Film

Tettesek közt

Török Ferenc: 1945

Film

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében.

Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében. Nem a földosztás és nem a szovjet katonák zabrálása, de nem is a ’45-ös választás és pláne nem az atombomba ugyanis e film témája, hanem a zsidó tulajdonok „elbirtoklásának” és a magyar zsidóság elárulásának gyalázatos és kibeszéletlen utóélete. Ennek hasznából gazdagodik és ennek elhazudott terheit cipeli a béke első nyarán is még az egy évvel korábbi viszonyait őrző falu: a feljelentőkkel, a zsidó ingatlanokba beköltözöttekkel, a cinkos plébánossal, a régi-új jegyzővel meg egy nyilas pártszolgálatossal, aki csupán a karszalagját cserélte le a történelmi fordulat megfelelő pillanatában. Minden más aktualitás inkább csak a történet peremén ködlik fel, hol egy bekapcsolt néprádió, hol egy szovjet katonai dzsip révén. Ez az egyoldalúság akár még zavaró is lehetne, ha nem lenne ily őszintén felvállalt, és ha Török Ferenc fekete-fehérben leforgatott és egyetlen korábbi munkájára sem emlékeztető filmje nem találna ennyi érvényes képet és arcot ehhez a történethez.

Ragályi Elemér operatőri munkája és Rajk László látványtervei mellett ez elsősorban annak köszönhető, hogy – a polgári és úri Magyarország békebeli világával ellentétben – 1945 megidézéséhez ma is vannak elemi hitelű színész­arcaink. Igaz, inkább csak az idősebb korosztályokból, de onnan azután okvetlenül: Székely B. Miklóstól Derzsi Jánoson át Szarvas Józsefig és Szirtes Ágiig. És persze ide sorolható Rudolf Péter is, aki a bulvárbeszámolók szerint sokat hízott az 1945 főszerepéért, ám aki mégis leginkább az arcával képes uralni ezt a filmet. Mert ha a kopasz tarkóján gyűrődő hájhurka a sajátja is, a kövérszerep egyelőre nem az: Rudolf Péter hangja és olykor a játéka is a paródiába csúszik át, amint aktivitásba kell lendülnie. Viszont amikor csupán az állát borotválja – tényleg ő 1945 és az 1945 hiteles arca.

A zsidók elveszejtésében tettestársként, de legalábbis cinkosként közreműködött falu nyári álbékéjét és lakodalmi előkészületeit két zsidó gyászmenete zavarja meg. Angelus Iván és Nagy Marcell remekül beállított párosa majd’ mindvégig megtarthatja a feszültséget fokozó és pátoszos némaságot. Igaz, az öreg zsidó és az ifjú bóher távlatos vonulása az útszéli, krisztustalan kereszttel nem nélkülözi a hatásvadászat pereméig merészkedő példázatosságot (és bizony a szépelgés visszatérő gyanúját sem). A kép azonban nemcsak hatásvadász, de hatásos is, ahogyan az a történetet lezáró, amúgy enyhén motiválatlan gyújtogatás meg az elárult és megsemmisített Pollák család lángra kapott fotóalbumának éppen csak villanásnyi látványa is. Az égő áldozat másodjára már az elhurcoltak emlékeit, létezésük utolsó nyomait semmisíti meg.

Az 1945 majdnem olyan jó film, mint amennyire fontos. Mert amíg a téma körüli amnézia tart, addig nincs felszabadulás.

A Katapult Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.