Film

Tettesek közt

Török Ferenc: 1945

Film

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében.

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében. Nem a földosztás és nem a szovjet katonák zabrálása, de nem is a ’45-ös választás és pláne nem az atombomba ugyanis e film témája, hanem a zsidó tulajdonok „elbirtoklásának” és a magyar zsidóság elárulásának gyalázatos és kibeszéletlen utóélete. Ennek hasznából gazdagodik és ennek elhazudott terheit cipeli a béke első nyarán is még az egy évvel korábbi viszonyait őrző falu: a feljelentőkkel, a zsidó ingatlanokba beköltözöttekkel, a cinkos plébánossal, a régi-új jegyzővel meg egy nyilas pártszolgálatossal, aki csupán a karszalagját cserélte le a történelmi fordulat megfelelő pillanatában. Minden más aktualitás inkább csak a történet peremén ködlik fel, hol egy bekapcsolt néprádió, hol egy szovjet katonai dzsip révén. Ez az egyoldalúság akár még zavaró is lehetne, ha nem lenne ily őszintén felvállalt, és ha Török Ferenc fekete-fehérben leforgatott és egyetlen korábbi munkájára sem emlékeztető filmje nem találna ennyi érvényes képet és arcot ehhez a történethez.

Ragályi Elemér operatőri munkája és Rajk László látványtervei mellett ez elsősorban annak köszönhető, hogy – a polgári és úri Magyarország békebeli világával ellentétben – 1945 megidézéséhez ma is vannak elemi hitelű színész­arcaink. Igaz, inkább csak az idősebb korosztályokból, de onnan azután okvetlenül: Székely B. Miklóstól Derzsi Jánoson át Szarvas Józsefig és Szirtes Ágiig. És persze ide sorolható Rudolf Péter is, aki a bulvárbeszámolók szerint sokat hízott az 1945 főszerepéért, ám aki mégis leginkább az arcával képes uralni ezt a filmet. Mert ha a kopasz tarkóján gyűrődő hájhurka a sajátja is, a kövérszerep egyelőre nem az: Rudolf Péter hangja és olykor a játéka is a paródiába csúszik át, amint aktivitásba kell lendülnie. Viszont amikor csupán az állát borotválja – tényleg ő 1945 és az 1945 hiteles arca.

A zsidók elveszejtésében tettestársként, de legalábbis cinkosként közreműködött falu nyári álbékéjét és lakodalmi előkészületeit két zsidó gyászmenete zavarja meg. Angelus Iván és Nagy Marcell remekül beállított párosa majd’ mindvégig megtarthatja a feszültséget fokozó és pátoszos némaságot. Igaz, az öreg zsidó és az ifjú bóher távlatos vonulása az útszéli, krisztustalan kereszttel nem nélkülözi a hatásvadászat pereméig merészkedő példázatosságot (és bizony a szépelgés visszatérő gyanúját sem). A kép azonban nemcsak hatásvadász, de hatásos is, ahogyan az a történetet lezáró, amúgy enyhén motiválatlan gyújtogatás meg az elárult és megsemmisített Pollák család lángra kapott fotóalbumának éppen csak villanásnyi látványa is. Az égő áldozat másodjára már az elhurcoltak emlékeit, létezésük utolsó nyomait semmisíti meg.

Az 1945 majdnem olyan jó film, mint amennyire fontos. Mert amíg a téma körüli amnézia tart, addig nincs felszabadulás.

A Katapult Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.