Film

Szőke kékség

Woody Allen: Blue Jasmine

  • - köves -
  • 2013. október 5.

Film

"New York attól hangos, hogy Woody Allen remekművel áll telő" - adták hírül manhattani forrásaink, és hát ki ne örülne a hírnek, hogy a taxik zaját végre elnyomja a kultúráról szóló diskurzus.

Mi több, a Spanish Harlemtől a South Street Seaportig azt harsogják a helybéliek, hogy a Blue Jasmine a maga megédesítetlen módján (mindenki rácseszik, mindenki átcseszi magát) és humortalan bájával egy igazi amerikai remekmű. Meglehet, igazuk van a manhattanieknek, hiszen ha valakik, ők csak értik a nüanszokat, elvégre Allen új filmje egy nagy New York-i lecsúszástörténet, melynek jelen idejű része San Franciscóban játszódik. Ide érkezik Manhattanből az elszegényedett milliomosözvegyeknek fenntartott első osztályon, több Louis Vuitton-bőrönddel és egy ideg-összeroppanással a Cate Blanchett alakította Jasmine. Egy igazi Madoff-feleség a kései, "Bernie már börtönben" korszakból. New York attól is hangos, hogy mekkorát alakít Blanchett, és valóban, Jasmine-je távolról sem karikatúra, inkább színészi mesterkurzus; szó bennszakad, hang fennakad, amikor eljátssza, amint a hatás alatt álló nő találkozik Blanche Du Bois-val. Jasmine-nek elég egy óvatlan pillanat is, hogy kárt okozzon - mind magában, mind szerettei-kihasználtjai (e kettő gyakran fedi egymást) körében. Nem kellenek ide meteoritok, Blanchett egymaga eljátszik egy egész katasztrófafilmet, ahogy magában motyog, vagy épp mániákusan hazudja szét a múltját egy gazdag férj reményében. Mi mást is hurcolászna a Vuitton bőröndökben, mint letűnt élete csontvázait - ők a legjobb társalkodói, sem a proli (s ezért lenézett) húgocska, se senki - bérből-fizetésből élő - emberfia nem veheti fel a versenyt velük. Ez mind szép és jó, és Blanchettnek - ezt beszéli egész New York - bizton jár egy Oscar-jelölés is, kár, hogy Allen e kimagasló és amerikai szemmel tragikus (európai szemmel átlagosan elcseszett) figurához elmulasztott filmet készíteni. Amerre a szem ellát, Jasmine körül csupa helyzetgyakorlatot látni, így hullik el például a világ legjobb komikusa, Louis C. K. is egy pimf kis szerepben. Egyedül Sally Hawkins villan meg egy kicsit a nagy attrakció, a dupla leszúrt Blanchett mellett.

A Big Bang Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.