Tarrtól Rohmeren át Jancsóig - Mia Hansen-Løve filmrendező

Film

Előző filmjének (Gyermekeim apja) nehéz természetű művészfilmes figuráját – sokak szerint – Tarr Béláról mintázta. A héten mozikba kerülő Viszlát, első szerelem kamasz főszereplőjét pedig – saját bevallása szerint is – önmagáról. Mia Hansen-Løve Olivier Assayas filmjeiben kezdte színésznőként, majd Olivier Assayas élettársaként folytatta – immár rendezőként. A 31 éves rendezőnővel Párizsban beszélgettünk.

narancs.hu: Torkig van már, hogy még mindig Tarr Béláról kérdezik?

Mia Hansen-Løve: Hát, tényleg elég fárasztó ügy. Akkor tegyük tisztába a dolgot egyszer s mindenkorra, jó? Az a karakter, akiben annyian Tarr Bélát vélik felismerni, főleg persze az újságírók, és főleg persze a magyarok, az a karakter nem Tarr Béla akar lenni. Az igaz, hogy a Gyermekeim apja történetét Humbert Balsan ihlette, ő volt A londoni férfi producere, s a forgatás alatt öngyilkos lett. A filmben szereplő nehezen kezelhető, akaratos filmrendező azonban nem Tarr Béla. Persze, lehetne akár ő, de lehetnék akár én is. Lehetne bármelyikünk. Hiszen minden filmrendező egyet akar: be akarja fejezni a filmjét. De még egyszer: Tarr Bélát nem ismerem személyesen, csak a filmjein keresztül, amelyeket nagyon nagyra tartok. Hát, ennyi a kapcsolat.

narancs.hu: Ön is megélt hasonló helyzetet, hogy valamelyik filmjének veszélybe került a befejezése?

MH-L: Miként Tarr Béla filmje, úgy az én első filmem is veszélybe került, amikor Humbert öngyilkos lett. S bár tudom, hogy Tarr Béla is csak nagy nehézségek árán tudta befejezni a sajátját, most képzeljen el egy elsőfilmest, akinek még semmi neve a szakmában. Egy éve mást se csináltam, mint hogy a filmen dolgoztam, ez volt a mindenem, az életem, és akkor, mint derült égből villámcsapás, öngyilkos lesz a producer. Ráadásul Humbert nem csak producerként, de emberként is fontos volt számomra – biztos vagyok benne, hogy ha nincs a tragédia, barátok lettünk volna. Sok közös volt bennünk.

narancs.hu: Például?


MH-L: Például Bresson. Humbert is, akárcsak én, színészként kezdte. Robert Bresson filmjében, a Lancelot, a Tó lovagjában szerepelt először. Bresson szellemi öröksége sokat jelentett a számára. Később az irodáját is úgy választotta, hogy az ablaka arra a templomra nézzen, ahol Bresson egyik filmjét forgatták. Azt (a Talán az ördög címűt – a szerk.), amelyikben Bresson mellett, immár az asszisztenseként dolgozott. Amikor beléptem az irodájába, az első, amit megpillantottam, a Lancelot plakátja volt az íróasztala mögött. Rögtön tudtam, hogy jó helyen járok; filmkritikusként ugyanis az első cikkemet (Hansen-Love a Cahiers du Cinémának dolgozott – a szerk.) a Lancelotról írtam. Bresson hozott össze minket, és az a közös tapasztalat, hogy mindketten a gyakorlat útján ismerkedtünk meg a filmkészítéssel. Nem cinephile-ként, mint sokan mások, hanem színészként kerültünk közel a filmhez.

narancs.hu: Új filmje egy kamasz lány életre szóló, első nagy szerelmének története. Ebben, mint ön is említette, saját életének elemei keverednek a fikcióval. A saját életében mik voltak a nagy kamaszkori lázadó mozik?

MH-L: Az első rendező, akinek a filmje meg tudott szólítani, Jacques Doillon volt. A Le jeune Werther (Az ifjú Werther szenvedéseinek párizsi kamaszokra írt változata – a szerk.) az elevenembe vágott. A szereplők velem egykorúak voltak, 15-16 év körüliek. Ismerős volt minden szavuk, ráadásul Párizsnak abban a részében játszódott a film, ahol én is felnőttem. Mintha csak rólam szólt volna az egész. Számomra is valami hasonlóról szól a filmkészítés. Nem akarok én kitalálni semmi olyat, amit nem ismerek; a saját világomat akarom minél alaposabban feltérképezni. Sokszor korholták azért Rohmert, mert a filmjei mindig ugyanabban a társadalmi miliőben játszódnak. Ő erre csak annyit mondott, hogy igen-igen, de hát ez az a világ, amit ismerek. Ennél őszintébb rendezői hozzáállást nem ismerek.

narancs.hu: Rohmer fontos rendezője?

MH-L: Rohmer stílusa, ahogy a maga keresetlen módján folyton a valóságot kutatta, nagyon közel áll hozzám. Rendezőként nem vagyok az előtérbe tolakodó stílus híve. De nézőként szabad vagyok, nem köt a rendezői ideológiám. Mondok egy példát: nagy rajongója vagyok például Jancsó Miklós filmjeinek, de rendezőként semmi sem áll távolabb tőlem, mint amit ő csinál. És még hosszan sorolhatnám, kik a nagy kedvenceim. Ott van például Bill Douglas trilógiája – kevesen ismerik, skót filmrendező volt, nagyon egyszerű, nagyon pontos filmeket készített szegény sorban élő, falusi gyerekekről. De említhetném Bergmant és a Fanny és Alexandert, vagy Jacques Doillon egy másik filmjét, a Ponette-et. És ha már a kamaszkori lázadást említette: Doillon Werther-filmje mellett Larry Clark Kölykökjét is nagyon a magaménak éreztem. Ráismertem benne a saját generációmra, Chloë Sevignyt pedig különösen közel éreztem magamhoz.

narancs.hu: Miért pont 1999-ben játszódik a Viszlát, első szerelem?

MH-L: Azért, mert fontos volt, hogy még a mobiltelefonok és az e-mail korszak előtt játszódjon. Gimnazista koromban még az volt a módi, hogy leveleket írtunk egymásnak. Jöttek-mentek a ma már elképzelhetetlen hosszúságú, romantikus levelek. A kommunikációnak ez a módja nem az én romantikus hóbortjaim miatt került a filmbe, hanem mert ez volt a bevett szokás.

narancs.hu: És megőrizte ezeket az elképzelhetetlenül hosszú, romantikus leveleket?

MH-L: Féltve őrzöm őket! A legbecsesebb kincseim. Szinte kívülről tudom, mi áll bennük.

A Viszlát, első szerelem kritikája a Magyar Narancs május 31-i lapszámában lesz olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.