Film

Tettesek közt

Török Ferenc: 1945

Film

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében.

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében. Nem a földosztás és nem a szovjet katonák zabrálása, de nem is a ’45-ös választás és pláne nem az atombomba ugyanis e film témája, hanem a zsidó tulajdonok „elbirtoklásának” és a magyar zsidóság elárulásának gyalázatos és kibeszéletlen utóélete. Ennek hasznából gazdagodik és ennek elhazudott terheit cipeli a béke első nyarán is még az egy évvel korábbi viszonyait őrző falu: a feljelentőkkel, a zsidó ingatlanokba beköltözöttekkel, a cinkos plébánossal, a régi-új jegyzővel meg egy nyilas pártszolgálatossal, aki csupán a karszalagját cserélte le a történelmi fordulat megfelelő pillanatában. Minden más aktualitás inkább csak a történet peremén ködlik fel, hol egy bekapcsolt néprádió, hol egy szovjet katonai dzsip révén. Ez az egyoldalúság akár még zavaró is lehetne, ha nem lenne ily őszintén felvállalt, és ha Török Ferenc fekete-fehérben leforgatott és egyetlen korábbi munkájára sem emlékeztető filmje nem találna ennyi érvényes képet és arcot ehhez a történethez.

Ragályi Elemér operatőri munkája és Rajk László látványtervei mellett ez elsősorban annak köszönhető, hogy – a polgári és úri Magyarország békebeli világával ellentétben – 1945 megidézéséhez ma is vannak elemi hitelű színész­arcaink. Igaz, inkább csak az idősebb korosztályokból, de onnan azután okvetlenül: Székely B. Miklóstól Derzsi Jánoson át Szarvas Józsefig és Szirtes Ágiig. És persze ide sorolható Rudolf Péter is, aki a bulvárbeszámolók szerint sokat hízott az 1945 főszerepéért, ám aki mégis leginkább az arcával képes uralni ezt a filmet. Mert ha a kopasz tarkóján gyűrődő hájhurka a sajátja is, a kövérszerep egyelőre nem az: Rudolf Péter hangja és olykor a játéka is a paródiába csúszik át, amint aktivitásba kell lendülnie. Viszont amikor csupán az állát borotválja – tényleg ő 1945 és az 1945 hiteles arca.

A zsidók elveszejtésében tettestársként, de legalábbis cinkosként közreműködött falu nyári álbékéjét és lakodalmi előkészületeit két zsidó gyászmenete zavarja meg. Angelus Iván és Nagy Marcell remekül beállított párosa majd’ mindvégig megtarthatja a feszültséget fokozó és pátoszos némaságot. Igaz, az öreg zsidó és az ifjú bóher távlatos vonulása az útszéli, krisztustalan kereszttel nem nélkülözi a hatásvadászat pereméig merészkedő példázatosságot (és bizony a szépelgés visszatérő gyanúját sem). A kép azonban nemcsak hatásvadász, de hatásos is, ahogyan az a történetet lezáró, amúgy enyhén motiválatlan gyújtogatás meg az elárult és megsemmisített Pollák család lángra kapott fotóalbumának éppen csak villanásnyi látványa is. Az égő áldozat másodjára már az elhurcoltak emlékeit, létezésük utolsó nyomait semmisíti meg.

Az 1945 majdnem olyan jó film, mint amennyire fontos. Mert amíg a téma körüli amnézia tart, addig nincs felszabadulás.

A Katapult Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.