munkái csak önmagukra referálnak, mégis az alakok sok esetben halottnak tűnnek. Ez szándékos?

MB: Inkább provokáció: hiszen nem tudhatod, hogy alszanak vagy halottak. Ellentmondás van a kompozíció és a szép, életteli bőrrel megfestett alakok között. A halál és az élet - ez egy jó klasszikus téma. De nálam ez nem annyira koncepció, hanem intuitív, a karakterekből, a jelenetek drámaiságából ered. Bár régimódian és romantikusan hiszek abban, hogy a művész önmagát mutatja meg a munkáin keresztül - kivéve természetesen a nagyon konceptuális alkotókat.

MN: Van valami különös oka, hogy a rajzait használt papírokra, képeslapokra készíti?

MB: Nincs, ez inkább megszokás. Amikor gyerek voltam, sokat rajzoltam - arra, ami a kezembe akadt. Papírt mindenhol találok, kényelmes megoldás, nem kell elmennem a boltba. Ráadásul ma már a kollégáim és a barátaim gyűjtik is nekem a különleges papírokat - annyi van, hogy árusítani tudnám.

MN: Láttam egy filmben, hogy öltönyben fest. Mindig így van, vagy csak a felvétel kedvéért csinálta?

MB: Amennyire lehet, szeretek keveset dolgozni. Jó festeni, de nem mindennap van ihletem, s nagyon nehezen szánom rá magam. Amikor már nem lehet tovább halogatni, amikor valóban dolgozni akarok, akkor megadom a módját, és felöltözöm hozzá. Ez egyfajta rituálé. Három öltönyöm - azaz munkaruhám - van, persze a nagyobb képekhez nem öltözök fel, mert elszakadnának.

MN: Úgy tudom, hogy ön amatőr zenész is.

MB: Igen, elég amatőr szinten gitározom - de nem vagyok zeneszerző, a képességeim elég limitáltak. Megnyugtat és kikapcsol. Amikor zenélek, nem gondolkozom, csak csinálom: olyan, mint a zen. Több mint tíz éve van egy zenekarunk, a Singing Painters, nagyon szokatlan, különös, egyáltalán nem harmonikus zajzenét játszunk.

MN: Jól látom, hogy a képeinek nincs politikai vetülete?

MB: A művészek mindig politikusak. A képeim nagyon indirekt módon, de utalnak a politikára. De mivel univerzálisak, akár beléjük is látható: például a Piros kéz, zöld kéz esetében számos ilyen interpretáció született. Nem különösebben kedvelem, ha a művek közvetlenül politizálnak. Számomra túl könynyűnek, kicsit pornográf művészetnek tűnik - de nyilván megvan a létjogosultsága.

MN: Mit gondol a belgiumi helyzetről? Ketté fog szakadni az ország?

MB: Nem hiszem, hogy ez megtörténhet. Lehetetlen.

MN: Miért?

MB: Mert a lakosság nagy része ellene van. Talán a flamandok húsz százaléka, meg néhány eszement politikus akarja igazán.

Dékei Kriszta

SZAKÁLLAT ENNI

A kiállítás abszurd tevékenységre utaló címe sok mindent elárul Micha‘l Borremans művészetéről. A Műcsarnok klasszikus terében kiállított, döntően kisméretű festmények és rajzok, illetve az apszis sötét terében pergő filmek egy sejtelmes és borzongató világba vezetik a nézőt. A nem egyénített, mégis ismerősnek tűnő figurák kiszolgáltatottsága szembetűnő: láthatunk hajuknál fogva felakasztott nőket, kényszerzubbonyszerű ruhába zárt férfiakat, falra szögezett madárkákat. Ezek a szabad akaratuktól megfosztott alakok ráadásul csupa rejtélyes és furcsa tevékenységet végeznek: egy ápolónő kerámiaszalámit vizsgál, egy hölgy kúpokkal bábozik vagy egyensúlyozik, ipari tanulók mesterséges lélegeztetést gyakorolnak. Vagy legalábbis mintha így cselekednének: Borremans ugyanis lebegteti az egymásnak ellentmondó jelentésmezőket. Ez a festmények technikájából - egy képen belül találkozunk elnagyolt és gondosan megfestett részletekkel - és a testek fragmentumjellegéből fakadó, befejezetlenséget sugalló hatásból ered, melyet csak tovább erősít a képcímek és a "témák" közötti finoman megbillenő, az értelmezést megzavaró kapcsolat. A portrékra emlékeztető arcokra ismeretlen rendeltetésű foltok (hibák), maszkok, fátylak kerülnek, az alakok gyakran csak a hátukat mutatják, a kép terébe szorult csoportok mintha beledermedtek volna a várakozásba. A kiállításon végigfutó, ismétlődő jelenetekből az "emberek" és az automata lények szimbiózisa, a humanoidok bábuvá válása olvasható le. Ráadásul az aprólékos rajzokon feltűnő makettek vagy modellek terében, a titokzatos gépezetek (például a lómalom) mellett hangyányi lényekké töpörödő emberek állnak. Szerencsére a művekből áradó fojtogató szorongást gyakran feloldja egy-egy csipetnyi humor és a fanyar irónia.

- dck -

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.